bevara pansarmalsägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    bevara pansarmalsägg!

    hur gör jag för att ta hand om pansarmalsägg? måste jag flytta dom?
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    #2
    har lagt de fåtal ägg som inte var uppätna i en yngelburk i samma akvarie för dom behöver väl bra vattenkvalite. kan dom ligga där tills dom kläcks och sedan flytta på dom? Å då ehöver ja veta vad det är för mat som gäller?

    hade vart kul om man kunde föda upp dom men då behöver jag verkligen hjälp!

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Det är faktiskt enklare än man tror, jag har en liten odling av corydoras sterbai på g här hemma.
      Har helt enkelt flyttat en massa ägg från lekkaret och satt på insidan av en genomskinlig plastburk och tog vatten från akvariet och satte det på täckglaset bara.
      Nu har jag ett 40 tal minstingar som simmar och växer bra på micromask som är ett bra yngelfoder.
      Har en syresten inkopplad i burken oxå som fixar cirkulation i karet.
      Byte 75% vatten med föräldrakaret varje dag oxå.

      Snart är dom största så stora att dom ska få flytta till större burk och käka levande nykläckt artemia istället.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Marisch
        • June 2006
        • 370

        #4
        Jag stod så sent som idag och "livräddade" mina corydoras aeneus ägg och gjorde så som drd beskriver. Mina corydoras leker med jämna mellanrum men jag har aldrig tagit reda på äggen förut. Ska bli spännande att se om de kläcks.

        Lycka till med dina!

        //Mari
        720 liter160 liter102 liter54 liter

        Kommentar

        • viktor333
          • August 2007
          • 221

          #5
          Ursprungligen postat av drd
          Det är faktiskt enklare än man tror, jag har en liten odling av corydoras sterbai på g här hemma.
          Har helt enkelt flyttat en massa ägg från lekkaret och satt på insidan av en genomskinlig plastburk och tog vatten från akvariet och satte det på täckglaset bara.
          Nu har jag ett 40 tal minstingar som simmar och växer bra på micromask som är ett bra yngelfoder.
          Har en syresten inkopplad i burken oxå som fixar cirkulation i karet.
          Byte 75% vatten med föräldrakaret varje dag oxå.

          Snart är dom största så stora att dom ska få flytta till större burk och käka levande nykläckt artemia istället.
          Ok men kan jag inte låta dom ligga i en sån där flytande burk med hål i? Maten måste man köpa i affär då eller? får la göra så snabbt som möjligt då med de tar la några dar innan dom kläcks?

          tack för ett bra svar ska bli kul att ge de ett försök

          Kommentar

          • viktor333
            • August 2007
            • 221

            #6
            Ursprungligen postat av Marisch
            Jag stod så sent som idag och "livräddade" mina corydoras aeneus ägg och gjorde så som drd beskriver. Mina corydoras leker med jämna mellanrum men jag har aldrig tagit reda på äggen förut. Ska bli spännande att se om de kläcks.

            Lycka till med dina!

            //Mari
            Samma här, blev verkligen glad när jag fann äggen

            desamma!

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Ursprungligen postat av viktor333
              Ok men kan jag inte låta dom ligga i en sån där flytande burk med hål i? Maten måste man köpa i affär då eller? får la göra så snabbt som möjligt då med de tar la några dar innan dom kläcks?

              tack för ett bra svar ska bli kul att ge de ett försök
              Det beror på hur små hålen är för ynglen är pyttesmå.
              Jag använde en gammal yngelkasse som hade 8 hål i botten i det stora karet men även fast dom hålen var jättesmå så åkte det ut yngel efterhand som dom simmade över hålet eller att någon buffade till yngelkassen.
              Jag hade samma yngelkasse i mitt yngelkar sen med äggen i + syresten och där fungerade det bättre men några kom väll ut ändå.
              Nu simmar det runt 20 st 1 cm ers pansarmalar i botten av yngelkaret ihop med en massa andra yngel.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • viktor333
                • August 2007
                • 221

                #8
                Ursprungligen postat av solis
                Det beror på hur små hålen är för ynglen är pyttesmå.
                Jag använde en gammal yngelkasse som hade 8 hål i botten i det stora karet men även fast dom hålen var jättesmå så åkte det ut yngel efterhand som dom simmade över hålet eller att någon buffade till yngelkassen.
                Jag hade samma yngelkasse i mitt yngelkar sen med äggen i + syresten och där fungerade det bättre men några kom väll ut ändå.
                Nu simmar det runt 20 st 1 cm ers pansarmalar i botten av yngelkaret ihop med en massa andra yngel.
                Ok får väl fylla upp mitt 40L å använda som yngelkar. vad är det för syresten? kan man använda vanlig pump eller är det för farligt för de små?

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  ja i en vanlig pump kan de sugas in ,de är jättesmå som en prick, jag hade en sån där luftpump som man har en slang kopplad till en sk sten,kostar nån tia,finns i olika storlekar,påminner väl om en sockerbit som det kommer massa bubblor ur när den är igång,finns i alla djurbutiker
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • Marisch
                    • June 2006
                    • 370

                    #10
                    Lånar tråden lite. Hur är det med mögel då? Behövs det nåt antimögelmedel?

                    //Mari
                    720 liter160 liter102 liter54 liter

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Ursprungligen postat av Marisch
                      Lånar tråden lite. Hur är det med mögel då? Behövs det nåt antimögelmedel?

                      //Mari
                      Mögel på äggen eller
                      Är det äggen som blir vita trådar på så att dom ser ut som en boll?
                      Dom plockade jag väck när jag var säker på att alla yngel hade kommit fram.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Marisch
                        • June 2006
                        • 370

                        #12
                        Ursprungligen postat av solis
                        Mögel på äggen eller
                        Är det äggen som blir vita trådar på så att dom ser ut som en boll?
                        Dom plockade jag väck när jag var säker på att alla yngel hade kommit fram.
                        Ja på äggen. Har inte sett till nåt sånt än. Undrade bara i största allmänhet.
                        720 liter160 liter102 liter54 liter

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Ursprungligen postat av Marisch
                          Ja på äggen. Har inte sett till nåt sånt än. Undrade bara i största allmänhet.
                          Är dom mögliga äggen en och en så kan du ta väck dom men ligger dom i klunga så hade jag låtigt dom vara kvar ifall att det är någon med yngel i.
                          Jag tror att dom som möglar är obefruktade ägg men jag är inte helt säker.
                          du behöver inget medel mot det.
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Marisch
                            • June 2006
                            • 370

                            #14
                            Ursprungligen postat av solis
                            Är dom mögliga äggen en och en så kan du ta väck dom men ligger dom i klunga så hade jag låtigt dom vara kvar ifall att det är någon med yngel i.
                            Jag tror att dom som möglar är obefruktade ägg men jag är inte helt säker.
                            du behöver inget medel mot det.
                            Okej. Tack då vet jag.
                            720 liter160 liter102 liter54 liter

                            Kommentar

                            • viktor333
                              • August 2007
                              • 221

                              #15
                              Bra läsning men behöver fortfarande veta hur länge det tar innan de kläcks och om jag måste köpa mat i butiken. Är det maten som nämdes ovan som gäller bara? inte nedsmulat flingfoder eller annan corydorasmat?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...