Pansarmalar - vad gör dom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issus
    • November 2007
    • 209

    Pansarmalar - vad gör dom?

    Mina pansarmalar brukar roa sig med att rusa mot strålen som kommer hur pumpen upp vid ytan? Gärna flera samtidigt. Ganska länge också. Ser ganska kul ut när dom klarat att till slut simma motströms och nästan är framme och ger upp och bokstavligen flyger till andra sidan av akvariet.

    Annars kan dom rusa upp och ner för rutan ett par gånger då och då.

    I övrigt ser de friska ut och växer en del och beter sig normalt och cruisar fram över botten.

    MVH
    MVH

    -------------------------------
    Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    de kanske tycker det är roligt helt enkelt inte för att jag observerat att mina pansarmalar någonsin gjort så

    när de rusar mot rutan kan det vara för att de hämtar luft från ytan.

    är syresättnigen bra? bra cirkulation?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • patdah
      • November 2007
      • 659

      #3
      Fiskar som lever i strömt vatten naturligt brukar få för sig att simma "uppströms" då och då...
      /Patrik

      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

      Kommentar

      • Whizzer
        • May 2005
        • 498

        #4
        Mina Corysar är likadana.. tror att de är "vanliga" fiskar ibland o simmar runt bland de andra..
        Whizzer
        http://ninavarblane.blogspot.com

        Kommentar

        • Yak
          • January 2007
          • 31

          #5
          Jag måste också lägga in lite av mina erfarenheter här! Köpter för nån månad sen 3 st pansarmalar, mest för att ha som "nyttodjur" och som komplettering i sällskapsakvariet. Hade inget direkta förväntningar på de, men OJ vad fel jag hade!
          Dessa små busfrön är ju helt klart pricken över i i tanken! Maken till energiska rackare har sällan skådats, de ilar kors och tvärs över botten hela tiden och borrar i sanden! Man märker att de är stimfiskar, de är oftast tillsammans i en "hög" - ibland klättrar de nästan på varandra när de hittar nåt intressant, särskilt när man släpper ner några fodertabletter. Funderar faktiskt på att skaffa 2-3 till av den anledningen nu.
          Jag har en blandning av biltema blästersand och grus/sjösten och det verkar som de gillar den. Jag tror panslarmalarna vill ha fin sand att böka runt i.
          Och de håller sig inte på botten enbart heller, ingen ovanlighet att se allihopa segla runt i mitten på akvariet som vilka fiskar som helst. En av de har tillochmed utvecklat en teknik att ta maten från ytan genom att använda samma teknik som på botten, fast upp och ner! Imponerande

          Om det ska vara något negativt så är det väl att man måste skaffa större filter nu, eftersom de ständigt rör upp diverse skräp som sen flyter omkring i vattnet...

          Tillägg: Jo, pansarmalar SKA upp till ytan emellanåt och snappa åt sig luft. De har nämligen möjlighet att tillgodogöra sig syret via mag/tarmkanalen. Rätt praktiskt att ha nere på botten där det ju kan vara syrefattigt emellanåt.
          Senast redigerad av Yak; 15 December 2007, 11:33.

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Ursprungligen postat av Yak
            Jag måste också lägga in lite av mina erfarenheter här! Köpter för nån månad sen 3 st pansarmalar, mest för att ha som "nyttodjur" och som komplettering i sällskapsakvariet. Hade inget direkta förväntningar på de, men OJ vad fel jag hade!
            Dessa små busfrön är ju helt klart pricken över i i tanken! Maken till energiska rackare har sällan skådats, de ilar kors och tvärs över botten hela tiden och borrar i sanden! Man märker att de är stimfiskar, de är oftast tillsammans i en "hög" - ibland klättrar de nästan på varandra när de hittar nåt intressant, särskilt när man släpper ner några fodertabletter. Funderar faktiskt på att skaffa 2-3 till av den anledningen nu.
            Jag har en blandning av biltema blästersand och grus/sjösten och det verkar som de gillar den. Jag tror panslarmalarna vill ha fin sand att böka runt i.
            Och de håller sig inte på botten enbart heller, ingen ovanlighet att se allihopa segla runt i mitten på akvariet som vilka fiskar som helst. En av de har tillochmed utvecklat en teknik att ta maten från ytan genom att använda samma teknik som på botten, fast upp och ner! Imponerande

            Om det ska vara något negativt så är det väl att man måste skaffa större filter nu, eftersom de ständigt rör upp diverse skräp som sen flyter omkring i vattnet...

            Tillägg: Jo, pansarmalar SKA upp till ytan emellanåt och snappa åt sig luft. De har nämligen möjlighet att tillgodogöra sig syret via mag/tarmkanalen. Rätt praktiskt att ha nere på botten där det ju kan vara syrefattigt emellanåt.
            Haha detta va skönt att höra för jag såg precis att mina har börjat göra detta, simma runt som alldagliga fiskar och va rädd att det va syrebrist vid botten eller nåt sånt. Dom är som galna just nu och simmar över precis hela akvariet. Tom dom största mollysarna ser upp

            Edit: Insåg att tråden va jättegammal, men vad gör det! :P Satt och kollade två samtidigt och blandade ihop datumen rätt bra

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Tippar på början till lekbeteende - pansarmalar brukar simma runt i grupp, gärna upp mot utblåset, om det är något på gång.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              Arbetssätt...