Corydoras yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #16
    Ibland kan själva flytten till nytt kar med nytt vatten mm få igång dom. Det är rätt ofta dom sätter igång att leka när man köpt dom, om dom är tillräckligt stora. Dessutom är det väl lättare att mata upp dom ordentligt om dom går i ett lite mindre kar.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • fred78
      • May 2006
      • 12

      #17
      Ursprungligen postat av lenis3
      åhh vad avundsjuk jag blir! 100 romkorn!!! mina har inte lekt på länge nu

      kan chansen att de leker minska om jag flyttar dem till ett eget välinrett 100l? de går i 450l nu.
      Ja men det är ju mest tur.
      Kan bara tro men jag tror att flytt och vattenbyte kan stimulera till lek, så jag håller med Sonja.
      Jag har läst och frågat mycket och det vanliga verkar stämma för att få dem till lek.
      Mina leker alltid dagen efter ett vattenbyte, speciellt om jag haft i "för kallt vatten" så att temperaturen sänks, eller om jag bara låtit det gå några dagar för länge.

      Mina är nu i fasen då de alltid dött tidigare. 8 dagar efter kläckning.

      När kan de ta pulveriserat torrfoder

      Är lite nervig...
      /Fredrik

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #18
        hmm okej.. i med kallt vatten då!
        Ett eget 100l vore väl inte fel.. fast jag måste ändå ta upp rommen och lägga i separat akvarium.. mycket akvarier blir det!

        Jag tror det tar åtminstone några veckor innan de tar torrfoder..

        spännande.. hoppas de klarar sig då!

        hur stor burk har du dem i?

        jag skulle nog fortsätta mata med artemia ett tag till... men som sagt - jag har ju själv aldrig fått upp några yngel hähä

        hur stora är de nu?
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #19
          Ursprungligen postat av fred78
          Ja men det är ju mest tur.
          Kan bara tro men jag tror att flytt och vattenbyte kan stimulera till lek, så jag håller med Sonja.
          Jag har läst och frågat mycket och det vanliga verkar stämma för att få dem till lek.
          Mina leker alltid dagen efter ett vattenbyte, speciellt om jag haft i "för kallt vatten" så att temperaturen sänks, eller om jag bara låtit det gå några dagar för länge.

          Mina är nu i fasen då de alltid dött tidigare. 8 dagar efter kläckning.

          När kan de ta pulveriserat torrfoder

          Är lite nervig...
          Precis så gör mina sterbaier också då dom satt igång. Ett par dagar efter kallvattenbyte så leker dom. Men den här säsongen har dom nog bara lekt en gång, och då hann jag inte riktigt med att plocka ur rommen så det blev inget.

          Mata med artemia så länge du pallar själv. Det är ett riktigt bra yngelfoder. Sen kan du ju kanske börja med smått frysfoder som bosmider, små cyklops och riktigt välsmulad räkmix.
          Om du vill prova med smulad flinga eller en liten bit fodertablett så släpp ner lite och kolla om dom äter. Gör dom inte det så plocka bort torrfodret och testa senare igen.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #20
            Tänkte bidra med lite fodertips... å lite annat! Dom första fyra till sex veckorna kör jag med mikromask och corydorastabletter som jag smulat i mortel... minst fyra gånger om dagen får de mat, och vattenbyten gör jag med hälften varje dag.

            Mikromasken fortsätter jag sedan med, eftersom de gillar den även som vuxna... däremot övergår jag till att ge dem Dr Basslers granulat... smått och gott, och man märker på några dagar hur de tar fart i tillväxten. De är också ganska snabba på att fatta galoppen när det gäller bottentabletterna, så man kan ganska snabbt övergå från att ge dem i pulverform till att bara bryta sönder tabletterna lite..

            När jag vill ha igång mina till lek så höjer jag tempen till 27 grader och matar ordentligt i en par veckor. Sedan flyttar jag över dem till ett välstädat kar med samma temp... när de är flyttade så drar jag ur värmaren och då brukar det vara lek direkt... om inte annat efter nästa vattenbyte. De verkar i alla fall vilja ha ny miljö och rent för att leka... och det blir också lättare att klara rommen om akvariet är rent...

            Högst överlevnad på rommkornen får jag om jag flyttar ur föräldrarna, rullar ner de romkorn som befinner sig över en dm höjd, sänker vattennivån och kör syresten "ala diskmaskin", alltså jättebra fart på vattnet... använder däremot inte nåt antimögelmedel. Har också läst att ju surare vatten, desto mindre mögel, så jag kör alltid med torvstrumpa i corydoraskaren.

            När ynglen är kläckta så använder jag mig av ett billifilter som jag fyllt med små bitar av blå filtermatta... Jag höjer succesivt ytan (ca 25 cm vid 6 veckor) tills jag kan köra ett litet fluval ett filter, eller ännu bättre, ett litet filter bakom blå filtermatta (se mitt album).

