Ny Zoopetartikel om Hypancistrus zebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ny Zoopetartikel om Hypancistrus zebra

    En ny artikel har lagts in i Zoopets stora artikelarkiv. Denna gång en utmärkt artikel om Hypancistrus zebra och den som skrivit och fotat är Erlend D Bertelsen (tack för det). Erlend berättar i sin artikel verkligen allt om denna vackra, dyra och extremt populära L-mal
    Länk till artikeln
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Ooouh blir bra kvällsläsning

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Intressant läsning om en tveklöst vacker fisk. Vilket kar skulle inte förgyllas av en sådan?

      När man läser artbeskrivningen här på zoopet så står det:

      Det råder pga miljöskäl för närvarande exportförbud av denna art så om du skulle hitta nyligen vildfångade exemplar av denna art i handeln så rör det sig alltså om smugglade djur. Bojkotta affärer som sysslar med sådant.
      Stämmer det? Även artikelförfattaren skriver ju detta (med reservation för språkmissförstånd), men verkar rättfärdiga hållande av fiskarna med att arten i dagsläget inte är rödlistad av CITES.

      OM det är så att arten fortfarande är rödlistad och belagd med exportförbud känns det lite tveksamt att "marknadsföra" den med dylika artiklar. Parallell kan dras till djurparker i Kina som säljer benmjöl mm från sina egna tigrar då de dör; visst, tigrarna är ju inte tjuvskjutna, men marknaden och efterfrågan hålls vid liv. Vad det gäller malarna slipper man ju exportera om man odlar, och det är ju det som beskrivs i artikeln... En liten tanke som slog mig, men det finns ju flera vinklar på det.
      Hur som hellst en oerhört vacker fisk presenterad i en bra artikel.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Den är listad i landet Brasilien (där den finns), däremot är den inte CITES-listad (CITES-listan är en internationell överenskommelse).
        Den får alltså inte exporteras ut från landet och smuggling därifrån måste starkt kritiseras. Ju mer som smugglas, desto större är risken att det blir ännu mer restiktioner på fiskexport i Brasilien. Sedan kan man tycka vad man vill om exportförbudet på just denna art eftersom den sannolikt inom kort kommer att vara utrotad i sin naturliga miljö pga dammbygge.

        Däremot kan jag inte se något fel i att odla på arten och sälja yngel - tvärtom det är ju knappast någon nackdel att arten åtminstone får fortleva i våra akvarier.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Fast det är rätt bisarrt - Brasilien förbjuder export av fisken för att man håller på att bygga en räcka gigantiska kraftverksdammar som skall dränka hela utbredningsområdet och utrota arten.
          Dammar som inte tros kunna gå med vinst, vars miljökonsekvensutredning är bluff, och lokalbefolkning som protesterat mot dammarna har blivit mördade. Alltså ett rent bluffprojekt för att berika korrupta politiker, landägare, och byggherrar.

          H. zebra ligger långt ifrån värst till heller. Den odlas ju i rätt stor omfattning runtom i världen. Värre är det med alla de andra tetror och ciklider och malar som håller till i forsarna i Xingu.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Instämmer, men likafullt så skall man enligt min mening följa lagen och inte handla med zebra pleco. Risken är uppenbar att det framöver (redan nu är för övrigt även andra arter än zebra plecon stoppade) kommer att komma mycket tuffare exportregler vad gäller fisk från Brasilien - och det finns ingen anledning att ge myndigheterna ännu fler argument för detta.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bertelsen
              • March 2002
              • 7

              #7
              En helt annen årsak som kan skylles eksportforbudet, er de brasilianske myndighetenes krav på det biologiske mangfoldet.
              Vi må ikke tro at de liker at det sitter oppdrettere rundt omkring i verden og tjener penger på deres gener. Dette gjelder feks også discus og rokker.

              Takk til dere som liker artikkelen.

