Grenmal (Fellowala Gracilis)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torsten
    • January 2002
    • 3

    Grenmal (Fellowala Gracilis)

    Jag undrar om någon har tips på hur man får ynglen av denna fisk att överleva mer än 5-6 veckor. Mina yngel dör/försvinner efter ett par veckor. En del blir uppätna i mitt sällskapsakvarium (diskus,fjärilciklider, Borelli och Laectacara Doesiger). En del plockar jag upp och lägger i en 40-liters burk tillsammans med mina små bolivianska fjärilciklidsyngel och där lever de ett par veckor för att sedan dö. Jag matar med micron, små salladsbölad, cyklops osv.Problemet är att de verkar dö av näringsbrist. Har någon ett bra tips?
    Torsten

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Torsten,
    Jag vet en som odlade Farlowella gracilis och han använde djupfrysta gröna ärter (skala först) och Duplas maltabletter och det funkade oftast för honom i alla fall.
    Men de är kända för att svåra att dra upp.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Torsten
      • January 2002
      • 3

      #3
      Hej Kjell! Tack för tipset. Jag ber om ursäkt för min felaktiga namngivning av malen! Jag brukar vara noga med stavning men jag var nog för trött när jag skrev artnamnet ... Jag ska prova med ärtor men man måste vara noga med att plocka bort rester och det akvarium jag har ynglen i är "möblerat" med rötter, växter och kokosnötsgrotta så det blir svårt att upptäcka rester. Det är dessutom svårt att få ynglen att ge sig på maten har jag märkt.
      Torsten

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        Det är betydligt lättare att dra upp dom i ett "omöblerat" akvarium, någon rot i akvariet räcker.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...