Ancistrus som äter upp fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mammamia
    • August 2008
    • 7

    Ancistrus som äter upp fiskar

    Hej!
    Är nybörjare på det här. Brukar malar äta upp andra fiskar i akvariet?
    Har en ancistrus sedan ca ett halvår tillbaka. En hona som är ca 1 decimeter lång. Matar med ärtor, gurka eller maltablett regelbundet. Övriga fiskar; 2 molly, 5 neontetror samt 1 svärdbärare får flingfoder.

    En morgon saknades svärdbärarhonan...Efter idogt sökande låg en halvt uppäten fisk på botten. Malen är synnerligen misstänkt. Det skumma är att svärbärarhonan såg ut att må alldeles förtäffligt dagarna innan...Dessutom misstänker jag starkt att malen är skyldig till 2 neontetrors försvinnande. Har INTE sugit upp dem i samband med vattenbyte. Kollar noga!

    Bör jag ändra malens kost eller är det någon annan miljöfaktor som gör att den angriper de andra fiskarna?
  • Myzan___
    • January 2009
    • 156

    #2
    hmmm låter konstigt de där. ancistrus brukar aldrig gå på andra fiskar inte ens yngel. därför de passar så bra i yngel akvarium... vet inte va det kan bero på men jag skulle inte tro att det var malens fel...
    // Myzan___

    frågar man inget får man heller inget veta

    Kommentar

    • Myzan___
      • January 2009
      • 156

      #3
      Ursprungligen postat av mammamia
      Hej!
      Är nybörjare på det här. Brukar malar äta upp andra fiskar i akvariet?
      Har en ancistrus sedan ca ett halvår tillbaka. En hona som är ca 1 decimeter lång. Matar med ärtor, gurka eller maltablett regelbundet. Övriga fiskar; 2 molly, 5 neontetror samt 1 svärdbärare får flingfoder.

      En morgon saknades svärdbärarhonan...Efter idogt sökande låg en halvt uppäten fisk på botten. Malen är synnerligen misstänkt. Det skumma är att svärbärarhonan såg ut att må alldeles förtäffligt dagarna innan...Dessutom misstänker jag starkt att malen är skyldig till 2 neontetrors försvinnande. Har INTE sugit upp dem i samband med vattenbyte. Kollar noga!

      Bör jag ändra malens kost eller är det någon annan miljöfaktor som gör att den angriper de andra fiskarna?
      ancistrus kan gå på växterna däremot om man ger de för lite mat eftersom ancistrus är mer vegetarianer =)
      // Myzan___

      frågar man inget får man heller inget veta

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        Ancistrus kan äta redan döda fiskar det gör mina om jag inte upptäcker det i tid, det troliga är att dina fiskar dött av någon orsak och att ancistrus och även andra invånare ätit av kadavret.

        Kommentar

        • mammamia
          • August 2008
          • 7

          #5
          Hmmmm

          Tack för svar!

          Kommentar

          Arbetssätt...