Behöver råd av er malexperter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #16
    Ursprungligen postat av Tant Nancy
    Jag sätter några spänn på att Minnie är en hona... ganska många spänn tror jag... Någon äktenskaplig lycka med småkel är det aldrig tal om när det gäller Ancistrusar... man ska vara glad om de lyckas hålla sams vid själva romläggningen! Du ska nog se att du har småbebbar i karet snart, även om de brukar vara lite mindre lekvilliga under senvår och sommar. Det är ju bara bra om du slipper ha smått i karet över sommaren också, annars blir det så stökigt när det är dags för semestern.
    Jag försökte fånga dig i den andra "maltråden"!

    Vad glad jag blir när du säger så! Jag sitter där med mitt förstoringsglas och studerar Minnie...! Tycker hon borde fått några strån på nosen... Man ser henne mest underifrån men där syns inga...

    Ja, det är sant det där med yngel och semester... är för ivrig förstår jag. Ancistrusyngel är ju ovanligt söta, tycker jag!

    Vad jag förstår av ditt tips i en annan tråd måste jag skaffa en svärson som är akvariefantast... Och bor nära... Hmmm... En av mina svärsöner är akvarieintresserad, men bor 10 mil härifrån.

    Undrar om han åker hit 3 ggr/dag och ger mina yngel...??? Nääää...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #17
      Vad jag förstår av ditt tips i en annan tråd måste jag skaffa en svärson som är akvariefantast... Och bor nära... Hmmm... En av mina svärsöner är akvarieintresserad, men bor 10 mil härifrån.

      Undrar om han åker hit 3 ggr/dag och ger mina yngel...??? Nääää...
      Vi gjorde helt enkelt som så, att vi skaffade akvariefantasten först... som vän... Å sedan blev han måg i familjen, efter att vi provkört honom några semestrar annars har han ju aldrig fått börja dejta dottern

      Klart att svärsonen får flytta hem till er när han s ska ta hand om dina fiskar, kan ni inte helt enkelt sammanföra karen över sommaren... å ha nån sorts delad vårdnad Akvariekollektiv kanske vore nåt....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #18
        Ursprungligen postat av Tant Nancy
        Vi gjorde helt enkelt som så, att vi skaffade akvariefantasten först... som vän... Å sedan blev han måg i familjen, efter att vi provkört honom några semestrar annars har han ju aldrig fått börja dejta dottern

        Klart att svärsonen får flytta hem till er när han s ska ta hand om dina fiskar, kan ni inte helt enkelt sammanföra karen över sommaren... å ha nån sorts delad vårdnad Akvariekollektiv kanske vore nåt....
        Smart idé! Ska framföra den, han vet ju redan att jag är tokig så det kommer säkert inte som en chock...
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #19
          Ursprungligen postat av Tant Nancy
          Jag sätter några spänn på att Minnie är en hona... ganska många spänn tror jag... Någon äktenskaplig lycka med småkel är det aldrig tal om när det gäller Ancistrusar... man ska vara glad om de lyckas hålla sams vid själva romläggningen! Du ska nog se att du har småbebbar i karet snart, även om de brukar vara lite mindre lekvilliga under senvår och sommar. Det är ju bara bra om du slipper ha smått i karet över sommaren också, annars blir det så stökigt när det är dags för semestern.
          Du hade rätt Tant Nancy! Hoppas du hade någon som satte emot så du kan inkassera några spänn!!!

          Minnie är en hona, trots några strån på sidan och något framme på munnen.
          Dom tålde inte varandra, dvs Malte tålde inte Minnie, tills förra veckan. Plötsligt kunde dom komma bara någon cm ifrån varandra utan att Malte exploderade...

          Sedan såg jag hur dom var i krukan både två och nu ligger Malte där och fläktar, sedan i fredags!

          Nu börjar problemet vad dessa småttingar ska ha för mat...

