Skadad mal ?? akut hjälp behövs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tribon
    • March 2009
    • 6

    Skadad mal ?? akut hjälp behövs

    Hej.

    Jag har 2 st ancistrus malar (skäggmunsmalar) i samma tank 112l.
    Den ena är ganska liten o den andra 3 gånger större.

    Vi har också 7 rosentetror, 4 mollys (svart o vit), sen har vi 2 st platy , det var 3 tidigare idag, men 1 av dom hittad död och delvis utan yttre lager på ena sidan. Det finns också 6 st svärdbärare i tanken.

    Min fråga är följande, jag hittade lilla malen med endast halva svansen idag, den övre delen verkar borta samt att det är avskalad på ena sidan. Kan det vara den stora malen som har gjort detta, en av de andra fiskarna eller om han har fastnat i pumpen/filtrer o slitit sig loss?

    Tacksam för alla svar.

    Erik

    PS: den lever fortfarande och jag vet inte vad jag bör göra..
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är svårt att veta vad som orsakat skadan, men har du pumen så till att den orsakat detta så skulle jag nog fixa den först och främst.
    Det kan även vara revirstrid malarna mellan, men det låter i mesta laget att den skulle ha kunnat skada fisken på det viset.
    Tyvärr låter det som om den inte kommer att klara sig, men större under har faktiskt hänt förr.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tribon
      • March 2009
      • 6

      #3
      Ja, svårt att veta vad som har hänt, Har läst att könsmogna malar kan bli lite revirkänsliga, men dom har fungerat ihop bra tills nu.

      Bifogar 2 bilder på lilla malen o dess skador. Måste se vad jag kan göra, avliva eller försöka flytta över?



      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag har sett malar med dessa skador förr, och tyvärr har det inte gått så bra för dem.
        Samtidigt tror jag inte det är skador från ett slagsmål, utan det är nog en bakterieinfektion eller liknande som drabbat fisken när de tappar färgen på det viset.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tribon
          • March 2009
          • 6

          #5
          Det är inte bara färgen som är borta, utan det är en del av slutet på svansen som också saknas.

          ska se hur det ser ut lite senare och imorgon.

          Tack för svaren

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ok, lycka till och skriv gärna hur det gick...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • tribon
              • March 2009
              • 6

              #7
              När jag kom hem idag så var malen död. Ibland vill det sig inte bara.

              Misstänkter att det kanske är en sjukdom eller svamp eller så. Blir mediciner imorgon..

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Är ingen annan fisk påverkad skulle jag personligen inte medicinera mot något som man inte vet vad det är...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • tribon
                  • March 2009
                  • 6

                  #9
                  Tyvärr så verkar det som om flera av de fiskar som finns har en tendens till vita pricken varianten. Små vita prickar eller pigmentförsändringar syns, samt att den andra malen verkar ha något likannde.

                  Erik

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ok, då är det bara att börja medicinera...men mot vad är frågan.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mazzi
                      • October 2006
                      • 364

                      #11
                      Håller med Ansjo, det ser ut som en bakterieinfektion. Jag behandlar just nu en L66 för detta. Kör med salt och hydrokortison salva. Är i princip helt frisk nu

                      Kommentar

                      • tribon
                        • March 2009
                        • 6

                        #12
                        Antingen så är det följande
                        Haben Sie kranke Fische und wissen nicht, um welche Krankheit es sich handelt und wie man sie behandelt? Hier können Sie an Hand von Bildern oder Bestimmungsschlüssel Krankheiten diagnostizieren und erfahren, woher sie kommen und wie man sie behandelt. Fischkrankheiten bestimmen und heilen mit über 500 Fotos bieten wir Ihnen die Möglichkeit eine Diagnose und Lösung zu finden.


                        eller så kan det kanske vara...

                        Haben Sie kranke Fische und wissen nicht, um welche Krankheit es sich handelt und wie man sie behandelt? Hier können Sie an Hand von Bildern oder Bestimmungsschlüssel Krankheiten diagnostizieren und erfahren, woher sie kommen und wie man sie behandelt. Fischkrankheiten bestimmen und heilen mit über 500 Fotos bieten wir Ihnen die Möglichkeit eine Diagnose und Lösung zu finden.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...