Min gibbiceps äter fiskkött!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Min gibbiceps äter fiskkött!

    Hejsan, idag när jag matade mina påfågelciklider med seafood mix, bestående av många olika fisksorter som jag malt ner lite så åkte lite ner på botten, och direkt var min segelfenspleco där o käka!
    Hur vanligt är detta? Vad jag förstått så är dom vegetarianer.. men tydligen inte!
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    pleco äter allt möjligt nästan..till och med döda fiskar:P..så det är inget ovanligt.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Verbal-slaughter
      • June 2007
      • 272

      #3
      min golden nugget käkar kebab så..

      Kommentar

      • durgnas
        • June 2007
        • 232

        #4
        min gibbi har jag sett äta guppy, röda mygg och spätta, så det är inget konstigt

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          hahaha

          Fiskar äter....... andra fiskar, växter, grönsaker, ibland smuttar de lite på fiskbajs som ligger på botten, ibland försöker de äta på rötterna, glaset, ens händer etc etc.

          Var dock medveten om att en del malar inte tål fiskkött, rödamygg mm, de kan dö av det. Detta då vissa malar bör få det ca 1-2 gånger i veckan.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Fiskar med nedåtriktad sugkoppsformad mun är normalt anpassade att äta alger (och de smådjur som finns bland algerna). Oftast har dom dessutom lång tarm för att kunna bryta ned vegetabilier (köttätare har kort tarm). Det betyder - nödvändigtvis - inte att dom helst vill ha eller bara äter sådant som dom är anpassade för, eftersom miljön och utbudet på mat är väldigt annorlunda i ett akvarium än i naturen. (Amaro säger ungefär samma sak.)

            Jag undrar om någon har erfarenhet av att någon av dessa typiska algätare inte bara har ätit fisk utan även dödat fisk? Jag är medveten att det är svårt att avgöra vad en fisk har dött av. Jag gissar att det bara är fiskar som rör sig lite eller som är sjuka som kan komma i fråga, men jag blir inte förvånad över andra exempel.

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Fiskar med nedåtriktad sugkoppsformad mun är normalt anpassade att äta alger (och de smådjur som finns bland algerna). Oftast har dom dessutom lång tarm för att kunna bryta ned vegetabilier (köttätare har kort tarm). Det betyder - nödvändigtvis - inte att dom helst vill ha eller bara äter sådant som dom är anpassade för, eftersom miljön och utbudet på mat är väldigt annorlunda i ett akvarium än i naturen. (Amaro säger ungefär samma sak.)

              Jag undrar om någon har erfarenhet av att någon av dessa typiska algätare inte bara har ätit fisk utan även dödat fisk? Jag är medveten att det är svårt att avgöra vad en fisk har dött av. Jag gissar att det bara är fiskar som rör sig lite eller som är sjuka som kan komma i fråga, men jag blir inte förvånad över andra exempel.
              Jag hade en stor Gibbiceps som slog ihjäl och åt upp munruvande ciklidhonor. Och den fick mycket mat dessutom, ibland har jag även hört talas och stora plecosar som plockar fisk. Men när man förhört sig med ägaren visar det sig ofta att de fått för lite mat.

              Kommentar

              • PosingPanda
                • November 2010
                • 44

                #8
                Ber om ursäkt för att jag återupplivar en gammal tråd men blir lite nyfiken här... jag har tänkt mig att prova på fiskodling eftersom det roligaste med akvarium är att få yngel (tycker iaf jag då det känns som ett bevis på bra skötsel). Min stora fråga är dock om min gibbiceps, kommer den att ge sig på mina yngel? Detta med denna tråd och dessa svar i åtanke.

                Om den kommer göra det, har någon ett tips på en algätare som inte ger sig på yngel och håller sig strictly till alger i största möjliga mån? Kanske ottocinklusar?

                Kommentar

                • Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

                  #9
                  har haft en ancistrus som jagat yngel

                  Kommentar

                  • PosingPanda
                    • November 2010
                    • 44

                    #10
                    Det känns som att jag får satsa på räkor och någon algätare med mindre mun än ancistrus/Gibbiceps... mina corys är ändå livrädda för bjässen.

                    Tips på små snälla algätare som inte stökar runt för mycket och inte skadar min yngel eller rom?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...