Lek pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiskarnasKung
    • February 2019
    • 5

    Lek pansarmalar

    Hej!
    Vi har nys startat ett nytt akvarium och nu har vi har satt i pansarmalar. Vi vill VÄLDIGT gärna lek.
    Men hur lång tid kan det ta och hur lång tid tar det?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Hej! Vad är det för art? Hur många har ni? Vet du vad ni har för hårdhet på ert vatten? Pansarmalar vill helst ha mjukt vatten för lek.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Jag tycker pansarmalar leker lite då och då, oftast i samband med vattenbyten. Svårigheten är nog att behålla äggen, som man typ aldrig hinner se... Jag har fått avkomma när det funnits stenformationer tåckta med växtlighet som dem spridit rommen över och sen ha det tittat ut småttingar som överlevt i skyddet av stenspringorna.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • FiskarnasKung
        • February 2019
        • 5

        #4
        Vi har 3 st Panda pansarmala och 3 Liopard pansarmalar. Tack för svaren

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Ni får hoppas att ni har både hanar och honor och titta efter vattenbyte om de sätter igång att leka då.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Vattenbyte med lite svalare vatten kan trigga lek, men först måste ni ju ha vuxna individer av båda könen, bättre med en lite större grupp av varje art, köp 3-4 stycken till av varje. Mata med varierande föda, gärna också levande/frysta svarta mygglarver... sedan är det upp till fiskarna om det ska funka, varierande väder kan spela in, lågtryck triggar lek ibland.... de leker oftare vintertid....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Twintanking
              • July 2020
              • 42

              #7
              Röda mygglarver i mängder och stort vattenbyte med svalare vatten sen gäller de att va med på hugget och samla ägg

              Kommentar

              Arbetssätt...