hjälp med ancistus yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nile
    • March 2008
    • 85

    hjälp med ancistus yngel

    Jag har precis fått mitt första ancistrus yngel ( har bara sett ett enda).
    Då detta är första gången har jag lite funderingar.

    Jag har två ancistrus honor, som går tillfälligt i ett 54 l yngel akvarium (det stora har siliconats om efter lekage, men är nu igång så honorna ska snart flytta tillbaka igen).
    Idag upptäckte jag då ett yngel på 1,5 cm.

    Min första fråga är hur stora de är när de föds, hur länge kan detta yngel ha funnits i karet innan jag sett det?

    Sedan undrar jag hur det funkar med befruktningen, för de lägger väll rom som befruktas av hanen? Men då båda ser ut som honor (ingen har skägg), då måste väll en av dom vara hane iaf??
    Ancistrusarna är ca 6 - 7 cm, om någon skulle vara en hane så borde den väll har fått skägg vid det här laget?

    Min sista och viktigaste fråga är hur jag sköter ynglet på bästa sätt? Klara ynglet sig på alger? Jag lägger iof i grönsaker och wafers, men kan ju inte vara säker på att det får i sig något, då de glupska platysarna inte gärna delar med sig? Jag byter 10% vatten per vecka, har ordentlig cirkulation, och nar några ottosar och platyyngel i karet.

    Mycket tacksam för hjälp!
  • Myzan___
    • January 2009
    • 156

    #2
    en måste va en hane för ä äggen ej befruktade så bara möglar de.. men den ä ca 4 veckor+ svårt å avgöra.. den klarar dej helt själv å ancistrusarna rör inte yngel eller levande fiskar =) lycka till =) å GRATTIS!
    // Myzan___

    frågar man inget får man heller inget veta

    Kommentar

    • nile
      • March 2008
      • 85

      #3
      Lyckades få en snabb glimt av dem båda, den mindre ( 6 cm ) har en antydan till liten tagg ovanför munnen. Kan det vara så att det är en hane som är lite sen i utveckligen bara?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Du har aldrig haft någon hane i karet?
        Är den 1½cm är den förmodligen minst 1-2 månader iaf.
        Du behöver inte göra något speciellt när det gäller matning. Grönsaker och algwaffers är bra föda.
        Honor lägger sina ägg i en grotta som de valt ut sedan vaktar hanen romen samtidigt som han fläktar med fenorna för att de inte ska mögla.
        När de kläcks är de bara ett par mm stora och har en stor gulesäck som förser dem med föda den första veckan iaf.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Myzan___
          • January 2009
          • 156

          #5
          Ursprungligen postat av nile
          Lyckades få en snabb glimt av dem båda, den mindre ( 6 cm ) har en antydan till liten tagg ovanför munnen. Kan det vara så att det är en hane som är lite sen i utveckligen bara?
          en av dem måste ju va en hane =) heheh annars hde du inte haft några yngel..
          // Myzan___

          frågar man inget får man heller inget veta

          Kommentar

          • nile
            • March 2008
            • 85

            #6
            Innebär det att den har passerat den känsligaste åldern och kommer att klara sig utan att jag gör något anourlunda?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av nile
              Lyckades få en snabb glimt av dem båda, den mindre ( 6 cm ) har en antydan till liten tagg ovanför munnen. Kan det vara så att det är en hane som är lite sen i utveckligen bara?
              De blir könsmogna vid ca 7cm så det kan gott vara en hane som mognat innan taggarna bildats.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Myzan___
                • January 2009
                • 156

                #8
                Ursprungligen postat av nile
                Innebär det att den har passerat den känsligaste åldern och kommer att klara sig utan att jag gör något anourlunda?
                japp =) Lycka Till
                // Myzan___

                frågar man inget får man heller inget veta

                Kommentar

                • Myzan___
                  • January 2009
                  • 156

                  #9
                  vill du veta lite mer om ancistrus så gå in på forumet, malar och titta finns flera bra trådar =)
                  // Myzan___

                  frågar man inget får man heller inget veta

                  Kommentar

                  • nile
                    • March 2008
                    • 85

                    #10
                    Hur kan det komma sig att det bara verkar finnas en? Har läst att de kan lägga upp till 100 ägg.
                    Kan de andra ha dött av svält eller blivit mat till platysarna?

                    De har varit i detta karet i max 1 månad ( har dragit ut lite på att få ordning på deras större vanliga hem), så de måste ha lekt precis efter flytten.

                    Det ska bli himla roligt att följa ynglets uppväxt

                    Tack så mycket för snabba och hjälpsamma svar!
                    Senast redigerad av nile; 07 March 2009, 14:09. Anledning: ändring i text

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av nile
                      Hur kan det komma sig att det bara verkar finnas en? Har läst att de kan lägga upp till 100 ägg.
                      Kan de andra ha dött av svält eller blivit mat till platysarna?
                      Första kullen brukar bli övergivna så det är säkert det som hänt. Nästa gång blir det säkert betydligt fler
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Myzan___
                        • January 2009
                        • 156

                        #12
                        min första kull blev övergiven... men ja fixade de ändå men de verkar som om de inte fattar 1 a gången...
                        // Myzan___

                        frågar man inget får man heller inget veta

                        Kommentar

                        Arbetssätt...