Hur får man ancistrus att leka??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • goodcore
    • March 2008
    • 38

    Hur får man ancistrus att leka??

    Hej!

    Har ett gäng ancistrusar i mitt 240 liters. 2 st (hona, hane) är det ordentlig storlek på, men jag ser dom aldrig leka?
    Oftast sitter dom runt en stot rot jag har.
    Måste man köpa spec grottor åt dom??
    För jag har ju andra grottor i karet, men dom verkar inte duga?

    Skulle vara kul och få fram yngel på dom
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    #2
    är du helt säker att det e en hona å en hane så kommer dom definitivt leka

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Testa att köra vatten byte med kallt vatten,så att det sjunker några grader så funkar det uti naturen när regnperioden kommer,det triggas till lek för dem flesta malarna ifrån Syd-Amerika
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • goodcore
        • March 2008
        • 38

        #4
        Törs jag blanda i svalare vatten för dom andra fiskarna i det karet?
        (scalarer, blå gurami, guldbarb, sorgmanteltetra)

        Vad jag fått höra så får hannen stora spröt fulla huvudet medan honan är mer slät. Så ser iaf mina ut - så jag ANTAR att det är en hona och hane. Men dom
        sitter mest bara på roten och suger.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Honans huvud är väl helt slätt. Vissa honor har dock några få mustaschstrån, men du ser iaf stor skillnad på fiskarna

          Du kommer säkert få lek, prova göra som Patrik säger. Det är ingen fara att sänka temperaturen några grader alls. Som sagt så brukar det trigga lek

          Lycka till!

          Kommentar

          • goodcore
            • March 2008
            • 38

            #6
            Ska man ha spec lekgrottor eller nöjer dom sig med vad som helst?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det kan även slumpa sig att du får ett par som inte gillar varandra såpass mycket att de vill leka. Kanske du får byta ut en av dem om det inte händer något under en tid och då även om du hjälper till med vattenbyten och sänkning av tempen.
              Det är lite fel att tro att det bara är att släppa ihop en hane och en hona av Ancistrus så blir det lek, men ger du dem de bästa förutsättningarna så är det ett steg närmare iaf.
              De brukar fixa sina ställen själva genom att gräva under en rot eller liknande, men har du en grotta till dem så är det inte fel.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • goodcore
                • March 2008
                • 38

                #8
                Har ju 5 ancistrusar där tillsammans, där jag vet säkert att det är 2 honor och 2 hanar, men dom andra 3 är ju lite mindre...
                Nån borde väl 'gilla' nån tycker man?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Risken finns även om inte karet är stort nog att det kan bli lite oroligheter i leden om du har för många könsmogna individer i ett kar som inte har tillräckligt med gömställen med ingen lek som följd. Testa att plocka bort de som är överflödiga eller skaffa ett eget kar till ett av paren och se vad som händer.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • GRIZZLY
                    • December 2006
                    • 867

                    #10
                    Mina har lekt hur många gånger som helst å ja gör aldrig nånting, Dom lägger oftast ägg i en kokosnöt ja gjort ett litet hål i men ibland under rötter å stenar. Hur stora e dina malarna?

                    Kommentar

                    • goodcore
                      • March 2008
                      • 38

                      #11
                      Dom 2 stora är nog runt 10 cm styck.

                      Kommentar

                      • goodcore
                        • March 2008
                        • 38

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Risken finns även om inte karet är stort nog att det kan bli lite oroligheter i leden om du har för många könsmogna individer i ett kar som inte har tillräckligt med gömställen med ingen lek som följd. Testa att plocka bort de som är överflödiga eller skaffa ett eget kar till ett av paren och se vad som händer.
                        Tur man har fler akvarier så kan ju sätta över några i dom.

                        Kommentar

                        • goodcore
                          • March 2008
                          • 38

                          #13
                          Nu har jag lyckats fånga den största honan och största hanen och stoppat ned dom i 54 liters. Honan verkar rejält tjock om magen, kan det vara rom?
                          Stoppade ned en grotta oxå, så nu få man vänta och se..

                          Kommentar

                          • goodcore
                            • March 2008
                            • 38

                            #14
                            Hur leker ancistrusar? Tänkte så man vet vad man ska titta efter

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Ursprungligen postat av goodcore
                              Hur leker ancistrusar? Tänkte så man vet vad man ska titta efter
                              Man märker det när hanen brukar hålla till en grotta,detta om man ser detta förståssen ligger Hanen och fläktar inne i grottan på äggen där ligger han ett par veckor och fläktar på äggen.
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...