Vampyrpleco L-007....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    Vampyrpleco L-007....

    - Har jag just köpt en utav. Ca 12 cm. Har den fortfarande i påsen. Gick in på artbeskrivningen här & läste att den hade tänder & kunde vara aggressiv mot andra fiskar så de borde vara "tuffa". Frågade i affären om den kunde funka...har 4 slöjstjärtar & 4 guldfiskar med långa fenor i karet. Vore fasen ifall de blev skadade.

    Någon som har erfarenhet av denna mal gällande "skadande" av andra fenfiskar???


    //Karin
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    #2
    ...har inte vågat släppa i den än...väntar oroligt på svar härinne först. Söker FÖRTVIVLAT igenom hela google & vad det har att erbjuda..hittills - inget! Åhhhh
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Släpp i den så ser du vad som händer, fenor brukar läka rätt fort om de skadas.

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #4
        Ja enligt zoopets artbeskrivning så båder det ju inte gott.

        T.o.m gnaga sönder siliconskarvarna!?
        Jag hade inte vågat släppa i den heller utan mer kött på benen (no pun intended)
        Senast redigerad av Bowman; 21 January 2009, 22:27.

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Ingen fara! I med firren! Den kan inte vara i påsen.
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • karinfredholm
            • September 2008
            • 290

            #6
            isläppt...

            sådärja. Testade. Sökte lite på google som sagt & hittade denna sida http://www.djurmagazinet.se/harneskm...l007-l029.html

            fredlig? Ja, han i butiken sa att det skulle vara okej, om han nu inte trodde jag skulle ha den i mitt ciklidkar...köpte 2 jack dempsey samtidigt så om det blev missförstånd kan man förstå. Sånt händer. Inget har hänt hittills. Han simmade rätt över karet & lade sig stilla på en sten. Har inte rört en fena på 20 minuter...hmmm. spännande fortsättning följer. Undra varför den kallas för "Vampyr"? Suger den sig fast i andra fiskars fjäll med mun & dessa ohyggliga tänder då eller? Åhhh.

            Tack för svaren. Jag vill ju vara lycklig över mitt "kap". Stor, snygg & billig!
            Minsann
            Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

            Kommentar

            • Fösen
              • January 2009
              • 383

              #7
              HAHA hej Karin hoppas det går bra och 007 du köpte var väldigt cool och akvariehandlaren var snäll som fasen

              Kommentar

              • karinfredholm
                • September 2008
                • 290

                #8
                Ja cool men LAT! Förutom när han lyckades äta hål på ampulariasnäckas "skydd" så jag fick flytta den till ett annat kar.
                Fredlig för övrigt (vad jag sett) de andra malarna tror han är en säng eller något. Gibbicepsen Rune satte sig på honom & där satt han
                Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                Kommentar

                • karinfredholm
                  • September 2008
                  • 290

                  #9
                  Skulle vilja SE den lata malen göra ett såpass stort ryck att ens bemöda sig med att TA SIG till silikonfogarna! Trist mal. Gibbicepsen är mycket mer roande. Och billigare samt nästan lika snygg!!!
                  Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    "Gibbisar" är grymt trevliga, varken skygga eller aggressiva, och snygga!
                    Men när min "Arnold" växte ur mitt dåvarande 375L så sa jag till mig själv att aldrig skaffa en gibbi igen. För det krävs för stort kar.
                    Dessutom var Arnold helt tam och käkade alltid ur min hand. När jag flyttade han lyfte jag bara upp han ur karet o la han i en balja för transporten. Han accepterade t.o.m detta.
                    Så en trevligare mal det får man leta efter.

                    Kommentar

                    • karinfredholm
                      • September 2008
                      • 290

                      #11
                      Hmm, det är lite det jag önskar åstadkomma med mina (snart) stora L-malar. Att de blir tama alltså. Vore kul. Såg en stor hupostomus som simmade uppochner i ett kar i en butik. Blev nästan kär. ;-)
                      Min L-007 ligger någorlunda i förgrunden åtminstone så man ser honom. Fattas bara annat då han var snordyr! Han har även en ny egenhet: han vänder sig om & lägger sig på rygg under sin rot med den stora skålliknade munnen upp mot vattenytan. Samlar väl mat eller nåt. Som jag sa, LAT. Men rätt snäll. Helt klart stämmer inte beskrivningen om l-007 härinne riktigt in på mitt ex. Kanske när han blir större..vi får väl se!
                      Senast redigerad av karinfredholm; 07 February 2009, 23:50.
                      Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Har du kollat in vad h*n gör på nätterna när du ligger och kramar kudden då?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • keen-eyed
                          • January 2009
                          • 409

                          #13
                          Jag har själv 2st L007 som jag nu haft i ca ett halvår och de har varit lugna och fredliga, har aldrig sett att de varit på några av mina fiskar iaf.
                          &

                          Kommentar

                          • karinfredholm
                            • September 2008
                            • 290

                            #14
                            Nu har jag haft min ett tag. Direkt revirhävdande men trevlig fisk. (LAT)
                            Hon/han vill ha samtliga revir. Bara de mindre malarna får äta på hennes maltablett, de andra fiskarna/malarna oberoende storlek biter hon till.
                            Mina plecos (rätt stora) har blivit rejält tilltufsade när de ville ha min nya stora grotta & vampyren kom på att hon ville ha den också.
                            Men när reviren väl är okej verkar hon mest just - fredlig.

                            Senast redigerad av karinfredholm; 07 February 2009, 23:51.
                            Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                            Kommentar

                            • karinfredholm
                              • September 2008
                              • 290

                              #15
                              Så är det en L-029:a jag köpt som L-007:a.
                              Visst, samma artbeskrivning är det exakt & samma beteende. Samma familj (galaxy vampire pleco) L-007:an har större prickar & mindre huvud. L-029 har en liten flik som hänger ner över munnen samt att den har ortodonter eller hur det nu stavas på toppen av denna flik. (hanar)
                              -Jag köpte en 007-hona & fick en 029-hane.
                              Livet är inte alltid rättvist! ;-) Strunt samma. Gillar malkräket! Ascool firre!
                              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...