Pansarmalsyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vivianne
    • December 2008
    • 14

    Pansarmalsyngel

    För 1½ vecka sedan samlade jag in rom efter mina fläckiga pansarmalar för första gången. I måndags 9/3 kläcktes dom och nu har jag 9 st små malar i ett 10 liters kar nedsänkt i mitt akvarium. Idag så lekte dom igen och denna gången hann jag rädda ett 50 tal romkorn. Men nu har jag ingenstans att ha dom så jag la dom ihop med ynglen. Men är det så lyckat egentligen? kommer dom att klara sej där i? Jag har skaffat ett 150 liters som jag tänkte att jag skulle ha till dom små senare men kan jag lägga i dom redan där? Ska det inredas på något specielt sätt i så fall?

    /Vivianne
  • Marisch
    • June 2006
    • 370

    #2
    Jag lade mina pansarmalsägg i en plastbytta med vatten från föräldrakaret och en syresten kopplad till en luftpump. 50-75% vattenbyte i byttan varje dag med vatten från föräldrakaret. Nu är ynglen ca. 2-2,5 cm och har fått flytta tillbaka till föräldrarna.
    720 liter160 liter102 liter54 liter

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Vivianne
      För 1½ vecka sedan samlade jag in rom efter mina fläckiga pansarmalar för första gången. I måndags 9/3 kläcktes dom och nu har jag 9 st små malar i ett 10 liters kar nedsänkt i mitt akvarium. Idag så lekte dom igen och denna gången hann jag rädda ett 50 tal romkorn. Men nu har jag ingenstans att ha dom så jag la dom ihop med ynglen. Men är det så lyckat egentligen? kommer dom att klara sej där i? Jag har skaffat ett 150 liters som jag tänkte att jag skulle ha till dom små senare men kan jag lägga i dom redan där? Ska det inredas på något specielt sätt i så fall?

      /Vivianne
      Ta ditt 150-litersakvarium, fyll på med vatten från ditt nuvarande akvarium, lägg över yngel+ ägg så skall du se att det blir bra, ynglen behöver inte ha så djupt vatten från början, och ingen annan inredning heller, kanske några ytväxter som renar vattnet men inte mer, och lite genomluftning så inte vattnet blir stillastående. Mata med micromask, artemianauplier och finsmulat flingfoder i små portioner. Har du någon snigel (ampullaria t.ex.) så kan den få städa botten. Lycka till.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • jagsjalv
        • February 2006
        • 139

        #4
        Hej!
        Instämmer med Tummen.
        En bra idé dessutom är att i början mata med fodret liquidfry (hoppas det är rättstavat) och sedan efter en och en halv vecka börja med skalad artemia och varva lite mellan dem. Mata flera gånger om dagen, och vattenbyten flera gånger i veckan.
        När de är stora nog kan du börja mata med dafnier och därefter maltabletter för att sedan gå övrigt foder. Så har jag gjort med mina aeneus yngel och de har växt riktigt fort.
        Att får varierat foder är viktigt för dem.

        Lycka till!
        /André

        Kommentar

        Arbetssätt...