Gibbiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    Gibbiceps

    Jag köpte en liten Gibbiceps till ett av mina akvarier, kollade inte så noga mer än att formen på den såg bra ut, stor fena etc.

    Nu när jag haft den ett tag kommer jga på att den inte har det vanliga leopard mönstret utan har istället prickig tecking.....

    formen på fisken ser exact ut som en gibbiceps ska se ut så jag började tro att det bara var nån variant och att det kunde vara lite olika beroende på vart dom kommer ifrån.

    När jag någon vecka senare ser en fråga här på Zoopet om identifiering av en mal så kollar jag på bilder på Planetcatfish, vi kom fram till att den var en pardalis, men medans jag kikar hittar jag en annan som heter Joselimaianus som ser exact ut som min. det är alltså samma familj alla 3 fiskarna.

    Frågan blir alltså, är det vanligt att folk handlar Gibbiceps i affärer och får något annat

    Ni som råkat ut för det skriv gärna en rad.

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Jag har tre joselimaianus, som han i affären trodde var ancistrus, men det såg jag att det inte var. Sa det till honom, men fick dem för ancistruspris ändå.

    Min ena joselimaianus:
    http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=151873#

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Dr. Strange
      • March 2003
      • 995

      #3
      Visst är det kul läste att dom bara blir 20cm, man kan hoppas att det stämmer.

      //Marcus
      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

      Kommentar

      • JE
        • January 2002
        • 719

        #4
        Tyvärr blir de lika stora som sina artfränder...40-50 cm.
        Annars är det nog mycket vanligt att man får någon av dessa när man tänkt sig en Hypostomus art (pleco).

        Mvh Janne
        http://www.goc.se

        Kommentar

        • Silfver
          • December 2004
          • 78

          #5
          hände mig med ! när jag skulle ha ancistrus så fick jag istället segelfens pleco!
          jag började som tonåring ...

          Kommentar

          • Dr. Strange
            • March 2003
            • 995

            #6
            JE: jag hade det på känn, dom har i mina ögon identisk kroppsform som en Gibbiceps.

            och att få en Gibbiceps istället för ancistrus, dags för personalen att skaffa glasögon alternativt skaffa mer kunskap.

            Det som är mest synd om man råkar få Gibbiceps till ett litet kar är att den verkligen växer oavsett utrymmet........

            //Marcus
            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

            Kommentar

            • nissenhj
              • March 2008
              • 50

              #7
              Sjukt vad de är dåliga i vissa butiker

              Jag har i dagarna varit och köpt en "bra algätare" som jag sa att jag ville ha till mitt 20liters mini kar. De sålde till mig 2 st små "söta" Gibbiceps som de tyckte var lämpliga???
              Hur skall de gå när de växer?

              Snacka om att man blir trött på butiks anställda oavsett vilken typ av butik man går in i.

              Kommentar

              • AnnikaMo
                • November 2008
                • 198

                #8
                Tror att det är en L001...och visst blir den 20 cm. Har en på 25 cm i 400 liters på jobbet.
                En ensamvarg och kaxig är den. A.

                Kommentar

                Arbetssätt...