Ancistrus claro "gold marble bristlenose" / LDA 008 - från ägg till ungdjur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HampusH
    • July 2009
    • 106

    Ancistrus claro "gold marble bristlenose" / LDA 008 - från ägg till ungdjur

    Fortsätter dela med mig av "gamla" projekt som jag postat på lite andra plattformar. Här är lite klipp från antagligen ett av mina favoritkar (om jag minns rätt så är måttet på karet 60x55x35 cm, belysningen är 2 st LED spottar från IKEA), och favoritmalar av den mindre sorten, Ancistrus claro. Även dessa kommer från samma vän som jag fick ta över mina Ancistrus sp. "Paraguay" från... En mycket bra vän!

    Titeln kanske inte är riktigt helt korrekt, men det ser bra ut när den är nästan likadan som min förra tråd, hehe. Tyvärr får man inte se själva äggen i dessa klipp. Men som framgår i videon så såg jag att hanen hade valt en grotta, och att honan var riktigt rund och go (dvs romstinn). Så jag gjorde ett 10% vattenbyte med iskallt vatten, och som ett brev på posten så fanns det ägg i grottan dagen efter. Jag ville inte störa honom för mycket, så jag filmade tyvärr inte något från själva fläktandet av äggen. Men först när de kläckts så tog jag tag i att filma lite, och faktiskt tömma grottan för att kunna titta närmare på de små... Det lustiga med denna arten är att trots att den är så liten, så är äggen väldigt stora och därmed blir avkommorna väldigt få (jämfört med t.ex. "vanliga" ancistrus).


    Sen så släppte jag faktiskt ut dem i karet igen, och det kom fler kullar som jag inte tog upp, utan jag lät dem hålla på i karet och vakta själva osv... Så småningom dök det upp några få i varierade storlekar. Väldigt svåra att filma, då de är rätt så blyga av sig. Men riktigt gött att se dem smyga runt och äta de alger som finns i karet.


    Och detta senaste klippet är från december 2020. Här ser man att de vuxit till sig, och något som är riktigt häftigt syns på en av individerna. Anledningen till deras handelsnamn är att vissa individer skiftar en del fram och tillbaka lite, i en väldigt intensiv guld/gul färg. Man ser en tydlig skillnad på individen som dyker upp runt 14 sekunder, jämfört med den till vänster som dyker upp strax där efter.

    Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
    https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
    Nols Akvariehobby's youtubekanal:
    https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Coola filmer. Har tänkt försökt mig på att försöka odla någon l-mal, de är väl det djur som mest dragit mig tillbaka in i hobbyn och i vändan för tio år sedan var jag stolt medlem i Goc!(Hittade för övrigt ett par gamla nr av "malbiten" häromveckan de var tyvärr ganska åtgångna efter ett decennium i garage). Fick dock aldrig yngel på den tiden, försökte inte heller men kanske denna gång. Har du några tips på vilka som kan vara värda att ge en chans?

    Funderat lite på någon mindre hypancistrus som L260 men det är inte satt i sten. Är öppen för att misslyckas och helt ärligt så är det inte jätteviktigt om jag lyckas eller inte men det vore kul att försöka. Såg att den lokala djuraffären har någon typ av ancistrus inne som var lite lockande, men nu kan jag för mitt liv inte minnas namnet på den(något på A, ska ha funnits i hobbyn länge men vara relativt ovanlig.. Såg lite grönaktig ut med tydligare prickar vill jag minnas). Ska förbi där under dagen eller imorgon, kanske kan återkomma då. Edit: Antar efter lite googling att det rör sig om aguabonesis.

    Kommentar

    • HampusH
      • July 2009
      • 106

      #3
      Ursprungligen postat av Munin
      Coola filmer. Har tänkt försökt mig på att försöka odla någon l-mal, de är väl det djur som mest dragit mig tillbaka in i hobbyn och i vändan för tio år sedan var jag stolt medlem i Goc!(Hittade för övrigt ett par gamla nr av "malbiten" häromveckan de var tyvärr ganska åtgångna efter ett decennium i garage). Fick dock aldrig yngel på den tiden, försökte inte heller men kanske denna gång. Har du några tips på vilka som kan vara värda att ge en chans?

      Funderat lite på någon mindre hypancistrus som L260 men det är inte satt i sten. Är öppen för att misslyckas och helt ärligt så är det inte jätteviktigt om jag lyckas eller inte men det vore kul att försöka. Såg att den lokala djuraffären har någon typ av ancistrus inne som var lite lockande, men nu kan jag för mitt liv inte minnas namnet på den(något på A, ska ha funnits i hobbyn länge men vara relativt ovanlig.. Såg lite grönaktig ut med tydligare prickar vill jag minnas). Ska förbi där under dagen eller imorgon, kanske kan återkomma då. Edit: Antar efter lite googling att det rör sig om aguabonesis.
      Tack! Ja alltså L-malar är ju väldigt tacksamma att odla. Många arter är nästan alltid eftertraktade, det finns en extra stor efterfrågan på relativt många olika arter/sorter, och de har ju ett roligt lekbeteende... Hmm, "Goc" och "malbiten" har jag nog missat. Gögglade lite.. Goc = guardians of catfish? Förening som hade sin egen tidning, eller? Jag har ju en förkärlek för akvarietidningar och tidskrifter. Har köpt på mig en 30-40 böcker de senaste åren och en jäkla massa gamla nummer av tidskriften Akvariet och ciklidbladet.

