Ancistrus med allvarliga skavsår?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laxflax
    • December 2022
    • 5

    Ancistrus med allvarliga skavsår?

    Hej forumet. En av mina ancistrushanar kämpar och sliter i med att fläkta rom och yngel, precis som det är tänkt. Detta vecka efter vecka då det troligen tillkommer nya romkorn då och då. Han lämnar väldigt sällan grottan, så först igår såg jag att ett litet ljusare parti nära stjärtfenan inte var den enda skadan/förändringen.

    Det här ser inte alls bra ut. Är det skavsår orsakat av ständigt fläktande eller något annat? Tycker så synd om honom då han gör exakt det instinkten säger åt honom att göra. Vad kan/ska jag göra?

    Senast redigerad av Laxflax; 08 December 2022, 13:52.
  • Henrik_A
    • August 2010
    • 146

    #2
    Plocka bort honorna så han får återhämta sig.

    Kommentar

    • Laxflax
      • December 2022
      • 5

      #3
      Tack för svar!

      Jag har nu flyttat en hona, typ... Akvariets största ancistrushona (ungefär dubbla storleken jämfört med denna hane) plockade tyvärr bort sig själv i helgen. Gjorde vattenbyte och kan bara gissa att hon simmade igenom vattenstrålen med inkommande vatten och slog i huvudet i något. Har köpt två större malgrottor och placerat i akvariet. De större hanarna jag har just nu har aldrig brytt sig om ciklidgrottorna och de kommer inte in i de mindre malgrottorna, så jag ökade nu möjligheten till att få rom på fler platser.

      Jag håller som bäst på att starta upp ett Aquael Nano day & night 20 liters akvarium för att ha räkor i. Det kan väl fungera bra som tillfällig bostad för honorna? Fast just nu innehåller det bara kranvattenvatten, pump och doppvärmare.

      Ska efter detta meddelande är färdigskrivet se till att föra över lite "goda bakterier" från mitt stora till nanot genom att krama ur några filter. Har ännu inte bestämt mig för vad för bottensubstrat jag ska/vill ha så det blir nästa steg. Nanot är med andra ord inte riktigt färdigt för räkinflyttning, men ancistrushonorna borde väl kunna släppas i så snart vattenvärdena är ok? (Jag har en påse med ljus akvariesandsand ståendes och ett par växter kan jag ta från mitt nuvarande akvariet.)

      Kommentar

      Arbetssätt...