Ancistrusar för gamla för att leka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gibbicepsen

    • May 2017
    • 30

    Ancistrusar för gamla för att leka?

    Hej! För två år sedan lekte två av mina ancistrusar och fick massor med yngel. De blev stora, jag sålde några men resten fick bo kvar. Jag köpte ett 260 liters akvarium och alla bodde och var lyckliga (de är de fortfarande).

    För två veckor sedan köpte jag ett till akvarium, 54 liter och satte ner samma par som lekte för två år sedan, men de verkar inte intresserade av varandra. Då undrar jag, hur ska jag få dem att vilja leka? Och vid vilken ålder är ancistrusmalar mest benägna att leka?

    MVH//
    Gibbicepsen
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Dom kan nog vara rejält gamla när de leker, men ofta leker de i perioder och det kan gå långt mellan dessa perioder (i naturen är det ofta ca. ett år) och man kan hu försöka lura i dom att det är lekperiod (motsvarande regnperioden).
    Sedan tycker jag nog att ditt 54 liters är väl litet som lekakvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gibbicepsen

      • May 2017
      • 30

      #3
      Hur ska man lura i dem att det är lekperiod? Hur stort akvarium ska jag ha isf?
      MVH//
      Gibbicepsen

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ett stort vattenbyte och gärna med lite kallare vatten samt en del levandefoder funkar ofta.
        Minst 100 L men de kan gärna gå med andra fiskar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...