          Jag är bortrest när Malte kommer att släppa ut dom. Men jag kommer hem några dagar senare.
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Martin Knagg
            • November 2012
            • 52

            #20
            Skulle behöva låna denna tråd lite då jag har ett liknande problem, har en stor hanne och en liten hanne, ca 10 och 5 cm.. Dom tycks alltid ha gått bra ihop tidigare och bor i samma båt, dock kan det uppstå lite käbbel vid matning med algtabletter, nu är det så att jag upptäcker att den lille av dom båda får sina stjärtfena lite fransig någon gång ibland, undrar egentligen lite vad jag ska göra åt saken? Om det kan vara pga av mekanisk skada då det ibland virvlar till som tidigare nämnts i denna tråd eller om det kan vara något symptom för sjukdom eller vitaminbrist,
            har läst om salt på sina ställen men tycker det är väldigt otydligt vilken mängd man ska ha, hur det påverkar andra fiskar(kardinaltetror, siamesiska algätare, zebrafiskar, praktbotia) etc..

            frågorna är som följer:
            * Vid mekanisk skada, skall man låta det vara och låta det läka under uppsikt eller skall man lyfta ut den lilla till ett annat kar under läkning och göra förebyggande behandling mot fenröta?
            *Vid behandling eller förebyggande mot fenröta, vilken typ av salt skall man ha?
            *Mängden av ovanstående preparat? baserat exempelvis: X enhet/20 liter (för att enkelt kunna räkna ut doseringsmängd i olika kar)
            *hur påverkas de tidigare nämnda fiskarna?
            *vilken mat är bra till ancistrus som komplement för algerna i karet och mängd?

            Skulle vara mycket tacksam för svar!
            Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
            Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Ursprungligen postat av Martin Fransson
              * Vid mekanisk skada, skall man låta det vara och låta det läka under uppsikt eller skall man lyfta ut den lilla till ett annat kar under läkning och göra förebyggande behandling mot fenröta?
              Låt det vara, troligen har malarna bara gruffat lite och då kommer dessa skador. De läker av sig själv bara på några dagar.
              *Vid behandling eller förebyggande mot fenröta, vilken typ av salt skall man ha?
              Vanligt bordssalt grå bra, med eller utan jod spelar ingen roll. Men salt i sötvattensakvarium bör bara användas vid vissa tillfällen. Fenröta behandlas med tex Myxazin http://www.gibbon.se/Products/Produc...54&ItemId=1370 och ev. salt
              *Mängden av ovanstående preparat? baserat exempelvis: X enhet/20 liter (för att enkelt kunna räkna ut doseringsmängd i olika kar)
              Medicinmängden står på bruksanvisningen, saltmängden vid sjukdomsfall är lite mellan tummen och pekfingret, men 1 dl/100 liter akvarium är inget skadligt för de flesta fiskarna.
              *hur påverkas de tidigare nämnda fiskarna?
              Inte alls, men minska inte saltmängden för fort, utan genom delvattenbyte ca 30% i veckan och ingen ny salttillsats.
              *vilken mat är bra till ancistrus som komplement för algerna i karet och mängd?
              Olika slags grönsager, broccoli är den största favoriten här hemma. Sedan finns det algtabletter att köpa hos zoobutiken som funkar fint. Detta foder kan du ge ett par ggr/vecka, men se till att plocka upp överblivet foder/grönsaker om de inte blir uppätna.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Martin Knagg
                • November 2012
                • 52

                #22
                Stort tack för de alltid lika utförliga svaren ansjo! Lyssnar på dina råd i frågorna och håller malarna lite extra under uppsikt närmaste dagarna! Perfekt att få svar på mängden "komplementmat" också, kan tänkas att dom fått lite väl mycket algtabletter i brist på kunskap om utfodringens mängd

                Kan vara att man är lite väl nervös och försiktig nu som nybörjare hehe, men i takt med att man läser på forumet och lär sig genom egna erfarenheter avtar väl den nervositeten

                //Martin
                Räkvas:http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=855
                Projekttråd:https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158111

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Ursprungligen postat av Martin Fransson
                  Kan vara att man är lite väl nervös och försiktig nu som nybörjare hehe, men i takt med att man läser på forumet och lär sig genom egna erfarenheter avtar väl den nervositeten

                  //Martin
                  Garanterat!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #24
                    Tack för en både kul och lärorik läsning...

                    Min Ann Cistrus får allt fortsätta sitt liv som singel. Hon kan vara rätt tjurig mot övriga innevånare ibland om hon tex har bestämt sig för att hänga i en grotta en stund. Nåde den som kommer dit då. Den åker då ut fortare än kvickt. Men hon är väldigt vacker att se på i sin prickighet och fenorna helt utspända.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • chricka
                      • February 2009
                      • 198

                      #25
                      Jag tycker inte du ska göra något en fena läker av sig självt men självklart ska du hålla koll så inget förvärras .

                      Kommentar

                      Arbetssätt...