Corydoras yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fred78
    • May 2006
    • 12

    Corydoras yngel

    Hej!

    Har 5 st fina C. sterbaii som regelbundet leker i mitt sällskapsakvarium. Leker kanske var eller varannan vecka.
    Jag brukar plocka upp bladen med romkorn till en burk. De flesta kläcks.
    Har sedan inget problem att få dem att börja växa. Matar dem med Paramecia som jag har en kultur ståendes. Och finfördelat flingfoder. Byter 50 % vatten var dag.

    De blir ca 7-8 mm sedan dör de. Jag tror att det är svamp/mögel angrepp, för det är svårt att få upp allt skräp.

    Jag har dem i plast eller glasburkar eftersom jag inte har plats för ett odlingsakvarium.

    Fråga 1: Vilken mat kan rekomenderas?
    Fråga 2: Hur bör uppväxt behållaren se ut? Kan man ha en ren behållare?

    Ett stort tack för svar!

    /Fredrik
    /Fredrik
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    vad är Paramecia?

    Jag tror det beror på dålig vattenkvalité. Tror inte det går att föda upp yngel i små plastburkar. Hur stora är de?

    Det du kan göra är att köpa flybox på IKEA, kostar typ 20 spänn, och ha i ett litet filter i. För att undvika att yngel sugs in i filtret kan du sätta nylonstrumpa över insuget. Kanske fluval 1 är lämpligt som filter eller kanske allra helst http://www.pwss.nu/product.php?produ...3&cat=0&page=1 (du måste köpa till en luftpump). Där sugs inga yngel in.

    Själv har jag 2 sterbaier.. har lekt några gånger men tyvärr har rommen möglat Nästa gång.. då jäklar
    Lenis
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • fred78
      • May 2006
      • 12

      #3
      Tack för ditt svar lenis3!

      Det kanske är som du säger, svårt i en burk. Har en bigpack plast burk, eller en rund behållare av glas(läs vas) ca 0.5 liter vatten i.
      Man kanske inte kommer undan ett litet akvarium i plast med ett litet svampfilter, får trycka in det nånstans. Ska nog testa det, luftpump har jag.

      Paramecia, är en ciliat(en protozoa), som jag har hört är bra första mat till yngel. Man kan ha en flaska ståendes i garderoben, matas med hela vetekorn. Är ingen expert på det, testar det på skoj. Vet inte om det är bra för malar.

      När kan de ta nykläckt artemia?
      /Fredrik

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hmm ciliat = ? detta var avancerat

        En flajbox funkar nog ett tag för ett fåtal yngel, men de växer nog ur den rätt snabbt.
        Ett sånt där billifilter kan jag rekommendera, använde 2 dubbla såna när jag drog upp en kull guramis.
        http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=296282 <- en länk till en tjej som föder upp corys

        tror de kan ta artema efter 3-5 dagar typ
        Lena-Maria
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          De kan ta artemia så fort de förbrukat gulesäcken. Jag är dock lite lat och matar med Baby-Star (som dock är rätt dyrt och kan vara svårt att hitta).
          Att hålla bottnen ren från bakterier är extra viktigt i en liten plastlåda. Några snäckor håller rent och kan höja överlevnadsprocenten. Ampullaria är min favorit.
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • fred78
            • May 2006
            • 12

            #6
            Tack bägge! 3-5 dagar borde vara tiden för gulesäcken. Jag ska kläcka en omgång artemia på direkten. Ok, det kan nog vara mikroorganism/skräp-lagret på botten som är boven i dramat... Vilken bra anledning att skaffa några ampullaria också
            Det får nog bli ett billifilter och en 5-10 liters plastlåda till nästa kull. Är det bättre med lite sand i? Kanske Rådasand?
            /Fredrik

            Kommentar

            • fred78
              • May 2006
              • 12

              #7
              Ursprungligen postat av lenis3
              hmm ciliat = ? detta var avancerat

              En flajbox funkar nog ett tag för ett fåtal yngel, men de växer nog ur den rätt snabbt.
              Ett sånt där billifilter kan jag rekommendera, använde 2 dubbla såna när jag drog upp en kull guramis.
              http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=296282 <- en länk till en tjej som föder upp corys

              tror de kan ta artema efter 3-5 dagar typ
              Lena-Maria
              Tack för länken!

              En ciliat är en liten organism som simmar omkring(viftar med cilier) och äter bla bakterier. Ibland pratar man om "höinfusioner" där man hittar små saker i mikroskop som simmar runt, en del av dem är ciliater.
              De som finns i min kultur, som jag fått av en kompis, kan man se med blotta ögat men de är supersmå...
              /Fredrik

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                ahaa okej då fattar jag =)
                jag tror du får bäst resultat utan sand, lättare att hålla rent då.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Hejsan!
                  Vad kul att du får lek på just sterbaier. Dom är så otroligt snygga Det foder jag använder i början är nykläckt artemia och/eller mikromask. Ynglen är ju på botten och måste få ner fodret dit. Om du matat med något smått som simmar omkring är det svårt för ynglen att få i sig något.
                  Jag tycker det är lättast att ha ynglen i ett litet glasakvarium på 10 liter, eller liknande, med ren botten så att det går lätt att hålla rent. Snäckor är jättebra, man kan ju ha posthornssnäckor också som renhållare.

