Ancistrus Yngel!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tikkatikkatini
    • February 2006
    • 181

    Ancistrus Yngel!!

    HJÄÄLP!

    Vad gör jag? Jag har ett 105 L akvarium och mina malar har fått bebisar, dock har jag bara fångat in tre stycken, hittar inga lfer just nu. Men hur ska jag gå till väga? Vill inte att dom ska bli uppätna..!
    Vad äter dom? Kan ja ha dom i en vanlig yngelbox??
    Hjälp någon!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för övrig fisk i karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tikkatikkatini
      • February 2006
      • 181

      #3
      Jag har platy och slöjstjärtar. Och dessutom har mina platy gått å fått yngel, så slöjstjärtarna äter ju allt i princip. Så jag är rädd för att dom ska äta upp mina små nya vänner. Har ju aldrig fått ancistrus förut..

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Risken finns, helt klart. Du har ingen annanstans att göra av slöstjärtarna så både Platyn och Ancistrusen kan få ha sina yngel ifred? De vill inte ha riktigt samma vatten heller då slöjisarna gärna har det lite kallare om fötterna än de övriga.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Tikkatikkatini
          • February 2006
          • 181

          #5
          Nee, det är ju det jag inte har. Men jag har ca 25 grader i mitt vatten, ska det vara ännu varmare åt ancistusarna?
          Vad ska jag mata mina små nykomlingar med? Ska jag smula sönder lite av mina maltabletter som jag har och mata dem med?

          Kommentar

          • Berta
            • May 2006
            • 56

            #6
            vi har drygt 50 ancistrusyngel i vårat kar, men vi har bara neontetror i vårat, sen lite pansarmalar, och andra L-malar. Men de klarar sig fint där. Men föreslår som ansjo att du flyttar slöjsthärtarna om du har möjlighet.

            Sen vad det gäller maten, vi slänger ner tabletterna som de är, de äter och frodas bra utan att vi smular sönder.

            Graderna just för ancistrusarna går nog bra. Vi har runt 24-26 i våra kar här hemma

            Kommentar

            • Tikkatikkatini
              • February 2006
              • 181

              #7
              Saken är den att ja vet inte vart jag ska flytta dom, har inte precis räknat med yngel.. och har inte den inkomsten att fixa ett annat akvarium.. Yngelbox får funka tills dom växt på sig lite grann, då får dom simma ner i det stora igen.
              Då matar ja dom med maltabletter nu då så de får nåt att äta.

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Yngelbox borde ju funka till sdom har växt till sej lite
                Slöjstjärtar sätter i sej både det ena och det andra även om det inte får plats i munnen...
                / Marcus

                Kommentar

                • Tikkatikkatini
                  • February 2006
                  • 181

                  #9
                  Nu när jag tydligen fått ancistrusarna att leka, vet dock inte vilka av dom som gjort det gör dom det igen då??
                  Kan ju vara bra att veta, ska jag undvika att städa akvariet nu direkt när ja hittat dom eller kan ja byta en del av vattnet?

                  Kommentar

                  • Berta
                    • May 2006
                    • 56

                    #10
                    Om de trivs så fortsätter de regelbundet, så vill du inte ha fler borde du sära på honan och hanen.
                    Vi måste sära på vårat par lite, han ligger på rom för jämnan, när han puttat ut en kull, så ser vi till honom lite grann då han simmar och äter sen är han borta igen och ligger i sin grotta med nya ägg.
                    Byter du vatten kontinuerligt så kan du fortsätta med det, det gör vi här hemma.

                    Kommentar

                    • Tikkatikkatini
                      • February 2006
                      • 181

                      #11
                      Har osberverat de små liven och de verkar inte vilja nappa på maltabletten, ska ja försöka med ärtor eller något? Uppblött flingfoder? Vill ju att de ska äta. Saken är den att jag inte direkt har nån koll på vart honan är.. har börjat skymta skägg på två av de andra, verkar bara ha en hona och hon gömmer sig flitigt..
                      Bra, då kan jag byta vatten i helgen så de får ha lite av modervattnet kvar så byter jag en del. Brukar byta varannan vecka.

                      Kommentar

                      • Berta
                        • May 2006
                        • 56

                        #12
                        Våra äter inte heller så där direkt, syns mest på kvällarna då vi matar alla, då kryllar det på botten annars ser vi våra små lite här och där, på nåt blad, på rutorna, på nån rot osv. Ge dom algtabletterna på bestämda tider så brukar de komma fram då det är matdags. Nu har ju i och för sig våra sett nä det är matdags då alla stora kommer fram. Men det är nog ingen fara de lär sig hitta maten.
                        Så lnge du ser hannarna så är det inga nya yngel på väg, men försvinner en hane kan det vara lurt.

                        Kommentar

                        • Tikkatikkatini
                          • February 2006
                          • 181

                          #13
                          okej.. men dom sitter å äter på insidan av den lilla burk jag har dem i just nu, tills jag åker iväg idag och köper en yngelbox, la i lite brocoli med d kanske dom blor lite sugna på.vem vet. Då vet jag, är en av hannarna borta så är d nåt lurt.. då ska ja va lite extra vaksam å kika efter bebisar, hur lång tid tar det innan äggen klcäks å dom blir frisimmande?

                          Kommentar

                          • Berta
                            • May 2006
                            • 56

                            #14
                            hannarna har ynglen inne i sin grotta, vet inte exakt hur länge, men han puffar ut dom när de är redo och frisimmande. Men det kanske rör sig om ca 1 vecka från de att de kläcks

                            Kommentar

                            • Tikkatikkatini
                              • February 2006
                              • 181

                              #15
                              då ska ja hålla extra utkik nästa gång jag ser en hane försvinna. Tack så jättttte mycket för all hjälp! Det är så glädjande!
                              En fråga till, finns det någon bra sida man kan läsa mer om ancistrus, jag har ju bara sett dom som mina små städare, nu är dom föräldrar också..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...