Ancistrus ensam?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tauriel
    • October 2018
    • 34

    Ancistrus ensam?

    Jag undrar om Ancistrus malar trivs bäst tillsammans eller mår bra ensamma. Har ett par samt en vuxen son till dem och ett tiotal yngel i olika storlek. Har flyttat ut honan då jag inte vill ha fler yngel nu. Hon går nu själv med några Platyhanar som flyttat ut av samma skäl.
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Ancistrus går fint att ha ensam De är solitära fiskar men funkar i par och mindre grupper bara de har tillräckligt med plats för att slippa bo på varandra. De kan vara revirhävdande mot alla av samma art - oavsett kön - men generellt är flera hanar tillsammans ingen bra idé om inte karet är generöst tilltaget. Om du iakttar ditt par är de troligen inte direkt sällskapliga med varandra - utan snarare bara tolererar varandra. Så det går hur bra som helst att du separerar paret - de struntar säkerligen fullständigt i vilket

    Kommentar

    • Tauriel
      • October 2018
      • 34

      #3
      Tack för svar! Ja de är inte direkt rara med varandra de större... konkurrerar mest, när de möts. ”Pappa” håller sig dock mest i son grotta mitt i smeten medan stora sonen byter gömsle och bråkar med de yngre syskonen. ”Mamma” satt ofta på glaset eller i en speciell rot - den fick hon med sig i flytten. Då hoppas jag att de alla mår rätt okej!

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #4
        De är smågriniga Men det är också deras charm. Jag har alltid varit svag för surpuppor :P
        Ancistrus är dock bra på det sättet att de iallafall väldigt sällan terroriserar andra arter. Jag har aldrig haft en enda som jäklats med andra invånare, utan samexisterat fridfullt med allt de bott med. Utom varandra. Det är i och för sig helt naturligt att fiskar är tjuriga mot artfränder, de har ju sina rangsystem - men det har varit så pass påfallande att jag funderat på varför min grinigaste jättehanne aldrig protesterade på minsta sätt fast otocinclus putsade PÅ honom eller pansarmalar snodde hans mat medan han höll på att äta. Men gud nåde hans fruar eller barn om de kom ens i närheten av honom när han inte kände för social samvaro...
        De enda gångerna jag sett ancistrus sura på andra arter är när mina tigerbarber och praktbotior jäklades för mycket med en hane då och då. Då small han ibland och jagade dem genom hela karet.

        Kommentar

        • Tauriel
          • October 2018
          • 34

          #5
          Ursprungligen postat av Bambikill
          De är smågriniga Men det är också deras charm. Jag har alltid varit svag för surpuppor :P
          Ancistrus är dock bra på det sättet att de iallafall väldigt sällan terroriserar andra arter. Jag har aldrig haft en enda som jäklats med andra invånare, utan samexisterat fridfullt med allt de bott med. Utom varandra. Det är i och för sig helt naturligt att fiskar är tjuriga mot artfränder, de har ju sina rangsystem - men det har varit så pass påfallande att jag funderat på varför min grinigaste jättehanne aldrig protesterade på minsta sätt fast otocinclus putsade PÅ honom eller pansarmalar snodde hans mat medan han höll på att äta. Men gud nåde hans fruar eller barn om de kom ens i närheten av honom när han inte kände för social samvaro...
          De enda gångerna jag sett ancistrus sura på andra arter är när mina tigerbarber och praktbotior jäklades för mycket med en hane då och då. Då small han ibland och jagade dem genom hela karet.
          Å ja, min hanne har minsann smällt till både Platy och andra som tagit av hans wafer! Ägnade mer tid åt att jaga dem än att äta en period :-D Nu är han lite stillsammare. Men han är kungen på botten!

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Ursprungligen postat av Tauriel

            Å ja, min hanne har minsann smällt till både Platy och andra som tagit av hans wafer! Ägnade mer tid åt att jaga dem än att äta en period :-D Nu är han lite stillsammare. Men han är kungen på botten!
            Och det förtjänar de att få vara Eftersom de sköter sitt och skiter i andra - så bör andra göra detsamma. Jag har aldrig haft någon som medvetet muckat med just ancistrus - mer än just praktbotia och tigerbarb. Dock var det mer lek när det gällde de förstnämnda. Praktbotia är sådana - de "busar". Och de bet aldrig, de bara retades, t.ex. simmade i cirklar och gjorde volter runt andra fiskar som de ville störa... och blev förtjusta när de blev jagade. De lekte likadant med tigerbarberna. DE däremot, är symaskiner om de bara kommer åt... De försökte tugga på ancistrus men det fick de bittert ångra :P Och de måste varit stendumma som försökte mer än en gång...

            Kommentar

            • Tauriel
              • October 2018
              • 34

              #7
              Ursprungligen postat av Bambikill

              Och det förtjänar de att få vara Eftersom de sköter sitt och skiter i andra - så bör andra göra detsamma. Jag har aldrig haft någon som medvetet muckat med just ancistrus - mer än just praktbotia och tigerbarb. Dock var det mer lek när det gällde de förstnämnda. Praktbotia är sådana - de "busar". Och de bet aldrig, de bara retades, t.ex. simmade i cirklar och gjorde volter runt andra fiskar som de ville störa... och blev förtjusta när de blev jagade. De lekte likadant med tigerbarberna. DE däremot, är symaskiner om de bara kommer åt... De försökte tugga på ancistrus men det fick de bittert ångra :P Och de måste varit stendumma som försökte mer än en gång...
              Men Corydoras ihop med dem då? Som föreslogs i andra tråden... Blir det inte för trångt om saligheten?