      Alltså, nästan alla malar förutom den allra vanligaste bruna ancistrusen är ju på ett eller annat sätt attraktiva på marknaden. Även fast den vanlia, bruna ancistrusen också alltid blir sålda, hehe. Men något som det alltid suktas efter är ju olika odlingsvarianter av ancistrus, framför allt "gold" med blåa ögon samt "super red". Även de så kallade "white seam" eller L183 ancistrusarna är en bra mal att odla på! Sen så klart dyrgriparna L46, och de andra svart/vit randiga hypancistrusmalarna, t.ex L333, L066 eller L260 som du nämnde. Om du har möjlighet för större akvarier (och större lekgrottor) så är ju L25 (Pseudacanthicus pirarara) något att satsa på... Det är ju skönt att kunna bli av med dem om man lyckas, så man inte sitter där med en massa malar när om man snabbt mättat marknaden, hehe. Been there, done that med L160 (Pseudacanthicus spinosus). Kommer väl en tråd om de också snart.

      Aquabonensis vet jag inte om jag sett någon gång, men jag är inte snöat in mig superduper djupt bland L-malar, även om man definitivt blivit "malbiten". Men den såg trevlig ut! Känns udda, fanns inte jättemånga bilder eller info generellt om den.
      Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
      https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
      Nols Akvariehobby's youtubekanal:
      https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        #4
        Jättefina filmer!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          fantastiska filmer
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            #6
            Jo precis goc var en förening som gav ut en tidning, och även hade lite träffar även om jag bara närvarade på ett par, men det är ju ett drygt decennium sedan. Tycker också det är något speciellt med gamla hederliga böcker, de lämpar sig ju mycket bättre än något elektroniskt i soffan och det känns mera riktigt på något vis, något trettiotal har jag dock inte då det råder platsbrist i min lilla lägenhet. Vilket ju såklart också betyder att det saknas plats för större akvarium utan det blir nog ett par en meters akvarium på sin höjd. Förmodligen ett avsett för någon art av L-mal och ett mera sällskapsinriktat, men jag skulle ju även vilja ha en tank med labyrintfiskar så det blir i slutändan en avvägning(eller så får soffan/sängen ryka så jag kan klämma in ett större akvarium haha).

            Kanske blir aquabonensis då jag kan få ett förmånligt pris på dem och slipper åka land och rike runt men får se, är barnsligt förtjust i just l260 annars och aldrig huserat några.
            Senast redigerad av Munin; 14 February 2021, 16:06.

            Kommentar

            • HampusH
              • July 2009
              • 106

              #7
              Ursprungligen postat av Nando
              Jättefina filmer!
              Ursprungligen postat av PiaJo
              fantastiska filmer
              Tack så mycket hörni!

              Ursprungligen postat av Munin
              Jo precis goc var en förening som gav ut en tidning, och även hade lite träffar även om jag bara närvarade på ett par, men det är ju ett drygt decennium sedan. Tycker också det är något speciellt med gamla hederliga böcker, de lämpar sig ju mycket bättre än något elektroniskt i soffan och det känns mera riktigt på något vis, något trettiotal har jag dock inte då det råder platsbrist i min lilla lägenhet. Vilket ju såklart också betyder att det saknas plats för större akvarium utan det blir nog ett par en meters akvarium på sin höjd. Förmodligen ett avsett för någon art av L-mal och ett mera sällskapsinriktat, men jag skulle ju även vilja ha en tank med labyrintfiskar så det blir i slutändan en avvägning(eller så får soffan/sängen ryka så jag kan klämma in ett större akvarium haha).

              Kanske blir aquabonensis då jag kan få ett förmånligt pris på dem och slipper åka land och rike runt men får se, är barnsligt förtjust i just l260 annars och aldrig huserat några.
              Kul! Men det är väl svårt för så nischade föreningar i en redan ganska nischad hobby att hålla igång år efter år kan jag tänka mig.. Jag håller med, jag ser tidningar och böcker nästan som konstverk lika mycket som en källa för information. Det är något helt annat att ha det i handen, och inte stirra på den skärm, även om det finns mycket att se på och ta in online eller via en skärm också, så klart.

              Det är ju som jag alltid sagt. Sånt där onödigt som överflödiga möbler (fåtöljer, stolar, säng, osv) får prioriteras bort när man skall ha ett till akvarium! Så är det bara. Jag tycker det låter som en bra plan! Alltid kul att kunna "passa på" på vissa arter som råkar dyka upp. Lite grann slumpen som avgör vilka fiskar det blir.
              Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
              https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
              Nols Akvariehobby's youtubekanal:
              https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

              Kommentar

              Arbetssätt...