Pansarmalar som dör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ebbe_Berglund
    • November 2012
    • 8

    Pansarmalar som dör?

    Hej!

    Jag har haft igång mitt 360 liters S
    sydamerikanska akvarium i drygt 1 år och aldrig upplevt några problem, förens 8 månader efter uppstart. Någorlunda samtidigt dog mina 8 pansarmalar, inga andra fiskar. Köpte 4 nya kort därefter, men även de dog efter endast några dagar(!). Symptomen för de nyinförskaffade pansarmalarna var liknande de tidigare: häftiga rörelser, kraftig andning, skäggtömmar som "vittrade" bort och disorientering vid syreinhämtning på vattenytan.

    Efter ett par månaders frånvaro av pansarmalar införskaffade jag 6 nya pansarmalar i hopp om att problemet hade löst sig självt. Dessvärre har 3 av de nya pansarmalarna redan dött och de som fortfarande lever verkar inte särskilt pigga. Symptomen är desamma med undantag att skäggtömmarna ej "vittrar" bort på dessa.

    Jag byter vatten regelbundet. Vattentemperatur kring 25 grader. Som bottensubstrat har jag sand som ej är vasst (vittring av skäggtömmar beror sannolikt ej på detta). Andra fiskar som jag har i karet är skalarer, kolglödstetror, endlers guppy och ancistrusmalar. Akvariet är inrett med sand, rötter, växter och dämpad belysning. Förutsättningarna för att pansarmalarna ska trivas borde vara god. Jag har ett något för högt pH, kring 7,5 - 8,0 men skulle detta ha så förödande konsekvenser (och snabba) för pansarmalarna? Att nitrithalten är för hög har jag också svårt att tro då vattenbyten sker regelbundet, har kraftig pump samt relativt få fiskar förhållandevis till akvariets storlek.

    Någon annan som har upplevt liknande konsekvenser/symptom för pansarmalar? Och vad kan det bero på?

    Tack!
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Det tyder ju på förgiftning av nåt slag... högt PH kan ju åstadkomma lite ammoniak? Nåt ämne som byggts upp i bottensubstratet som frigörs när dem bökar i botten?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Braxfan
      • September 2021
      • 65

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Det tyder ju på förgiftning av nåt slag... högt PH kan ju åstadkomma lite ammoniak? Nåt ämne som byggts upp i bottensubstratet som frigörs när dem bökar i botten?
      Smyger in en liten fråga här. Vid vilket PH höjs ammoniak?

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        #4
        Märkligt att pansarmalarna dör men övriga innevånare mår bra. Vad får de för mat?
        /Johan

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1026

          #5
          Ursprungligen postat av Braxfan

          Smyger in en liten fråga här. Vid vilket PH höjs ammoniak?
          När PH är över 7.

          Kommentar

          • Ebbe_Berglund
            • November 2012
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av toggaj
            Märkligt att pansarmalarna dör men övriga innevånare mår bra. Vad får de för mat?
            /Johan
            De får mat från Åleds akvarium, deras egentillverkade mat. Tror det bland annat består av finmalda musslor och räkor.

            Men ja, det är märkligt att övriga invånare mår bra. Förstår inte vad pansarmalarnas symtom beror på.

            Kommentar

            • Ebbe_Berglund
              • November 2012
              • 8

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Det tyder ju på förgiftning av nåt slag... högt PH kan ju åstadkomma lite ammoniak? Nåt ämne som byggts upp i bottensubstratet som frigörs när dem bökar i botten?
              Det ligger en tunn film av bruna alger på bottensubstratet, men jag har svårt att tro att algerna skulle vara skadliga för just pansarmalarna.

              Kommentar

              • Ebbe_Berglund
                • November 2012
                • 8

                #8
                Ursprungligen postat av stefanr72

                När PH är över 7.
                Så det finns en risk att den höga pH-halten orsakar högre koncentrationer av ammoniak?

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ebbe_Berglund

                  Så det finns en risk att den höga pH-halten orsakar högre koncentrationer av ammoniak?
                  Ofarlig ammonium vid pH under 7 förvandlas till ammoniak vid pH över 7. Men sköter man vattenbyten osv. är risken minimal. Men hade det varit ammoniak hade alla fiskar påverkats.

                  Kommentar

                  • toggaj
                    • November 2009
                    • 220

                    #10
                    Jag har haft problem med att få pansarmalar att leva någon längre tid. Det var bara några få som blev gamla. Jag har nu 10 st. som går tillsammans med tetror och räkor i ett 375l. Jag ger malarna speciella maltabletter (hikari och tetra). 100% överlevnad sedan jag började ge malfoder. Vad jag vill ha sagt är att problemen du upplever möjligen kan bero på vad de äter.
                    /Johan

                    Kommentar

                    • Orpheon
                      • February 2019
                      • 38

                      #11
                      Har du någon gång runt ca 8 månader efter startup använt någon form av saltkur för medicinering?
                      Corysar är inte lika toleranta mot salt som övriga invånare och då endast de dog av så känns inte salt helt orimligt.

                      Kommentar

                      • Ebbe_Berglund
                        • November 2012
                        • 8

                        #12
                        Ursprungligen postat av toggaj
                        Jag har haft problem med att få pansarmalar att leva någon längre tid. Det var bara några få som blev gamla. Jag har nu 10 st. som går tillsammans med tetror och räkor i ett 375l. Jag ger malarna speciella maltabletter (hikari och tetra). 100% överlevnad sedan jag började ge malfoder. Vad jag vill ha sagt är att problemen du upplever möjligen kan bero på vad de äter.
                        /Johan
                        Hej!

                        Såklart värt att testa annan utfordring, men jag tror inte att problemet beror på foder eftersom de dör så snabbt efter att ha flyttat in. Det är troligtvis något i vattnet som rubbar deras system. Men såklart värt en chansning, tack!

                        Kommentar

                        • Ebbe_Berglund
                          • November 2012
                          • 8

                          #13
                          Ursprungligen postat av Orpheon
                          Har du någon gång runt ca 8 månader efter startup använt någon form av saltkur för medicinering?
                          Corysar är inte lika toleranta mot salt som övriga invånare och då endast de dog av så känns inte salt helt orimligt.
                          Hej!

                          Jag har aldrig använt salt medvetet i karet. Jag har också läst om att pansarmalar är känsligare för salt än många andra fiskar och såklart funderat på om detta kan vara en orsak. Det enda jag kan komma på som eventuellt skulle orsaka utsläpp av salt till karet är några rötter (trädslag en) som vuxit 300 meter från havet. Saltstänk från havet har eventuellt penetrerat rötterna då trädet levde, och att saltet nu frigörs i karet. Det är ett långskott men skulle eventuellt vara en förklaring. Trädet växte dock i ett läge där det var mycket andra buskage som säkerligen förhindrade saltstänk.

                          Är det någon annan som använt sig av trädslaget en?

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            #14
                            En gammal klassisk akvariekunskap är ju att barrträd är direkt olämpliga i akvarium men huruvida det stämmer egentligen vet jag inte.

                            Kommentar

                            • Orpheon
                              • February 2019
                              • 38

                              #15
                              I barrträd, framförallt tall och gran, innehåller terpentin som är direkt skadligt. Dock vet jag inte hur mängden är i enträ. Vätad tall och gran som har legat många år i vattendrag brukar ändå funka utan några problem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...