Pansarmalar som dör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #16
    Ursprungligen postat av Ebbe_Berglund

    Hej!

    Jag har aldrig använt salt medvetet i karet. Jag har också läst om att pansarmalar är känsligare för salt än många andra fiskar och såklart funderat på om detta kan vara en orsak. Det enda jag kan komma på som eventuellt skulle orsaka utsläpp av salt till karet är några rötter (trädslag en) som vuxit 300 meter från havet. Saltstänk från havet har eventuellt penetrerat rötterna då trädet levde, och att saltet nu frigörs i karet. Det är ett långskott men skulle eventuellt vara en förklaring. Trädet växte dock i ett läge där det var mycket andra buskage som säkerligen förhindrade saltstänk.

    Är det någon annan som använt sig av trädslaget en?
    Du bör inte använda enrötter eller andra barrträdslag det förgiftar fisken, jag skulle direkt ta bort dem och göra ett stort vattenbyte! Du skrev att du hade problem för 8 månader sen och i samband med det dog dina pansarmalar, vad var det för problem du hade då?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • toggaj
      • November 2009
      • 220

      #17
      Helt klart är att det är något i deras miljö som de inte tål, vattenkvaliteten möjligen men inte troligt då andra innevånare klarar sig bra. Återstå då födan eller att något i inredningen som avger något som för pansarmalarna är olämpligt. Du nämner en trädgren som potentiell orsak varför att avlägsna den kan vara värt att testa. Hoppas att du hittar en lösning då pansarmalar är jättetrevliga att ha i akvariet.
      /Johan

      Kommentar

      • Ebbe_Berglund
        • November 2012
        • 8

        #18
        Ursprungligen postat av åheim

        Du bör inte använda enrötter eller andra barrträdslag det förgiftar fisken, jag skulle direkt ta bort dem och göra ett stort vattenbyte! Du skrev att du hade problem för 8 månader sen och i samband med det dog dina pansarmalar, vad var det för problem du hade då?
        Hej!

        Jaså? Det kom som en överraskning. Får se till att avlägsna rötterna, helt klart värt ett försök. Vad är det barrträdslag avger som är skadligt för fiskar? Det är dock bara pansarmalarna som verkar vara drabbade.

        Kommentar

        • Ebbe_Berglund
          • November 2012
          • 8

          #19
          Ursprungligen postat av Orpheon
          I barrträd, framförallt tall och gran, innehåller terpentin som är direkt skadligt. Dock vet jag inte hur mängden är i enträ. Vätad tall och gran som har legat många år i vattendrag brukar ändå funka utan några problem.
          Hej!

          Okej, tack för tipset! Värt ett försök att avlägsna enrötterna och hitta lämpliga ersättare.

          Kommentar

          • toggaj
            • November 2009
            • 220

            #20
            Har fått läramig att det ska vara grenar och rötter från lövträd i akvarie.
            /Johan

            Kommentar

            Arbetssätt...