Corydoras och bottensubstrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Corydoras och bottensubstrat

    Jag undrar hur grovt bottensubstrat som fungerar med corys - jag är inte helt förtjust i sand men skulle vilja ha corys? Fungerar det med grus, eller orkar dom absolut inte böka runt då? Jag vet att skäggtömmarna tar stryk om det är vasst, men det finns ju rundare grus...
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Svårt att säga men runt 1 mm är OK. Jag brukar "pudra" lite större rundslipade gruskorn i olika storlekar över bottnen - då blir bottenytan betydligt snyggare
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      #3
      Ok, då fungerar inte gruset jag tänkt så då får det bli sand om jag ska ha corys. Jo, jag har tänkt ha lite olika storlek och inte bara en sort, men då jag skulle vilja "slutta" botten bakifrån och fram mot framrutan, så krävs grövre strukturer än sand.
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Biltema/Julasand fungerar ypperligt. Likaså Rådasand 0,4-0,8mm fungerar också kanon. Rådasanden som är 0,8-1,2 och grövre har inte fungerat så bra tycker jag. Där har jag sett skäggtömmar försvinna. Vill du grövre sand/grus tycker jag att du ska titta mot engelsk sjösten. Den är rund och fin och går bra till pansarmalar.

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          #5
          Ursprungligen postat av ICC
          Biltema/Julasand fungerar ypperligt. Likaså Rådasand 0,4-0,8mm fungerar också kanon. Rådasanden som är 0,8-1,2 och grövre har inte fungerat så bra tycker jag. Där har jag sett skäggtömmar försvinna. Vill du grövre sand/grus tycker jag att du ska titta mot engelsk sjösten. Den är rund och fin och går bra till pansarmalar.
          Tack för tipset! Det blir nog sand och sedan lite sjösten (som också Kjell skriver)!
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Jag har vanligt akvariegrus i karet. Och mina corrysar (metallpansarmal) tycks inte ha något emot det. De bökar för fullt i det och har inte skadat sin muntömmar alls. Och då borrar de ändå ned sig rätt rejält efter matsmulor.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Jag kör också med rådasand ca mm korn, jag kan inte se något konstigt på skäggtömmarna. Däremot har jag sett att rådasanden innehåller järn så korn fastnar lätt i magnetskrapa med repade rutor som följd.(svarta på svart botten och lossnar inte av sig självt är som upplagt för j-l skap...)
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • heba
                • September 2013
                • 847

                #8
                Skönt att höra att det fungerar med lite grövre substrat!
                Det blev sjösten/grus 1-2 mm och en påse grövre 5-8 mm, så nu får vi se hur "mjukt" det är när jag häller upp det, och känns det vasst får jag helt enkelt stå över corys.
                /Helene

                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                Kommentar

                Arbetssätt...