Malar/algätare till 240L/120cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Malar/algätare till 240L/120cm

    Vilka malar/algätare skulle ni rekommendera till ett 240L akvarium med mjukt vatten, ph runt 7,0 och kraftig cirkulacirkulacirkulation.

    Det är rikligt med växter i akvariet såsom vattenpest, vattenvän, svärdsplanta, anubias och javaormbunke.

    Inredning är svart sand 2-5mm och rötter.

    Övriga fiskar blir stim med tetror, zebrafisk och neonregnbåge som är ca 6cm.

    Jag skulle vilja ha siamesiska algätare men jag är lite orolig att akvariet är för litet för ett stim med såna.

    Så vad skulle passa bättre?

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ancistrus är en lämplig mal.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #3
      Tack! Jag har kollat lite på den men såg att den ibland kunde ge sig på växter om de va finbladiga vilket väl både vattenvän (Hygrophila polysperma) och vattenpest (elodea densa) är. Men det kanske inte är ett stort problem om den får rikligt med vegetabiliskt foder?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Brukar inte vara något problem om det får lite vegetabiliskt foder
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #5
          Så bra.

          Har gjort mitt bästa för att lusläsa om Ancistrus nu och folk verkar ha väldigt olika erfarenhet av den. En del säger att de är bra algätare medan andea säger att de är dåliga på att äta alger och tenderar att stöka ner mer än de "städar".

          Vet någon om detta beror på vilken avart av Ancistrus man har eller är alla ganska stökiga av sig?

          Jag kommer ju ha en del grus som jag vill ha där jag lagt den utan att någon ska böka runt för mycket och flytta den...

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Siamensis är den enda algätare som tar tofsalger och är nog den algätare som gör mest skillnad enligt mig. Blir dom för stora får man byta ut dom. Övriga algätare gör rätt marginell skillnad, tycker jag. Då är bra akvarieskötsel absolut mer effektivt.

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Det är bara dom som är effektiva alltså? Känns ju inte jättebra att behöva byta ut dom...

              Jag kollade runt lite mer och hittade även denna Otocinclus (länk nedan) som tydligen ska va en bra algätare, kanske en siamensis i miniformat?

              Vet ni möjligen något om den och ifall den är något duktig algätare?

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                #8
                Jag har ett stim otocinclus i mitt 240L kar och de suger visserligen hela tiden på rötter och stenar men tar inte tofs- och trådalger vad jag kan se. Gillar ottosarna på så sätt att de är väldigt fredliga och stör ingen annan fisk. Oftast ser jag dem dock knappt vilket är lite tråkigt. De kan också vara lite svåra att få igång att äta i början.

                I samma kar går tre siameser och de gör verkligen stor skillnad på algtillväxten. Hade dem tillfälligt i ett annat kar i drygt en månad och det blev då väldigt mycket alger i 240-karet. Rensade sedan en del och släppte tillbaka siameserna. Dagen därpå syntes inga alger alls i princip. ”Problemet” med siameserna är att de också vill gå i stim och att de blir rätt stora vilket gör att mitt 240-kar på sikt kanske blir för litet. De är även aktiva fiskar vilket kanske kan störa någon lugnare sort. Dessutom äter de yngel vilket jag inte gillar. Eftersom de är roliga att titta på och suveräna algätare vill jag ändå ha dem kvar. Om de växer ur karet kan jag få byta in dem mot mindre exemplar alternativt flytta dem till min 570-balja.

                Kommentar

                • Stahl
                  • June 2018
                  • 333

                  #9
                  Tack för infon Nando! I mitt fall tänkte ja ju bara ha aktiva fiskar ändå (zebrafisk, koppartetra och neonregnbåge) som alla trivs i välcirkulerat vatten. Så de kommer redan va full fart hela tiden. Så sätt skulle ett stim siameser passa in. Enda problemet är storleken.

                  Enligt fiskhandlaren skulle inte detta va något problem eftersom fisken anpassar sin storlek efter akvariets storlek. Men jag är orolig att ett stim skulle vantrivas om de inte har nog med utrymme...

                  Därför otossarna kanse är ett bra alternativ, även om de inte tar tofsalger. Att de inte syns är ju iof lite tråkigt men med mestadels svart och mörk inredning kanske de sticker ut lite ändå.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    #10
                    Det där med att fiskarna anpassar sin storlek efter karet tror jag inte på. Bättre då att välja fiskar som kan leva och trivas i aktuellt kar hela sitt liv, precis som du är inne på. Ett annat alternativ är att snacka med fiskhandlaren så man vet att man får byta in sina siameser mot mindre när det är lämpligt. Det förutsätter dock att man vill byta bort sina fiskar, något jag har lite svårt för själv. Jag har haft mina siameser i ca sju månader nu och än känns karet inte alls för litet, så visst funkar de i ett 240L i alla fall som ungfiskar.

                    Lycka till hur du än väljer!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...