Corydoras panda, Tar de hand om sina yngre artfränder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian.Ulltjarn
    • October 2020
    • 2

    Corydoras panda, Tar de hand om sina yngre artfränder?

    Jag har två kar.
    Ett 240L med 5 Ancistrus, 7 Vuxna Corydoras, 16 Kolglödstetror , 20+ Guppies
    Ett 120L med 4 Ancistrus, 4 Små Panda Corydoras, 18 Kardinaltetror, 15 Endlers

    Pandorna och Tetrorna i det lilla karet är ny inköpta 6 dagar sedan.
    2 dagar efter att de kommit hem till mig verkade en av de små pandorna ca 2cm lång slö och var för sig själv.
    Senare såg jag att den hade svårt att vara rättvänd. Hamnade med buken uppåt hela tiden.
    Tog den till en egen balja men den verkade inte klara det, dog senare samma dag.
    Dagen efter hittade jag en till av Pandorna död.
    Två av Tetrorna fixade heller inte flytten hem till mig. :-(

    Övriga fiskar ser ut att må bra, får mat 3 ggr per dag och vatten värdena har jag testat och allt ser normalt ut. Har 25 grader i karet.
    Gjorde delvatten byte innan inköp och använde Easy-Life Filter medium som vatten behandlingsmedel...

    Är det vanligt att det blir så här?
    Kan de övriga fiskarna bli smittade, eller var det bara så att vissa "svagare" fiskar får svårt att klara en flytt till ny miljö?

    Pandorna funderar jag på. De ska ju helst hållas i en grupp på minst 6 individer. Vågar jag flytta dem till mitt andra kar med stora Corydoras, eller riskerar jag att smitta de stora med något? En av de vuxna är en Panda, kommer den att ta hand om sina små artfränder?

    Eller är det bättre att gå till fiskaffären och köpa fler? Är inte så sugen på det då 2 av 6 pandorna dog.

    Tips?


  • Akvatten
    • October 2020
    • 11

    #2
    Det lilla akvariet är överbefolkat. Jag skulle misstänka att dödsfallen beror på för höga halter av ammonium. Sen skulle jag fundera på fiskkombon i det akvariet. 25 grader passar kardinaltetror men pandor trivs bäst i svalare vatten. Kardinaltetror och pandor trivs i mjukt vatten, men Endlers vill ha hårt vatten.

    Kommentar

    • cambru

      • September 2008
      • 209

      #3
      En flytt är en oerhört stor och stressande sak för en liten fisk. De kanske hade flyttats bara någon dag innan de flyttade till dig vilket betyder två flyttar inom en kort tid. De kan även skadas vid fångandet, av temperatursvängningar, skillnader i vattenvärden, smutsigt flyttvatten etc etc. Naturligtvis även varit i dåligt skick från början, kanske haft svårt att konkurrera om mat.

      Jag skulle flytta corydoras till det stora akvariet men jag skulle vänta 1-1,5 månad och se så det inte blir någon sjukdom i det lilla. De behöver en större grupp och jag tycker inte du ska lägga i mer fisk i det lilla. Du har ganska mycket fisk där redan och om du matar tre gånger per dag är det lätt att få obalans i vattenvärdena om man ligger i överkant på belastning.

      Att byta vatten någon-några dagar innan inköpet är bra, att inte övermata fram till inköpet och att låta bli att mata ett par dagar efter inköpet är också bra. Man kan rannsaka sig själv så man hanterade påsen med fisk varsamt, vande fiskarna vid den nya vattenmiljön försiktigt etc, men ibland har man gjort allt enligt regelboken och de klarar det inte ändå.

      Kommentar

      • Christian.Ulltjarn
        • October 2020
        • 2

        #4
        Tack för tipsen.
        Har matat mindre och gjort två 25%iga vattenbyten per vecka och det verkar fungera. Inga fler döda fiskar.

        Kommentar

        Arbetssätt...