            Lycka till med Corydorasodlandet!!!!
            Senast redigerad av Tant Nancy; 21 May 2006, 09:29.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #21
              Kanonbra, Nancy
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #22
                Ursprungligen postat av Sonja
                Kanonbra, Nancy
                Jo, man har ju haft en helt suverän fototokig corydorasfreak som support
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • fred78
                  • May 2006
                  • 12

                  #23
                  Hej igen.
                  Tack för inlägget Tant Nancy! Mycket informativt. Tack alla andra igen också.
                  Ni verkar överens om Mikro. Hur får man tag på det? Nematoder kan jag få tag på men vill ha några som är bra foder till ynglen.

                  Ynglena är fortfarande 9 st och de växer så det knakar. 11 dagar efter kläckning ungefär 8-10 mm, man ser alla fenor och även skäggtömmar.
                  Jag måste erkänna att jag slarvade lite med artemian, jag fick ju en ny kull som behövde slangen till artemiakläckaren, dessutom så låter den ganska mycket. De fick 2 portioner i början men jag tror inte att de åt. Jag slarvade däremot inte med vattenbytena, 1-2 ggr om dagen. I går köpte jag ett 12 liters akvarium som de simmat i sedan dess. De har fått det som jag kallar paramecia 2 ggr om dagen och även smulat torrfoder, i fall att. Men idag var en ny omgång artemia klara. Helt otroligt, de käkade som bara den... Alla blev helt röd-fyllda i buken. Men kan man mata dem för mycket på en gång så de skadar? Blev orolig så jag försökte få bort det de inte käkade upp, gick sådär...

                  Idag kläcktes 30-talet nya små fina yngel, superkul!!!

                  Ok, nu blev det kanske lite långt... Men:
                  1, Var får man tag på mikro?
                  2, Kan de äta ihjäl sig på artemia?

                  Tacksammast.
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #24
                    hur går det?! lever alla?

                    jag har nu gjort flera 50%inga vattenbyten, fyllt på med kallare vatten men fortfarande ingen lek :/

                    häromdan såg jag att hanen nästan helt saknade känselspröten :O honan hade dock sina kvar, och övriga 2 malar hade sina. Jag tror nog han saknade sina redan när jag fick hono. konstigt!
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • fred78
                      • May 2006
                      • 12

                      #25
                      Tackar som frågar!
                      Nja, 5 st lever och växer bra(tror jag iaf),de är 3,5 veckor och är en bra bit över en cm, ser ut som mini-vuxna nu. 3 st dog inom 12 timmar för en vecka sedan, tror jag matade för mycket/fel? man lär sig. De har fått sällskap av sina "småsyskon" som är lite över 30 st nu.

                      Tråkigt att de inte händer något hos dig trots vattenbytena. Den här tråden innehåller allt jag vet om Pansarmalar men jag tror att det kan vara bra med ett "tydligt" vattenbyte, dvs inget byte och ha det varmt i en vecka kanske, sedan gör du ett stort tempsänkande byte. Är den hona romstinn?

                      Men det kan också vara så att lekperioden är över för i år. Kul om någon mer erfaren kunde reda ut om det är viktigt med lekperiod. Min hona har varit blek och inte lekt på 2,5 vecka.
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #26
                        Om det känns tungt med artemiakläckningen och när ni fått tag i mikromask (annons på zoopet är nog en bra idé) så kan ni föda upp corydoras på endast mikromask och torrfoder. Hos mig har jag fått upp flera kullar på masken kompleterat med finmalda corytabletter och Dr Basslers granulat. Vad gäller granulatet så ska man vara lite försiktig med det, men 2 korn var kan dom få i början. När man ser att dom äter det, så kan man öka dosen... tillväxten ökar snabbt på dem när de börjar ta granulatet eftersom det är proteinrikt på samma sätt som artemian.
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #27
                          Ja, justja... Ingen av mina tre Corydorasarter leker, eller visar intresse för att göra det heller... så jag tror nog att det kan vara så att de har tagit sommarsemester... Det är faktiskt bra att det blir så... för tänk på att ynglen behöver matas flera gånger om dagen under de första två månaderna ungefär... då blir det lite svårare med semestervakt till akvarierna....
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #28
                            Jag har också sett att det är betydligt lättare att få lek på Coryna senhöst/vinter/tidig vår, även om en del sorter är extremt lättlekat och kan sätta igång ungefär när som helst.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

                              #29
                              hmm okej.. jag får väl vänta helt enkelt

                              blir ju inte bättre av att jag nästan dagligen inbillar mig att jag hittar rom, tyvärr visar sig rommen bara vara grå/vita snäckor
                              Min zoon
                              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                              Kommentar

                              • fred78
                                • May 2006
                                • 12

                                #30
                                Vilken Dr Basslers är bäst?
                                Dr Basslers forte ?
                                Har hittat det http://www.zajac.de/ men finns det i någon butik i Stockholm?
                                /Fredrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...