Corydoras känsliga för stress?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badpitt
    • December 2015
    • 53

    Corydoras känsliga för stress?

    Jag har ett 240 liters kar (längd 120 cm) där det går 4 par Fjärilsciklider, 6 st Bolivianska Fjärilsciklider, ett 10 tal Endlers guppy och massor av yngel från dem. Jag har även Otocinclus som funkar bra. De "vanliga" fjärilarna leker konstant (inga frisimmande yngel tyvärr) med mycket bråk/gränsstrider som följd, de Bolivianska är typ "äldre tonåringar" de har inte börjat leka ännu men har börjat markera revir. Jag har mycket växter så det är kanske 10-15 cm från framrutan och in som är ren sand i övrigt är det rötter, eklöv och mycket växter. Jag har även skaffat körsbärsräkor ett större antal och det fungerar bra, det blir fler och fler som är framme hela tiden, det blev lite jakt i början men nu har det lugnat sig, det blir fler för varje dag som går som kommer fram, i går kväll kunde jag se 7 st samtidigt som mest.
    Nu till problemet, jag får inte till det med Corydoras, de dör av. Jag provade först med 10 st Pygmeus men de dog av ganska snart, för ett tag sedan köpte jag 10 st Pandor och har bara 4 st kvar. Mitt mål med akvariet är att Fjärilarna skall vara de som dominerar, lägger de ägg skall inga andra komma och äta upp äggen, därför vill jag ha små malar.

    Någon som vet/har en idé? Kan det vara de konstant revirstriderna? Fjärilarna bråkar ju bara med varandra, något tjuvnyp kan det bli på de andra men inte särskilt mycket. Nyfödda guppyyngel och räkorna får ju vara i fred.

    Jag vill ju gärna ha ett stim Corydoras som dels äter matrester och dels är roliga att titta på.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    De mindre kan vara lite känsliga men de större brukar inte vara det så det är svårt att veta vad som inte funkar för jag förutsätter att du har korrekt sand i akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Får de tillräckligt med mat? Nu vet jag inte vad du matar med, men guppy tar ju de första käket från ytan, räkorna lite lite grann och bolivianerna silar botten ganska fort. De trycker kanske bort corydoras så de inte får tillräckligt med mat. Kör du med sjunktabletter så kanske du behöver halvkrossa och sprida ut dem i akvariet. I mitt akvarium så tar mina Bol. Fjärilar maltabletter, så man får "övermata" lite för att malarna ska hinna få sitt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Och som sagt ha fin sand som bottenmaterial så de kan rota i sanden efter mat
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • badpitt
          • December 2015
          • 53

          #5
          Fin sand har jag, jag matar en hel del så de får mat. Jag blötlägger små pellets så att de sjunker direkt. Det brukar ligga kvar lite pellets en bra stund efter matningen.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Då borde ju inte matning vara fel förutsatt att du matar med animaliska pellets och inte vegetabiliska
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Henrik_A
              • August 2010
              • 146

              #7
              Bör vara något med vattnet som inte passar dina corydoras. Ta lite vatten tester ev. börja med lite tätare mindre vattenbyten.

              Kommentar

              • Tyko
                • April 2015
                • 279

                #8
                Vad ligger temperaturen på? Iallafall pandorna vill ha lite svalare vatten än fjärilscikliderna.

                Kommentar

                • badpitt
                  • December 2015
                  • 53

                  #9
                  Det var ett tag sedan jag ställde frågan men det löste sig iom att jag köpte fodertabletter, de ligger kvar länge på botten och malarna är galna i dem. Så nu dör inga malar längre.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    #10
                    Ursprungligen postat av badpitt
                    Det var ett tag sedan jag ställde frågan men det löste sig iom att jag köpte fodertabletter, de ligger kvar länge på botten och malarna är galna i dem. Så nu dör inga malar längre.
                    Slutet gott, allting gott & de levde mätta och glada livet ut

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Pansarmalar kan vara väldigt känsliga i nya akvarier och jag hade problem med dem när jag började med akvarier, pga att jag bytte vatten väldigt ofta och rengjorde innerfiltret i tid och otid, och hade noll koll.... Nu många år senare börjar man behärska akvaristiken och jag förlorar väldigt sällan fisk och de pansarmalar jag har förlorat har varit ca 10år!

                      Och ja pansarmalar är stresskänsliga men knappast stressade av små ciklider. Sen är nog de flesta fiskarter känsliga för stress och dör lätt om de hålls i en stressfylld miljö. Stress kan också vara att fisken går i ett dåligt vatten.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...