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av Tauriel

                Men Corydoras ihop med dem då? Som föreslogs i andra tråden... Blir det inte för trångt om saligheten?
                * Nu hamnar det här svaret egentligen i lite fel tråd...*

                Jag tycker nog att det beror lite på olika komponenter. Dels bottenyta - kar kan ju vara olika i mått beroende på höjd - men rent enligt standard så är det ju oftast ungefär samma och då tycker jag definitivt inte att det är för trångt att samsas med ett par ancistrus. Jag menar, idag samsas ju malarna med algätare - som är mycket större än pansar Storlekarna varierar lite grann. Sterbai och metall är lite större. (Typ 7-8 cm kanske). Pandor är ungefär 4-5 cm generellt. Dvärgarna och pygméerna är minst - typ runt 3 cm kanske (har inte haft någon av de arterna). Sen har jag dålig koll på övriga arter men de spretar i storlek mellan ungefär som en panda - och ungefär som sterbai. Det finns någon som är mycket större men jag vet inte vad den arten heter.

                När man har pansarmal befinner de sig dessutom oftast i en enda klunga som rör sig tillsammans - med små avstickare. De är väldigt sällskapliga så de stimmar nästan konstant. Sedan beror det väl lite på ens specifika ancistrus - jag har haft vissa som håller sig mest på botten - men de flesta har varit mer förtjusta i väggar och högre rötter och partier. Men som regel - ett 180 räcker definitivt för två ancistrus och en grupp pansarmalar för de lägre skikten - även om dina kakaduor också "inkräktar" på botten.

                Och då finns utrymme för två stim småfisk, tycker iallafall jag - även om det finns de som vill hålla besättningen till ett absolut minimum.

                Lämpligtvis då dina kardinaler och något annat smått. Men jag hade kanske satsat på en mindre stimfisk att utöka med för mellan/toppskikt. Antingen en liten sorts tetra eller en sorts rasbora. Och jag hade inte fyllt på med något alls förrän du gjort av med någon art då ditt kardinalstim är ganska stort för ett sällskapskar (får siffran "18" i huvudet? Orkar inte öppna den andra tråden för att kolla :P)
                (Då menar jag "ganska stort" som en BRA grej. De flesta har för små stim av alla arter. Men de är inte direkt pyttesmå så jag hade inte utökat det stimmet mer om du vill ha något annat också). Men jag hade inte skaffat fler "mellan/topp"-fiskar förrän dina platy är väck. Och kanske inte pansar heller förrän du vet vad du vill göra med siameserna. För de fiskar du har just nu är ganska stora allihop. (Relativt sett, då. "Stort" beror ju på karets storlek...)

                Sen beror ju allt även på vad du har för filtrering etc. Det handlar ju både om "plats" för fiskarna rent fysiskt - både i storlek, beteende och i vilka skikt de rör sig - och rent tekniska aspekter som huruvida karets utrustning klarar av den biologiska belastningen


                Men säg - förutsatt att du har ett tillräckligt starkt filter - att du skulle behålla två ancistrus, kardinalerna och kakaduorna - kunde du klämma in in tex 8 pandor (jag tycker inte att man ska ha pansar i mindre grupper än runt 8 st - minst) och säg, typ 10 drottningrasbora. (Minimum 8-10 för ett stim rasboras). (Jag drog mikrofiskarten ur hatten, bara). Men det är då absolut fullastat, i mitt tycke. Och det är bara om platy och siameser är borta.
                Om du däremot inte har kvar kakaduorna i framtiden - kan du utöka grupperna av de mindre arterna.


                Den här kalkylatorn kan ge lite fingervisning. Man kan ju inte gå exakt efter det - allt är relativt - men det är ett rätt bra verktyg för att få en uppfattning
                http://www.aqadvisor.com/AqAdvisor.p...qLengthUnit=cm

                Kommentar

                • Tauriel
                  • October 2018
                  • 34

                  #9
                  Tack så väldigt mycket för ett imponerande utförligt svar med full koll på mitt kar (och utifrån min andra fråga)! Jag ska inte köpa några nya fiskar så länge som jag inte har färre invånare i karet än just nu. Drömmer bara... planerar för kommande tid! Kul att Corydoras kan funka med Ancistrus för jag vill ha kvar en eller två av dem! De är skojiga fiskar

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tauriel
                    Tack så väldigt mycket för ett imponerande utförligt svar med full koll på mitt kar (och utifrån min andra fråga)! Jag ska inte köpa några nya fiskar så länge som jag inte har färre invånare i karet än just nu. Drömmer bara... planerar för kommande tid! Kul att Corydoras kan funka med Ancistrus för jag vill ha kvar en eller två av dem! De är skojiga fiskar
                    Haha, det är ju bra när mina okontrollerbara tangentfingrar faktiskt åstadkommer något vettigt istället för att potentiellt bara få folks ögon eller hjärna att kortsluta av overload... lol...
                    Jag tror att jag skenar när jag försöker vara pedagogisk... har varit mentor åt kattuppfödare och när jag börjar gå in på detaljer spårar jag ur :S
                    Och jag ska ju själv starta upp ett nytt kar nu, så jag har själv suttit i fiskplaneringsstadiet helt nyligen

                    Jag är absolut inte expert men inbillar mig att jag har tillräcklig koll för att vara hyfsat säker på mina påståenden så länge de inte är hypoteser baserade på gissningar. Men är det de, gör jag det också klart Sen kan jag ju förstås bara redogöra för mina egna erfarenheter, eller andra/tredjehandsuppgifter. Jag har, med mina 10+ någonting år, knappt ens börjat inom hobbyn om man jämför med många veteraner på forumet. Pratar vi katt eller hund är jag kaxig nog att säga "jag är expert". Men inom akvaristik är jag definitivt inte lika självsäker och blir gärna överbevisad om jag har fel

                    Kommentar

                    Arbetssätt...