Omplacering/sälja malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annanor
    • April 2018
    • 5

    Omplacering/sälja malar?

    Hej!

    Jag har nyligen startat upp ett 340L akvarium (125Lx55Hx50B) och har hittills flyttat över 4 scalare, 3 mosaikgurami, 2 kongotetror, 1 ancistrus, 2 otoscinclus och 2 små botier (pakistan och kubotai) från det gamla 150L karet, tillsammans med en hel del gammalt filtermaterial, en del grus och vatten plus tillsats av bakteriestartkultur. Mitt nya akvarium har mycket rötter, flytväxter och tättplanterat med växter som inte har behov av CO2 eller starkt ljus (främst cryptocoryne, javaormbunke och anubias), inte alltför kraftig vattencirkulation, temp ca 25 grader och pH strax över 7.5 (men jag håller på att försöka sänka det).

    Nu till problemet med om jag ska flytta över de sista 3 fiskarna eller om de istället bör säljas/omplaceras:

    1) Segelfenspleco (Gibbiceps), som för tillfället är ca 17 cm, jättefin med mäktig ryggfena. När jag köpte den på zooaffären för några år sedan sa de att den inte skulle bli större än 15-20 cm. Nu får jag lite panik eftersom den väldigt mycket liknar den mal (L165) som här på zoopet sägs kunna bli upp till 60 cm stor! Vad tror ni att det är för fisk och hur stor blir den i fångenskap? (jag har en jättefin bild men vet inte hur jag lägger in länk?)

    2) Pictusmal (Pimelodus pictus), ca 12 cm. Min är väldigt fin men skygg och ligger mest gömd i en grotta, förutom då det vankas mat, då simmar den stressat jättesnabbt över hela botten. Jag lärde mig nyligen att den helst ska hållas i stim och att den är väldigt snabbsimmande och kan stressa andra lugnare fiskar (som mina skalarer och gurami). Vad tror ni, kan den hållas i ett tättplanterat 340L akvarium tillsammans med lugna fiskar ? Eller vill den helst vara i stim i akvarium med mycket öppna bottenytor? Kan den äta tetror och mindre fiskar?

    3) Praktbotia, ca 12 cm som jag fått ta över från en kompis. Denna fisk kan tydligen bli över 30 cm (!) och är väldigt livlig så den måste tyvärr omplaceras då den blir för stor för mitt 340L kar. Dessutom trivs den bäst i stim och jag har inte tänkt skaffa fler...

    Några tips på var jag kan sälja eller omplacera dessa fiskar? Zoobutiken? Jag bor i Umeå-trakten.


    Jag passar också på att fråga om tips på fler malar, men tänker vänta åtminstone 1-2 månader innan ev inköp så att nya karet körs in ordentligt.

    4) Jag funderar på att skaffa 3 otoscinclus till eftersom dessa trivs bäst i stim (och mina är himla sociala och roliga att titta på, de simmar omkring och äter överallt). Lagom stor grupp med 5 sådana?

    5) Funkar pansarmalar med mitt bottensubstrat som är ECS 3 mm lerkulor? Jag har ej finkornig sand, men lerkulorna är runda och ser mjuka ut, väger dessutom väldigt lite jmf med vanligt grus. Funkar det för pansarmalar att böka runt i? Tänker mig isåfall en lagom stor grupp (6-7 st?) av exempelvis panda corys eller corydoras julii.

    Tacksam för svar.

  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    1) En storpleco (finns ett antal väldigt lika arter) borde bli en 30-40 cm, så det kommer bli trångt åt den. Tar dock ett tag innan den når den storleken, så om du funderar på ett större akvarium inom nåt år så kan den vara värd att spara då de är snälla med stor personlighet.

    2) Pictusen borde kunna smaska i sig av otocinklusarna, så den skulle jag försöka omplacera.

    3) Omplacera.

    Räkna inte med att få något betalt för fiskarna, det finns betydligt fler som har stora fiskar som de vill bli av med än som kan ta emot.

    Kommentar

    • annanor
      • April 2018
      • 5

      #3
      Tack för svar.

      Då får det bli omplacering av samtliga, större akvarium för min del känns inte aktuellt. Förhoppningsvis kan zoobutiken ta emot dem.

      Kommentar

      Arbetssätt...