Grenmal, Farlowella gracilis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Persson
    • January 2002
    • 120

    Grenmal, Farlowella gracilis

    Hej,

    Jag funderar på att skaffa 2 genmalar och har några frågor inna man gör något dumt.

    Grenmalarna är VF och fullvuxna (ca 20 cm). Jag tänkte ha dom i ett 375 liters. Inredningen är en massa växter och rötter så det finns gott om gömställen.
    Övriga invånare är: Ett stim med kardinaltetror, ett gäng pansarmalar och 2 par apistogramma arter.

    Jag filtrerar över torv och får ner pH till 6.5-7.
    Det är inte så strömt i karet p.g.a. ciklidernas skull.

    Jag undrar nu:
    Vill grenmalar vill ha strömt i karet?

    Finns det några könsskillnader? Har läst att hanarna ska vara mer långsträckta än honorna men jag lyckades inte se någon skillnad.

    Är vattenvärdena bra?

    Tänkte mata med ärtor på kvällarna, är det ett bra foder?

    Jag är lite rädd för att malarna ska "knycka" ynglena av apistogramorna eller äta upp rommen. Är det någon som vet något om det?

    Några andra allmäna tips är också väldigt välkomman!

    Tack i förväg!


    Mvh
    Martin Persson
    Mvh
    Martin Persson
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Martin,
    Till dina frågor
    1/ "Vill grenmalar vill ha strömt i karet?"
    Svar: I regel ja, men det varierar. För F.acus är dock svaret nej.
    2/ "Finns det några könsskillnader?"
    Svar: Förutom det du nämner så har hanen en "nos" som är något bredare och "skäggigare".
    3/ "Är vattenvärdena bra?"
    Svar: Ja, men kolla också KH som inte bör ligga för högt, men inte heller så lågt att vattnet är instabilt.
    4/ "Tänkte mata med ärtor på kvällarna, är det ett bra foder?"
    Svar: Bara de får annat foder också, i sin naturliga moljö tar de också små ryggradslösa djur som lever i algmattan. En kombination av ärtor, maltabletter och fryst cyclops är vad jag rekommenderar.
    5/ "Jag är lite rädd för att malarna ska "knycka" ynglena av apistogramorna eller äta upp rommen."
    Svar: Ynglen knycker de knappast, däremot ligger rommen i farozonen. Mycket beror ju förstås på var apistogrammorna leker- Leker de på ett väl skyddat ställe (lättvaktat) så klarar sig säkert rommen också.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Martin Persson
      • January 2002
      • 120

      #3
      Tack så mycket för svaret.

      Jag får se hur om jag köper dem. Vet inte om jag vågar med tanke på mina apistoägg.



      Mvh
      Martin Persson
      Mvh
      Martin Persson

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        Du har ju redan pansarmalar och de kan också sno åt sig rom om det vill sig illa.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell


        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...