Malval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bullshark
    • December 2016
    • 30

    Malval

    Vilka pansarmalar och L-malar får plats i en balja på 95 cm och 250 liter? Finns det några dödsfiender inom och mellan arterna? Har inga växter, bara stora rötter och köpgrottor i det karet, malakvarium. Funderar på att kombinera med Black Ghost och några pigga men "malsnälla" fiskar. Några förslag på vilka som är lite mer "udda" än dom man brukar börja karriären med (tetror och min favorit scalarer)? Sökfunktionen är bra men räcker inte hela vägen.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Vilka arter som man kan ha i ett akvarium kan du få upp en lista över i Zoopets sökarkiv över artbeskrivningar men det har du ju redan testat. I stort alla pansarmalar funkar och en hel del L-malar (t.ex. de flesta Hypancistrus, Peckoltia, Dolichancistrus, Lithoxus, Panaqolus och många Ancistrus).
    Pansarmalar är inte inomartsagressiva medan däremot L-malarna ofta är det. Så om du har fler än en art av de senare så välj 2 arter som tillhör olika släkten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bullshark
      • December 2016
      • 30

      #3
      Fiskar då? Föll för två regnbågar, ska tydligen vara väldigt snälla mot andra arter? Äter de upp L-malarnas sjunkbomber?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        OM du väljer regnbågar så satsa inte på 2 arter från samma släkte. Nej det äter inte malskit.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bullshark
          • December 2016
          • 30

          #5
          Menade att välja mellan två arter. De regnbågar jag föll för är Melanotaenia Trifasciata och Melanotaenia Affinis. Något riktigt vackert är Trichopodus Trichopterus. Kan Colomesus Asellus passa in? Har aldrig haft mörk sand förut men är sugen på att mina två baljor ska bryta av. Hur framhävs ovanstående av det?
          En fråga: vad heter fiskarna som sprutar vatten och i vilken grupp tillhör den?
          Kommer ni på någon annan lite udda fisk som passar ihop med regnbåge och marmorgurami, som också är fredlig mot malarna?

          Kommentar

          • Bullshark
            • December 2016
            • 30

            #6
            Med sjunkbomber menas självklart stora malpellets, inte det som kommer ut efter måltiden om du trodde det. ;-) Kan ni alla läsare snälla komma med egna tankar och tyckande om fisksorterna, vad skulle ni ta och blanda ihop?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Bullshark
              Menade att välja mellan två arter. De regnbågar jag föll för är Melanotaenia Trifasciata och Melanotaenia Affinis. Något riktigt vackert är Trichopodus Trichopterus. Kan Colomesus Asellus passa in? Har aldrig haft mörk sand förut men är sugen på att mina två baljor ska bryta av. Hur framhävs ovanstående av det?
              En fråga: vad heter fiskarna som sprutar vatten och i vilken grupp tillhör den?
              Kommer ni på någon annan lite udda fisk som passar ihop med regnbåge och marmorgurami, som också är fredlig mot malarna?
              Sprutfisken du tänker på är nog Toxotes https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=407&SOK=1 och de trivs bäst i bräckvatten
              Kan tänka mig att kulfisken är lite väl tuff för guramis men borde funka med större regnbågar och malar
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Bullshark
                Med sjunkbomber menas självklart stora malpellets, inte det som kommer ut efter måltiden om du trodde det. ;-) Kan ni alla läsare snälla komma med egna tankar och tyckande om fisksorterna, vad skulle ni ta och blanda ihop?
                OK - där missuppfattade jag
                Visst kommer regnbågarna säkert att knapra i sig av sjunkbomberna men det brukar ändå bli tillräckligt över för malarna
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...