Metallpansarmalar... äter dom sina yngel eller ej? Hittar inga entydiga svar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Melwin
    svarade
    Jag har 3 metallpansarmalar i mitt akvarium och haft dom i 2 dagar nu och dom är runt 2 cm. Hur stora kan dom bli och hur länge dröjer det då för dom att lägga ägg?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Nä precis de slinker nog bara med i farten för pansarmalen har inget rov beteénde och jagar inget aktivt.

    Lämna en kommentar:


  • T_B
    svarade
    Jag brukade ta ett litet plastakvarie, typ
    https://www.zoo.se/exo-terra-faunari...terrarium.html
    finns ofta att hitta på smådjursavdelningen, och fylla det till drygt hälften med akvarievatten. Det fick sedan flyta i akvariet (för att bibehålla rätt temperatur) med bra genomströmning från en syresten, vattnet får inte stå stilla. Jag skrapade av äggen med ett skarpt rakblad och lade dem i plastakvariet. Bytte det mesta av vattnet varje dag. Efter 4-5 dagar kläcker de. Minska då genomströmningen. I början har de en gulesäck, när den är borta efter något dygn går det fint att mata med nykläckt artemia/färdigkläckt artemia och smått flingfoder. Se till att fortsätta med vattenbyten annars är risken att de dör stor. Släpp inte ner ynglen i akvariet, de vuxna pansarmalarna käkar upp dem. Vissa sorters pansarmalar påstås vara värre än andra på att äta sina yngel. De sorter jag odlat äter ynglen utan undantag, jag tror inte ens de vuxna djuren fattar vad de äter, ynglen bara slinker ner i farten.
    Senast redigerad av T_B; 11 April 2017, 09:02.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ja nog äter mina pansarmalar sina yngel iallafall, det kan jag garantera! Dem äter allt som går in i munnen men jag lyckades att få nåt yngel kvar när jag hade anubias över ett stenröse och dem spred rommen över anubiasen och nån trillade ner i röset och där överlevde den tills den var stor nog att inte bli mat

    Lämna en kommentar:


  • diskmedel
    svarade
    Ursprungligen postat av stefanr72
    De äter inte sina egna yngel. Dock är det svårt att mata ynglen i ett stort akvarium. Så ett litet yngelkar är att föredra.
    Tack för svar
    Två följdfrågor
    1. kan man ha alla dom äggen i ett yngelkar? Blir det inte lite trångt?
    2. När ska jag flytta äggen? Är dom mer/mindre tåliga i början eller när det börjar dra ihop sig till kläckning? Provade flytta en liten klunga,,, det slutade med att jag smetade sönder alla längst rutan :/ dom satt rätt hårt och var rätt ömtåliga nu när dom var nylagda...

    Lämna en kommentar:


  • stefanr72
    svarade
    De äter inte sina egna yngel. Dock är det svårt att mata ynglen i ett stort akvarium. Så ett litet yngelkar är att föredra.

    Lämna en kommentar:


  • Metallpansarmalar... äter dom sina yngel eller ej? Hittar inga entydiga svar...

    Tjo hej allihop
    Varje gång jag söker efter något akvarierelaterat hamnar jag här, så tänkte att här kanske var bästa plats att fråga

    För någon dag sedan inredde jag ett nytt akvarium med grus, plantor och "happy life" (nystarts- och vattenbytekemikalier). Jag la i mina metallpansarmalar här från det mindre akvariet, samt köpte 3 nya metallpansarmalar så dom hade lite fler att leka med... och leka gjorde dom o_O ja jävlar xD

    I morse var där 7 ägg på rutan... en kvart senare typ 30 ägg... en kvart efter det typ 60 ägg... och så fortsatte det hela dagen o_O hela akvariet är täckt med ägg

    Jag tror inte att metallpansarmalarna äter upp sina egna ägg. Dom letar ju föda på botten, och äggen är högt upp på glaset i akvariet. Men här kommer min stora fråga... kommer dom äta upp ynglena när dom kläcks? I akvariefiskaffären sa dom nej, det kommer dom inte göra. Kollar man igenom detta forum får du en hel uppsjö med påståenden om "hur det ligger till", och påståendena kan skilja sig rätt rejält, så jag undrar... är det någon här som vet med säkerhet hur det blir när mina yngel kläcks? kommer många bli uppätna? kommer inga bli uppätna? ska jag flytta föräldrarna och ha ett 200-liters yngelkar? xD

    Har haft metallpansarmalar i ett år. Detta är andra gången dom leker. (Första gången åt de andra fiskarna upp äggen direkt, därav köpte jag ett nytt akvarium och inredde med finkornig sand)

    SÅ... äter dom sina bebisar eller ej? Tacksam för svar
Arbetssätt...