Nybörjare och har fått rom från fläckig pansarmal=hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goldie03
    • April 2005
    • 18

    Nybörjare och har fått rom från fläckig pansarmal=hjälp!

    Hej!

    Är både ny här och nybörjare med akvarium.

    3 veckor sedan köpte jag ett litet akvarium (45L) och skulle ha lite slöjstjärtar...på djuraffären sa man att det var bra med några fläckiga pansarmalar i samma akvarium...trots att akvariumet inte har någon doppvärmare.

    Nåväl, i torsdag började den största pansarmalen att lägga rom och klistra fast rommen på rutorna.

    Jag har 2 frågor jag önskar om någon kan besvara:
    - Var det rätt att ta bort rommen försiktigt från rutorna och sätta i en yngelbassäng i samma akvarium?

    - Kommer det vara möjligt att dom kan kläckas fast jag inte har någon doppvärmare eller krävs det mer värme än så?

    Tacksam för ett svar!
    Mvh Goldie03
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Grattis!
    Med slöjstjärtar i akvariet var det nog rätt att flytta på rommen. Var noga med att plocka bort ägg som inte verkar befruktade och riskerar att mögla (och därmed förstöra andra ägg). Ännu bättre är att flytta rommen till en glasburk eller litet akvarium och tillsätta antimögelmedel, typ metylenblått. Medlet måste bort med vattenbyten innan rommen kläcks. En luftpump med syresten räcker.
    Temperaturen räcker säkert om du inte har svinkallt hemma. 23-25 grader duger.
    Sen kan det bli dags för yngelvård, och det är inte det lättaste. De nykläckta är läskigt känsliga, framför allt om bottnen inte hålls ren. Mata med nykläckt artemia och byt vatten ofta.
    Lycka till!
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Goldie03
      • April 2005
      • 18

      #3
      Hur ser man....

      att ett ägg inte är befruktat??

      Lyckades rädda 10 ägg varav några är genomskinliga lite vita och andra gulvita!

      Hur lång tid tar det innan äggen kläcks??

      Tack daniel60 för ditt svar

      Goldie03

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Dom vita är inte befruktade...
        Befruktade romkorn ser ljusbruna ut i början för att sedan nära kläckningen bli rejäl mörktbruna.
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Det brukar ta ca 4 dygn till kläckning, kanske ev lite längre om det är lite svalare i vattnet. Sen brukar dom leva på gulesäcken i kanske 4-6 dygn. Om du vill kan du gå in på min Zoon och dels kolla i en mapp med bilder som heter "Nylagt och nykläckt" där det finns bilder på Corydorasrom som är precis nylagd, rom där man ser ynglet inne i rommen, rom där ynglet är på väg ut och ett precis nykläckt yngel. Sen har jag skrivit en liten artikel om hur jag gör med Corydorasrom, den finns där bland artiklarna ifall du är intresserad
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • pappi
            • June 2013
            • 10

            #6
            Sonja, jag hittar inte mappen med hur du gör med dina ägg, var hittar jag den?
            Sitter här med mina första ägg.
            Gräset är alltid grönare på andra sidan

            Kommentar

            Arbetssätt...