Varför leker dom inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    6-7 cm är i minsta laget, det är inte säkert att honorna är könsmogna än. I såna fall får du förstås inte lek.

    Även om de är könsmogna måste honorna "konditioneras" innan du kan trigga lek, dvs honorna måste gödas ordentligt så de får näringsreserver. Kör med vanlig skötsel i en månad och se till att honorna får så mycket och så proteinrik mat de kan äta: räkmix, pellets etc och förstås grönsaker, flera gånger om dagen. Testa sen regnperiodssimulering i nån vecka igen.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Patrik S
      • March 2006
      • 33

      #17
      Honorna bör vara könsmogna, då dom är 3 år.
      Var nere och kikade till dom precis för att ge dom en bit zucchini, då var en av honorna + hanen i grottan samtidigt

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        3 år och 7-8 cm? Är det verkligen Ancistrus du har då?
        Om det nu är Ancistrus, så är det säkerligen som Azur skriver, att i detta fallet hannen som är i minsta laget. Låt tiden gå så växer han till sig och då kanske det kan bli lek av....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Patrik S
          • March 2006
          • 33

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          3 år och 7-8 cm? Är det verkligen Ancistrus du har då?
          Om det nu är Ancistrus, så är det säkerligen som Azur skriver, att i detta fallet hannen som är i minsta laget. Låt tiden gå så växer han till sig och då kanske det kan bli lek av....
          Ja, det är Ancistrus jag har. Fick dom av en kompis för ca 1 år sedan. Tyvärr så kanske dom har stannat lite i växten då dom endast gick i ett 30 liters då. Men sak samma.

          Gick ner till dom innan för ca en timme sedan och kikade in i grottan och där låg dom efterlängtade romen. Så jäkla gott. Lekte mitt på dagen.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #20
            ojojoj, grattis hur mycket rom blev det?
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Patrik S
              • March 2006
              • 33

              #21
              Svårt att säga då jag öppningen till grottan är lite fel, men ca 20 st iallafall.

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #22
                Grattis å lycka till,nu kommer de att leka "stup i kvarten" sen när de väl börjat,jag hittar nya yngel varje gång jag rengör filtret
                MammaMia

                Kommentar

                • Patrik S
                  • March 2006
                  • 33

                  #23
                  Tänkte på en grej. Ska jag plocka ur honorna, eller ska dom få vara kvar i lekkaret?

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #24
                    jag har alla mina i samma kar dvs 2 hannar, 2 honor, en hel hög yngel samt övriga fiskar,har aldrig delat dom,honorna bryr sig inte vad jag märkt
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • Patrik S
                      • March 2006
                      • 33

                      #25
                      Nu äntligen har äggen kläckts efter 5 dygn Dock inte inte sett några mini ancistrusar ännu mer än tomma äggskal som ligger på botten i grottan. Ska man rensa ut dessa eller ska man låta dom ligga kvar? Vill ju inte störa i onödan.

                      Kommentar

                      • Martin85
                        • February 2008
                        • 465

                        #26
                        De ligger inte och trycker i taket på grottan eller så? Mina sticker direkt och simmar mot taket i ett par veckor innan de får vett att simma ut

                        Låt skalen vara. Ingen som plockar bort dem i naturlig miljö heller

                        De gör inget mot vattenkvaliten och du byter väl minst en gång i veckan nu efter kläckning också

                        Kommentar

                        • Patrik S
                          • March 2006
                          • 33

                          #27
                          Jo dom ligger i taket på grottan. Självklart bytter jag vatten, precis som innan lek, 3ggr i veckan. När lämnar dom grottan?

                          Kommentar

                          • Patrik S
                            • March 2006
                            • 33

                            #28
                            Var och precis och tittade om man kunde se några yngel i grottan, men icke. Ligger väl uppe taket.
                            Dock så ligger båda honorna utanför och verka vara sugna på att få komma in. Båda har varit framme mer än normalt och är jätte tjocka. Verka som det kommer bli en ny kul när som helst.

                            Kommentar

                            • Martin85
                              • February 2008
                              • 465

                              #29
                              Ursprungligen postat av Patrik S
                              Var och precis och tittade om man kunde se några yngel i grottan, men icke. Ligger väl uppe taket.
                              Dock så ligger båda honorna utanför och verka vara sugna på att få komma in. Båda har varit framme mer än normalt och är jätte tjocka. Verka som det kommer bli en ny kul när som helst.
                              Haha, härligt. Jo det brukar bli en liten bieffekt av vattenbyten så blir de vara mer och mer sugna.

                              Sista kullen för mig så försökte hanen mota ut sista ynglen och när han lyckats så var det ny rom omedelbart.

                              Det är nog idé att fixa fler grottor och byta ut dem efter rommen är lagd och driva upp på sidan om. Då blir det honorna som är flaskhalsen i produktionen

                              Dumt att hanen tar upp grottan 3-4 veckor per kull när andra är på G

                              Kommentar

                              • Patrik S
                                • March 2006
                                • 33

                                #30
                                Tänkte bjuda på en bild. Ett yngel som har hamnat på villovägar.

                                Vet att det är en lite halvtaskig bild, men det är alltid nått.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...