Känsliga Otocinclus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    Känsliga Otocinclus

    Jag har problem med mina Otocinclus, rätt som det är så dör de utan att jag kan hitta en uppenbar anledning. Har tittat runt på nätet och förstår att det händer andra ibland också. Är det någon här som vet vad det är de är så känsliga för?
    Jag hade 6 st som såg friska och pigga ut men igår hittade jag en död och fyra levande. Idag hittar jag tre levande varav en ser ut som den snart ska till fiskhimlen. Vattenvärdena är OK, pH 6,5, KH 5, dH 4, NO2 0, NO3 15mg/l, har inte mätt ammonium. Fiskarna har sett lagom tjocka ut, de har varit måttligt intresserade av att äta algtabletter så jag har antagit att algtillväxten varit tillräcklig även om det ser tunt ut.
    För en vecka sedan flyttade det in nio nättetror i akvariet (180 liter), tidigare fanns fem svärdbärare. Kan det ha med saken att göra?
    Historien började när akvariet var relativt nystartat och den tillhörande bruna beläggnigen bredde ut sig och jag tänkte testa om någon ville äta upp den. Den första zoobutiken jag gick till brukade inte ha Otocinclus inne p g a de hade problem med att många dog. Jag gick till nästa butik och köpte fyra stycken. Nästa dag var bara en vid liv så det låg väl något i vad butik nr 1 hade sagt. En vecka senare köpte jag fem st i butik nr 3 och dessa har varit en fröjd i akvariet i många veckor, de städar fantastiskt bra. Frågan är om jag vågar köpa nya igen.
    /Mats
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Hej! Ottosar kan vara känsliga. Det är bra att vänta tills karet är väl ingånget innan man tillsätter dem. Även om man väntar och har bra vattenvärden händer det att någon/några dör. Kanske var de redan svaga efter transporten till butiken. Kanske blev de stressade av flytten. Det är svårt att veta. De brukar dock behöva mer mat än ”bara” alger. Mina gillar lättkokt zucchini, ärtor och broccoli. Jag kokar grönsakerna några minuter och lägger dem sedan i iskallt vatten så de sjunker. Sedan kan man nypa bort skalet på ärtorna och lägga dem i karet. Det brukar vara uppskattat. Algtabletter kan också funka. Min erfarenhet är dock att ottosar är rätt långsamma med att testa ny mat, därför hinner ibland andra fiskar äta upp algtabletten innan ottosarna hinner fram.

    Om ditt kar inte är nystartat och vattenvärden samt temperatur är bra och stabila skulle jag testa med att köpa ett gäng nya ottosar. De gillar ju att vara i stim och har du bara tre, kanske snart två, kvar är risken att de kommer må dåligt av att vara så få.

    Lycka till!

    Kommentar

    • MIL

      • August 2019
      • 86

      #3
      Hej
      Akvariet bör vara igång nu tycker jag, det har stått några månader men säker är jag ju inte. Nu känner jag mig ändå lite uppmuntrad så det får bli påfyllning med otosar när jag kommer förbi nån bra butik. Det där att de kan vara långsamma med ny mat var ju bra att veta. Då ska de få samma mat igen några gånger. Mina har fått ärtor, gurka och sallad utan att visa intresse men broccoli har de smakat på. Ska se om det finns någon annan bra algtablett också. De som jag använt hittills är kryddade med räksmak, nättetrorna blir helt vilda och sliter dem i stycken.
      Tack för svaret!

      Kommentar

      • cambru

        • September 2008
        • 209

        #4
        Otocinclus är rena växtätare så räksmak tror jag inte attraherar dom. Mina äter i princip aldrig något från botten. Har provat säkert 10 olika sorters algtabletter men inget "duger". Deras favorit är skalad delad gurka som jag sätter fast på akvarieglaset, den äts alltid upp.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Hikari Algea Wafers är bra,mina andra fiskar äter inte av dessa vad jag kan se.

          Kommentar

          • MIL

            • August 2019
            • 86

            #6
            Jag tackar för tipsen. Ska prova gurka igen och se om de kan lära sig att den smakar gott, plus köpa algtabletter.

            Kommentar

            • MIL

              • August 2019
              • 86

              #7
              Hej igen
              Nu känner jag mig lite dum...
              Min dotter ropade precis att hon kunde hitta fem stycken otosar. Jag hade lite svårt att tro det först men javisst, jag kunde också räkna dem. Alltså är det bara en som dött trots allt. Så mycket tid som vi spenderat på att leta utan att hitta dem. Senast idag på morgonen var jag säker på att bara två var kvar. De är ena rackare på att gömma sig.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                Men vad bra!

                Kommentar

                Arbetssätt...