Otocinclus äter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Embla79
    • February 2017
    • 87

    Otocinclus äter!

    Hej hej!
    Det här är ingen fråga, utan vill dela med mig av en erfarenhet bara, eftersom jag är så glad.
    Jag är ny här och ny på det här med akvarium. Har tre Otocinclus vittatus som inte har velat äta nåt förutom alger. Det har verkligen oroat mig eftersom jag inte har mycket alger och eftersom jag läst att de här underbara fiskarna har en tendens att svälta. Därför föll en stor sten från mina axlar för några minuter sen när en av dem äntligen började mumsa på broccolin jag la i igår! (Amanoräkorna överföll den direkt
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Låter bra
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Johannaj66

      • October 2017
      • 11

      #3
      Tack för tipset! Jag har samma problem med mina ottosar. Jag har haft i ärter men dom äter inte av dom. Jag ska testa med broccolli också. Kokar du den först?

      Kommentar

      • hivemindhermit
        • September 2017
        • 214

        #4
        Ursprungligen postat av Johannaj66
        Tack för tipset! Jag har samma problem med mina ottosar. Jag har haft i ärter men dom äter inte av dom. Jag ska testa med broccolli också. Kokar du den först?
        Eftersom tråden är lite gammal och jag inte vet om trådstartaren är aktiv här längre dristar jag mig till att svara: När jag matar mina räkor med grönsaker (inkl broccoli) lägger jag dem i kokhett vatten tills de blir ordentligt mjuka, annars blir de liggande i akvariet ett bra tag innan räkorna klarar av att slita sönder dem. Gissar att Otocinclus också föredrar något liknande.

        När det gäller just Otocinclus såg jag ett tips på nätet om att helt enkelt odla alger åt dem: Ta en burk akvarievatten, lägg i en sten eller två, och ställ i ett soligt fönster. (Förmodligen kan man snabba upp algtillväxten genom att hälla i nån droppe växtnäring.) När stenen är algbeväxt, lägg den i akvariet. Byt ut stenarna allteftersom att de äter upp algerna. Mata med grönsaker och algtabletter samtidigt så kanske de till slut börjar smaka på dem. Så tänker jag iaf göra med mina, när de nu flyttar in!
        /Alex
        375 + 112 liter drömmar

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Stentipset var ju riktigt bra, tack för det!
          // Annicka

          Kommentar

          • Johannaj66

            • October 2017
            • 11

            #6
            Tack för tipsen! Ska testa både med stenar och broccoli. Det var ju en jättebra idé med att fixa alger på sten

            Kommentar

            • Embla79
              • February 2017
              • 87

              #7
              Hej!
              nu är jag aktiv. Jag brukar ”koka” broccolin i micron när jag är lite lat. Det gör den tillräckligt mjuk och går snabbt

              Kommentar

              • cambru

                • September 2008
                • 209

                #8
                Jag har haft Otocinclus i ungefär 6 månader. Jag har provat minst 3 olika mat enbart inköpt till dom, bl a Hikari Tropicals algae wafers men de har inte ens gjort en ansats att vilja nosa på dom. De har även fått lite olika grönsaker men det enda de varit intresserade av är gurka. En har dött men den dog inom en vecka efter inköpet så jag tror inte det var svältrelaterat. De har runda magar så uppenbarligen har de hittat tillräckligt med mat.

                Vad vill jag då med all denna onödiga info? Jo, nu har de fått sällskap av ett stim Corydoras. Till min stora förvåning har de helt plötsligt blivit intresserade av matningsstunderna. Corysarna får Tetra Tablets TabiMin och de tabletterna gillar även mina Ottosar. Jag vill helt enkelt tipsa om att den maten kan fungera även för andra!

                Kommentar

                • Embla79
                  • February 2017
                  • 87

                  #9
                  De kan vara knepiga de där små liven. Men vad roligt att de äter nu! Lite kusinsällskap gjorde susen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...