Corydoras dör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NMA
    • July 2006
    • 125

    Corydoras dör...

    Någonting i min burk är ju inte bra för Corydoras, den saken är helt klar. Det verkar främst vara små som stryker med medans dom lite mer välväxta överlever. 5 Albino och 1 fläckig pansarmal har dött inom loppet av ca 2 månader. Dom fem albino dog inom 2 veckor. Samtidigt mår mina Svärdbärare, Kardinaltetror och Ancistrusar prima. Vad ska jag leta efter?

    Jag har inget salt i min burk eftersom jag vet att det inte ska vara bra för Corydoras. Finns det annat dom är känsliga mot som inte påverkar övriga arter i min burk?

    Jag plockade ut kolfiltret idag som en sista desperat åtgärd... men antar att om det berodde på att filtret släppte ut skräp, som vissa anser, borde väl andra fiskar stryka med också.

    Tips någon?
    www.jonika.nu
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Du kanske har før grovt bottemmaterial, men det borde dom ju inte dø av...
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • NMA
      • July 2006
      • 125

      #3
      Ursprungligen postat av Kjaer
      Du kanske har før grovt bottemmaterial, men det borde dom ju inte dø av...
      Nope... kan det vara så att dom är extremt känsliga för temperaturen? Mina övriga arter ska ju ha typ 22-28 grader medans Corydoras vill ha 20-25. Jag har exakt 25 grader. Sänkte nu nedåt 24, kanske kan det hjälpa.
      www.jonika.nu

      Kommentar

      • JEK
        • March 2007
        • 1467

        #4
        Hur ær det med vattenværdena? Det verkar lite skumt att det ær det ær malarna som dør, dom brukar ju vara ganska tåliga...
        Mvh.
        Johan - akvarielös!

        Kommentar

        • NMA
          • July 2006
          • 125

          #5
          Ursprungligen postat av Kjaer
          Hur ær det med vattenværdena? Det verkar lite skumt att det ær det ær malarna som dør, dom brukar ju vara ganska tåliga...
          Har ingen koll på värdena. Eftersom alla fiskar alltid mått bra har jag inte brytt mig om det, men nu är det naturligtvis annorlunda. Vad tycker du jag ska kolla efter?

          Har letat runt lite på internet och sett att en del skriver 20-23 grader som lämpliga för Corydoras. Här på Zoopet står det 20-25. Har sänkt nu till ca 24 grader, lägre vågar jag inte gå pga mina andra fiskar.

          Spåret jag går på nu är syreberist, skulle det kunna vara möjligt? Det är skumt men dom ser fullt friska ut, sedan börjar dom plötligt simma upp till ytan efter luft. Inom 10 minuter ligger dom på rygg på ytan och är döda. Jag har nu ökat på ytrörelsen så att det ska syresätta bättre.
          www.jonika.nu

          Kommentar

          • JEK
            • March 2007
            • 1467

            #6
            Det ær normalt att corydoras hæmtar luft vid ytan...
            Nitrit ær det vigtigaste att kolla.
            Mvh.
            Johan - akvarielös!

            Kommentar

            • NMA
              • July 2006
              • 125

              #7
              Ursprungligen postat av Kjaer
              Det ær normalt att corydoras hæmtar luft vid ytan...
              Nitrit ær det vigtigaste att kolla.
              Okaj, får skaffa test då. Men borde inte fler fiskar må dåligt av det?
              www.jonika.nu

              Kommentar

              • JEK
                • March 2007
                • 1467

                #8
                Ja, det verkar ju lite konstigt att det ær dina corys som dør, men det ær alltid bra att kolla før nitrit om nått inte ær om det brukar.
                Mvh.
                Johan - akvarielös!

                Kommentar

                • NMA
                  • July 2006
                  • 125

                  #9
                  Det här är nog bland det märkligaste jag varit med om... nu har den sista fläckiga pansarmalen strukit med. Dom simmar omkring och ser välmående ut och så huxflux flyter dom på rygg. Nu är det bara en albino kvar, märkligt nog är den äldst i tanken. Ska fixa nitrittest idag så får vi se vad det säger då... fattar bara inte varför svärdbärare, ancistrus och kardinaltetrorna mår toppen om det vora något fel... jaja... jag får nog vara utan Corysar.
                  www.jonika.nu

                  Kommentar

                  • Corydoras mad
                    • April 2003
                    • 1686

                    #10
                    Hur ser de döda malarna ut, har de kvar sina skäggtömmar? Vad har du för grus och grusstorlek?
                    /Mathias
                    The Corydoras freak

                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                    Kommentar

                    • NMA
                      • July 2006
                      • 125

                      #11
                      Ursprungligen postat av Corydoras mad
                      Hur ser de döda malarna ut, har de kvar sina skäggtömmar? Vad har du för grus och grusstorlek?
                      Ja, fiskarna har inga fysiska skador. Har nu kollat vattenvärdena och dom ser bra ut. Ingen nitrit, PH 6.8, temp 24, KH ca 5... Bottenmaterialet är 2mm råda.
                      www.jonika.nu

                      Kommentar

                      • NMA
                        • July 2006
                        • 125

                        #12
                        Ingen mer som har någon teori?

                        Just nu har jag en albino pansarmal som tuffar omkring och mår prima. Han är dessutom äldst i gården så han verkar ju i alla fall stå emot vad det nu är som dödar dom... men jag kan ju inte ha en pansarmal i karet. Jag vet inte om jag kan med att köpa fler heller... känns som att jag kasstar dom mot en säker död.

                        Mina vattenvärden:
                        PH 6.8
                        kh 3
                        GH < 3
                        No2 0
                        No3 < 10
                        www.jonika.nu

                        Kommentar

                        • Berta
                          • May 2006
                          • 56

                          #13
                          Vet du om butiken nyss fått in dom? De kan vara lite känsliga då de nyss anlänt. Då vi köpte våra fläckiga så rådde de i butiken att vänta ca 2 veckor innan vi köpte utav de nya de hade fått in. Just pga att de ar lite känsliga just då och kunde dö. Sen verkar det som de fläckiga kan var något känsligare än de vanliga metallisarna.

                          Kommentar

                          • NMA
                            • July 2006
                            • 125

                            #14
                            Ursprungligen postat av Berta
                            Vet du om butiken nyss fått in dom? De kan vara lite känsliga då de nyss anlänt. Då vi köpte våra fläckiga så rådde de i butiken att vänta ca 2 veckor innan vi köpte utav de nya de hade fått in. Just pga att de ar lite känsliga just då och kunde dö. Sen verkar det som de fläckiga kan var något känsligare än de vanliga metallisarna.
                            Har ingen koll på det men jag köpte först 6st albino från en affär som jag litar mycket på, fem av dom dog inom 1-2 månader. Sedan köpte jag fem fläckiga från en annan affär, samtliga dog på 2-3 dagar. Dom var iofs väldigt små till växten så dom är antagligen nyligen inkomna. Ska fråga nästa gång... för jag måste nästan chansa en ggr till då jag har en ensam stackare nu.
                            www.jonika.nu

                            Kommentar

                            • Iiipiii
                              • June 2020
                              • 1

                              #15
                              Hej! Ser att det är en gammal tråd men testar att skriva ändå. Kom du fram till varför just pansarmalarna dog? Jag har liknande problem... de ser ut att må bra när jag har släppt i de och sedan efter 2-3 dagar så börjar jag hittar en massa döda corydoras.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...