Harneskmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansg
    • February 2002
    • 444

    Harneskmal?

    Hej, känner dåligt till malar, köpte för ett par år sedan 3 st harneskmalar? de är spräckliga med vita spetsar på stjärtfenan och ett par st har massor med antenner på skallen ser ut som två monster.
    Nu har jag minst 4 st i 300liters,tror att de är flera, 3 st i 160 liters de största är nog c:a 12cm.
    Med jämna mellanrum hittar jag ungar i innerfiltrets patronburk,har nog skänkt bort massor.
    Har kollat böcker men kan inte riktigt få fram id. på dessa men tycker att dom mest liknar Ancistrus sp.
    I min bok The world of Catfishes kan jag räkna till 14 st olika Ancistrus men tyvärr bara bilder ingen art beskrivning, finns det någon special bok ni kan rekommendera.
    Som vanligt anger man inte lat.namnet i butiken utan kallar den för antenn mal eller något annat fantasifullt, och frågar man så vet man inte man kan undra hur inköpen går till, ibland bara Ancistrus.


    hgl
    hgl
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Enligt "Back to Nature" finns det över 50 kända Ancistrus-arter, men det är nästan omöjligt att identifiera dem utan vetenskapliga kunskaper. Det är nog av den anledningen som akvarieaffärer säljer dem som antennmalar (Eng. Bristle Nosed Catfish)Du kan kolla efter mer information på Planet Catfish som har mycket information (Både text och bilder) om olika malar.
    http://www.planetcatfish.com/

    Guy

    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • hansg
      • February 2002
      • 444

      #3
      Tack för tipset
      h-g

      hgl
      hgl

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej Hansg,
        Den bok som innehåller mest foton på L-malar är Aqualog-boken, Loricariidae - all L-numbers.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • hansg
          • February 2002
          • 444

          #5
          Tack Kjell var får man tag i den boken?
          h-g

          hgl
          hgl

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hej igen,
            Den borde kunna köpas i de flesta akvarieaffärer eftersom den är relativt vanlig.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • black_parkas
              • March 2002
              • 18

              #7
              Ska man ha fakta i mängder om malar ska man inte köpa Aqualog-boken.
              Där står bara det nödvändigaste.

              Storlek, PH, rek. storlek på burken. osv.

              Vet faktiskt inte vilken bok som skulle rekommenderas för att hitta ordentligt med kunskap om malarna.

              www.planetcatfish.com är en MYCKET bra sida dock, där finns de flesta malar med, inte bara L-malar (Loricariidae)



              De malar du har, Hans G är troligtvis någon form utav Ancistrus dolichopterus, en del stammar har vita stjärtfensspestar.


              Johan B

              Kommentar

              Arbetssätt...