              E
              Senast redigerad av Bertelsen; 10 November 2007, 00:45.
              Guardians of catfish

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Det är riktigt att nästan alla utvecklingsländer har mycket hårda regler för att skydda sin "biologiska resurspool" från att bli utnyttjad av i-länder, men det är huvusakligen läkemedelsbolagens härjningar de försöker skydda sig mot. Tidigare var det standard att läkemedelsbolagen skickade bioprospektorer som utvann och samlade på sig tiotusentals ämnen ur alla möjliga organismer, ämnen som sen kunde testas och, ibland, ge mångmiljardvinster för bolaget.
                Och landet som ämnet kom ifrån fick förstås inte en krona.

                Många länder har därför nu antingen totalstopp på export av organismer, eller kräver att alla forskare som gör nånting med organismer från landet samarbetar med en inhemsk forskare, plus betalar för allt som tas ur landet.

                I just fallet H. zebra beror dock exportstoppet dels på att det anses att arten blivit överfiskad i Xingu, och dels på att den anses helt eller delvis komma att bli utrotad när dammarna är klara.

                Men, som sagt, H. zebra odlas på många håll i världen, inklusive i Brasilien, så den torde i alla fall finnas kvar i fångenskap för överskådlig framtid. De flesta endemiska arterna i Xingu har nog inte sån tur.
                Samtidigt får man väl hoppas att de flesta arterna lyckas hålla sig kvar i bifloder/bäckar när själva huvudfåran dränks.
                Senast redigerad av Azur; 10 November 2007, 02:51.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Fast H.zebran var ju i stort sätt "utrotad" redan innan den började exporteras eller inte utrotad men zebran finner man ju bara vid några få ställen i xingu.

                  Värre är det för gulper catten, L025, L027, golden nugget arterna som ingen lyckats odla än, givitvis finns där många andra fiskar också men de flesta ciklider vi har i akvarierna har vi i stort sätt lyckats odla, sen har vi tetrorna som inte är lika poppis att odla men det finns även folk som odlar sådana också.

                  Det sjuka är ju att xingus arter är så vackra och färggranna och det vore förödande om de dog ut. Folk har ju snackat om dammbygget i jag vet inte hur många år men är det nån som vet om den är påbörjad eller hur ser läget ut?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lutt
                    Fast H.zebran var ju i stort sätt "utrotad" redan innan den började exporteras eller inte utrotad men zebran finner man ju bara vid några få ställen i xingu.
                    Var den verkligen det - sådana rykten brukar ofta spridas ut för att man skall få bättre betalt för de exemplar som finns på marknaden.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Bertelsen
                      • March 2002
                      • 7

                      #11
                      Dette er nå en forholdsvis gammen nyhet, men planene skrider fremmover.

                      BBC, News, BBC News, news online, world, uk, international, foreign, british, online, service


                      E
                      Guardians of catfish

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Var den verkligen det - sådana rykten brukar ofta spridas ut för att man skall få bättre betalt för de exemplar som finns på marknaden.
                        Fast jag har hört det innan, men den finns ju bara på vissa få platser i xingu, men jag läste det igår eller förrgår sedan i senaste numret av malbiten eller var det på planetcatfish eller så var det i denna artikeln som jag tror har varit med i malbiten förr.

                        Men sen så styrs ju priset på hur lätta de är att fånga, lever de på 20 meters djup och är extremt skygga och att man kanske bara får ett fåtal per fångst tillfälle då är det ju klart att man tar mer betalt än en fisk man kan stå vid stranden och fånga med händerna och få hundratals av efter en timme eller nått.

                        obs det sista var inte om zebran (bara svammel) men jag har för mig att det är rätt nära verkligheten.

                        Kommentar

                        • Julia Backlund
                          • October 2011
                          • 15

                          #13
                          Storlek??

                          Hur stora kan malarna bli?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av Julia Backlund
                            Hur stora kan malarna bli?
                            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=321&SOK=1
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • robidobban
                              • March 2009
                              • 652

                              #15
                              Finns inte artikeln kvar? Jag kommer iaf inte någonstans när jag trycker på länken. Det vore intressant att läsa den.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...