Uppsvullna malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gibbicepsen

    • May 2017
    • 30

    Uppsvullna malar

    Hej! Jag upptäckte för ca 6 veckor sedan att en av mina malar hade bukvattensot, den var helt uppsvullen. Jag tog bort den. Såg jag att en till var uppsvullen men inte lika mycket. Jag flyttade den till ett annat akvarium som han fick vara ensam i. Han bara fortsatte svullna upp, sen fick jag ta bort honom också. Då köpte jag medicin som heter waterlife octozin och behandlade fiskarna. Allt verkade lugnt. Då bytte jag foder till repashy soilent green och alla verkade nöjda. Sena såg jag en till mal som hade svullnat upp och tog bort honom. För fyra dagar sedan hittade jag en till mal som har svullnat upp och nu börjar jag bli orolig, varför svullnar malarna upp såhar? Är det p.g.a fodret? Eller vad kan det vara? Snälla hjälp mig, jag vill verkligen inte döda flera malar. (Malarna är av sorten Ancistrus, ingen av mina andra fiskar blir drabbad)
    MVH//
    Gibbicepsen
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad är det för malar som blir sjuka?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Är ditt kar anpassat för malar? (cirkulation, akvariestorlek, inredning)
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Gibbicepsen

        • May 2017
        • 30

        #4
        hej, malarna är av sorten ancistrus. Jag har ett 260 liters kar med 1100 liter i timmen filter. Jag har tre trädrötter och massor av grottor och gömställen. Ursäkta för att jag inte svarade tidigare.
        Mvh//
        Gibbicepsen

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Jag gissar att det känns som att famla runt i mörker och man vet inte vad man ska göra.... Det finns ju så många olika möjliga orsaker till ohälsa. En sak jag jag har en teori om är syresättning, allt som är bra i akvariet är beroende av syre och i brist av syre så dyker det ofta upp dåliga saker, giftiga gaser, skadliga bakterier mm.
          Jag kör gärna med en luftsten pga de fina gensvar jag fått när jag använt det. Det skulle jag prova i ditt fall och då gör man iallafall nått som inte kan föra något dåligt med sig (som tex mediciner gör) utan bara bidrar med nåt gott!
          Det som händer med akvariet med en luftsten är att nyttobakterier i hela akvariet får en boost/kick och arbetar effektivare (man ska komma ihåg att inget filter hur stort det än är fungerar utan tillräckligt med syre) och sen skulle jag tillsätta grovsalt höja temp. och ta det mycket lugnt med matningen. Sen kolla noga noga hur det utvecklar sig...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Gibbicepsen

            • May 2017
            • 30

            #6
            Ok, jag ska prova med luftsten och dra ner på matningen, men hur kraftig bör luftpumpen vara?

            Kommentar

            • Gibbicepsen

              • May 2017
              • 30

              #7
              Kan det vara så att de bara är förstoppade? Finns det då något bra medel som är laxerande?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Känns spontant som alldeles för långsökt.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Niklas8
                  • April 2010
                  • 62

                  #9
                  Jag skulle gissa på fel foder. troligen alltför proteinrikt. Ge dem frysta gröna ärtor. Bara pressa ut ärtan ur skalet och droppa i. Toppenkäk för ancistrus!

                  Kommentar

                  • Gibbicepsen

                    • May 2017
                    • 30

                    #10
                    Tack för alla tips!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...