Funkar ancistrus med Discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Funkar ancistrus med Discus?

    Kan mina ancistrus bo kvar i karet när jag skaffar Discus? Har hört två olika versioner om detta. Handlaren sa att de kommer mölla sönder varenda växt i karet och en annan sa att det går alldeles utmärkt att ha kvar dem. Malarna låter växterna vara ifred i dagsläget men å andra sidan har jag bara supertåliga växter med mina Malawi. Gillar verkligen mina malar!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Får dom bara mycket grönfoder så ger de sig inte så ofta på växterna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Jag har lagt i gurka men de rör aldrig den, är det något annat grönt du kan rekommendera?
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Ursprungligen postat av Juni
        Jag har lagt i gurka men de rör aldrig den, är det något annat grönt du kan rekommendera?
        Zucchini fungerar utmärkt på unga Ancistrus. Annars är Hikari algae wafers ett bra alternativ.
        Har aldrig varit med om att Ancistrus gått så hårt åt växterna att de nöter ner dem.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av ICC
          Har aldrig varit med om att Ancistrus gått så hårt åt växterna att de nöter ner dem.
          Håller med. Dessutom om man matar sina diskusar med foder som innehåller oxhjärta och liknande (som många gör) så är risken klart större att detta inte är bra för växterna. I sådana akvarier brukar det bli en fet hinna.

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Handlarn var mycket bestämd med att jag inte kunde ha ancistrus tillsammans med Discus, framförallt för växtlighetens öde. Finns det några andra skäl till att inte ha dem ihop? Är dessutom orolig för min fina Venustus som skall till nytt hem, har kollat akvarium med Venestus och de är inte på långa vägar så stora som min. Är rädd att han inte passar in nånstans och blir avlivad. Vill gå vidare med min Akvarie hobby men det är omöjligt så länge min jättefirre bor kvar. För känslig? Sätter stort värde på mina djurs väl!
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Tänker även på temperaturen, den kommer ju höjas ett par grader för Discus. Mår ancistrus ok av det? Bör jag vänja in dem vid högre temp? Det verkar vara svårare att byta fisk än att skola in barnen på dagis?!
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                Du behöver inte vara orolig för kombinationen Discus/Ancistrus eller Ancistrus/växter. Ancistrus är en ruskigt tålig fisk om den är 4 cm eller större. Det går fint att ha dem i ett discusakvarium.

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Det var skönt att höra, vill helst ha kvar mina fina malar. Hade tänkt kolla efter Pia Jos gröna mal som det fanns en så vacker bild på. Gillar de flesta malar varandra eller behöver jag se upp med någon speciell?
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Juni
                    Det var skönt att höra, vill helst ha kvar mina fina malar. Hade tänkt kolla efter Pia Jos gröna mal som det fanns en så vacker bild på. Gillar de flesta malar varandra eller behöver jag se upp med någon speciell?
                    Oj, det finns flera tusen olika mal-arter och alla är mer eller mindre olika så det är omöjligt att svara på. Det finns säkert tiotusentals med kombinationer som funkar och tiotusentals som inte funkar

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Gibbicepsen

                      • May 2017
                      • 30

                      #11
                      Mina ancistrusar och min gibbiceps älskar räkmix, prova att ge dina malar det (tänk på att ha i extra mycket ärtor eftersom ancistrusar är "vegetarianer"
                      MVH//
                      Gibbicepsen

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Inga som helst problem med att ha dina malar tillsammans med Discus Juni . Ancistrus brukar vänja sig ok med tempskillnad.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...