                  Det finns en fördel med att inte ha för stort yngelkar i början. Maten blir mer koncentrerad på botten och är lättare för ynglen att hitta.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • PlatyYngel
                    • January 2006
                    • 1105

                    #10
                    Om man har rörelse i akvariet (pump så att vattnet rör sej) skulle man inte kunna mata med pulveriserat flingfoder? Eller med en mosad tablett till för vuxna pansarmalar?
                    / Marcus

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      sonja: hur gör du rent botten? Jag har ett 30l som jag har tänkt sätta fart på så fort jag ser att sterbaierna har lekt. Jag tänkte, hur gör man rent utan att få upp själva ynglena? Förresten vad har du för pump i ett sånt akvarie?
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • fred78
                        • May 2006
                        • 12

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Hejsan!
                        Vad kul att du får lek på just sterbaier. Dom är så otroligt snygga Det foder jag använder i början är nykläckt artemia och/eller mikromask. Ynglen är ju på botten och måste få ner fodret dit. Om du matat med något smått som simmar omkring är det svårt för ynglen att få i sig något.
                        Jag tycker det är lättast att ha ynglen i ett litet glasakvarium på 10 liter, eller liknande, med ren botten så att det går lätt att hålla rent. Snäckor är jättebra, man kan ju ha posthornssnäckor också som renhållare.

                        Det finns en fördel med att inte ha för stort yngelkar i början. Maten blir mer koncentrerad på botten och är lättare för ynglen att hitta.
                        Tack för tipsen!
                        Ja, visst är sterbai fina! Jag skaffade 5 st medelstora, jag blev så himla glad när de snabbväxte och tom leker.

                        Jag har gett dem 2 omgångar nykläckt artemia (och paramecia) nu. Jag har också bytt burk så att man kan alternera två st så att de är helt rena(med lite gammalt vatten), i brist på lämpligt kärl. Hoppas det går bättre. Alla 9 st som kläcktes odeformerade lever fortfarande.

                        Vad är mikromask? Är det samma som Grindalsmask?

                        Idag lekte de igen!! mer än 100 romkorn på 3-4 timmar. Problemet är att mina Diskusar fått tycke för romen på rutorna, så jag lyckades bara fånga upp ca 20-30 korn. Men jag har en omgång till på G.
                        /Fredrik

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Ursprungligen postat av lenis3
                          sonja: hur gör du rent botten? Jag har ett 30l som jag har tänkt sätta fart på så fort jag ser att sterbaierna har lekt. Jag tänkte, hur gör man rent utan att få upp själva ynglena? Förresten vad har du för pump i ett sånt akvarie?
                          Jag brukar ta en bit filtervadd som jag torkar av botten och rutorna med. Sen gör jag vattenbyte genom att försiktigt slamsuga upp gucket från botten med en liten luftslang som jag satt en bit styvt, tunnt plaströr på. Det blir som ett stelt sugrör längst ner som man lätt kan styra över botten. Man får vara väldigt försiktig så man inte suger upp yngel.

                          Jag använder ingen filtrering i det här tidiga stadiet. Bara en syresten kopplad till en liten luftpump för att få lite rörelse på vattnet. Men visst skulle ett litet skumgummifilter vara bra.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            Ursprungligen postat av fred78
                            Tack för tipsen!
                            Ja, visst är sterbai fina! Jag skaffade 5 st medelstora, jag blev så himla glad när de snabbväxte och tom leker.

                            Jag har gett dem 2 omgångar nykläckt artemia (och paramecia) nu. Jag har också bytt burk så att man kan alternera två st så att de är helt rena(med lite gammalt vatten), i brist på lämpligt kärl. Hoppas det går bättre. Alla 9 st som kläcktes odeformerade lever fortfarande.

                            Vad är mikromask? Är det samma som Grindalsmask?

                            Idag lekte de igen!! mer än 100 romkorn på 3-4 timmar. Problemet är att mina Diskusar fått tycke för romen på rutorna, så jag lyckades bara fånga upp ca 20-30 korn. Men jag har en omgång till på G.
                            Det där med att byta burk är ju jättebra.
                            Mikromask är mycket, mycket mindre än grindalsmask. Mikron är en liten nematod. Det finns ju vinägermikro också, den kanske du hört talas om? Vinägermikron simmar, medan den vanliga mikron sjunker till botten och då hamnar precis där små hungriga Corysorasyngel letar mat Mikro odlas t ex i lätt jäst havregrynsgröt. Storleksmässigt är den som artemia eller tom lite mindre. Den föder levande ungar så dom är då riktigt små.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

                              #15
                              åhh vad avundsjuk jag blir! 100 romkorn!!! mina har inte lekt på länge nu

                              kan chansen att de leker minska om jag flyttar dem till ett eget välinrett 100l? de går i 450l nu.
                              Min zoon
                              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...