Ancistrus odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fösen
    • January 2009
    • 383

    Ancistrus odling

    Hej

    Ska börja med Ancistrus odling och skulle vilja ha några tips. Tänkte ha en mogen hane och en hona i ett 48 liter akvarium. Med en liten grotta och en rot samt två växter. Och akvariumet är igång och har boilogisk jämnvikt.
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #2
    Ursprungligen postat av Fösen
    Hej

    Ska börja med Ancistrus odling och skulle vilja ha några tips. Tänkte ha en mogen hane och en hona i ett 48 liter akvarium. Med en liten grotta och en rot samt två växter. Och akvariumet är igång och har boilogisk jämnvikt.
    Tips på vad?

    www.google.se

    Kommentar

    • surinam
      • September 2007
      • 673

      #3
      skaffa fler honor och grottor sen är det bara sitta och vänta på rom o yngel.
      1 st malkar
      1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

      Kommentar

      • Fösen
        • January 2009
        • 383

        #4
        Ursprungligen postat av surinam
        skaffa fler honor och grottor sen är det bara sitta och vänta på rom o yngel.
        Ah så fler honor betyder fler yngel. Men jag har läst någonstans att en hane håller sig till hona på ancitrus som oss människor. Men det kan väl inte stämma va?

        Kommentar

        • Myzan___
          • January 2009
          • 156

          #5
          nää de stämmer inte... kallvattenbyten är att rekommendera regelbundet samt en upp å nervänd terrakotta kruka me lilla hålet upp ca 3.0 cm i diameter är att rekommendera! har odling sj =)
          // Myzan___

          frågar man inget får man heller inget veta

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Ursprungligen postat av Myzan___
            nää de stämmer inte... kallvattenbyten är att rekommendera regelbundet samt en upp å nervänd terrakotta kruka me lilla hålet upp ca 3.0 cm i diameter är att rekommendera! har odling sj =)
            Är det verkligen det?
            Jag har läst massor, och dom föredrar rör. Inte krukor med hål i toppen.
            Funkar gör det säkert, eftersom dom är väldigt lättodlade, men optimalt?

            Det finns "lekgrottor" att köpa, men annars funkar pvcrör, eller tegelrör tex.
            Öppningen skall vara liten, precis så att hanen får plats.

            Av vad jag läst mig till genom flera källor jag sökt fram.

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Mina Ancistrusar har, lagt rom :

              Bakom Inredning i en dekorationssnäcka under en stock på akvarieglaset och till sist i en terrakotta kruka

              Jag tror dom lägger romen precis var dom vill...ha du en kruka det funkar nog bra det...Eller så lägger dom romen under din rot

              Lycka till

              Kommentar

              • Myzan___
                • January 2009
                • 156

                #8
                min hane älskar den krukan, på dagen fläcktar han rommen/ynglen nere i krukan å på natten ligger han och täcker för hålet =) han brukar vara i krukan även om han inte har rom/yngel där =) funkar för mej iallafall
                // Myzan___

                frågar man inget får man heller inget veta

                Kommentar

                • TinaM
                  • February 2008
                  • 1040

                  #9
                  Det jag sett av mina ancistrusar som ynglar av sig mer än jag önskar, är att ställer du din grotta med öppningen mot vattenflödet så föredrar de detta.

                  Om du t.ex. har utblåset så den skjuter ut från höger till vänster längs frontglaset ställer du grottan vid vänstra hörnet vid frontglaset med öppningen mot höger.
                  32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Klicka på bilden för större version

Namn: P1010508.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,2 KB
ID: 2105638
                    I det här slottet finns min mal odling fast där är tre ingångar men det verkar fungera ändå.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    Arbetssätt...