Duplicareus utkonkurrerade av små räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Duplicareus utkonkurrerade av små räkor?

    Jag har under många år nu huserat små Corydoras Duplicareus i mitt kar. Lite mer nyligen införskaffade jag räkor, närmare bestämt Orange Sakura.

    En kan tycka att de små räkorna ska bli överkörda av pansarmalarna vid minsta konfrontation- men hos mig tycks räkor vara ohälsosamt orädda av sig.

    De förökar sig mycket bra, är aktiva och matglada. De överfaller direkt pansarmalarnas tabletter väldigt mycket snabbare än pansarmalarna själva. ...Och det är där mitt problem ligger.

    Duplicareus är små och - hos mig - oroligt skrajsna, även i grupper om 15. Ju mindre grupp, desto fegare. ...Och mindre grupp har det blivit.

    När hösten kom och jag ännu inte bytt ut min trasiga värmare, trodde jag att det skulle gynna pansarmalarna eftersom temperaturen låg på runt 22 istället för 26-28, men plötsligt började dom troppa av. (Har nu värmare igång igen men hade ett dödsfall senast tre dagar sedan.)

    Jag uppskattar att åtminstone 8 har dött under loppet av två månader. Inga yttre fel såvitt jag kunnat se- utom på en stackare vars fenor såg naggade ut. (Hann inte bedöma om det var fenröta; dagen efter när jag skulle börja leta mediciner så var han borta.)

    ​​​​​Jag har nu börjat testa Northfin sjunkande granulat i hopp om att det går snabbare för malarna att få i sig det än att knapra på en tablett, men vet inte om det kommer ha effekt.​​​​​​

    Min första fråga; har någon av er någonsin upplevt att räkor utkonkurrerat pansarmalar på maten?

    Min andra fråga: Finns det en något modigare pansarmal i liten storlek som kan hjälpa mina Duplicareus att återfå modet?

    Min tredje fråga: Finns det något utöver salt som pansarmalar extra känsliga för? Mina Boraras Merah är opåverkade och räkorna likaså, så om något annat är galet, vad kan det vara?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    På fråga tre så ska pansarmalar vara extra känsliga för koppar och olika mediciner.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Tänk ändå hur olika det kan vara. Jag har haft/har C. duplicareus i omgångar och återvänder hela tiden och skaffar dom på nytt. För mig är dom tuffa och tar "plats". En för mig otroligt rolig corydoras som visar upp sig hela tiden Kan det vara skillnad på VF och odlade tro?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • tazzrat

        • July 2012
        • 211

        #4
        Varför i hela friden publiceras bara delar av mina inlägg? :O

        Just ja, koppar. Det borde dock räkor och möjligen även Sandnäckorna reagerat på, kan jag tycka. Åtminstone om det är i såna nivåer att det dödar mina stackars pansarmalar. :'( Det är absolut värt att kolla upp dock!

        Ja, det kanske är skillnad på olika ursprung! :O Vi upplevde samma sak med Amanoräkor nämligen. Min väninnas var skitfega och mina var superkaxiga. Vi trodde det berodde på att de hade små tank-kamrater hos mig och lite större hos henne, men när hon sen tog över mina bibehöll de sin kaxighet. ;D

        Tack så himla mycket för svaren!

        Hoppas på fler kloka inlägg!
        Senast redigerad av tazzrat; 03 January 2019, 16:01.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          ....glöm inte att även hur akvariet är inrett påverkar fiskarnas beteende....många gömställen ger oftast tryggare och tuffare fiskar....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...