Vilken corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin_z
    • November 2011
    • 47

    Vilken corydoras?

    Nu behöver jag lite hjälp från er på zoopet med identifiering av corydoras. Jag köpte corydoras green stripe av en privatperson till ett av mina akvarium igår. Hon förvarnade mig att det även kunde finnas några yellowstripe i påsen då ynglerna gick i samma akvarium. Jag kan dock inte se ngt grönt alls i fiskarna, däremot har de lite gula bukfenor samt är kopparfärgade på ryggen.





    Vad säger ni, vad är det gör fisk jag fått med mig hem?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är nog i det närmaste hopplöst (i alla fall för mig) att avgöra vilken av alla varianter av C. aeneus det handlar om. Dels så finns ju denna art i mängder av naturliga färgformer (en del av dessa kommer säkert att visa sig vara egna arter) och dels finns ju många avelsformer och dessa 'är ju ofta korsningar.

    Nån annan som är expert kan kanske avgöra vad det är

    Annars hänvisar jag till planetcatfish http://www.planetcatfish.com/common/...hp?family_id=1
    samt beskrivningen där av aeneus http://www.planetcatfish.com/common/...?species_id=51

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Karin_z
      • November 2011
      • 47

      #3
      Tack för svar, testar planet catfish.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Om de är mer kopparfärgade så kanske det är varianten som kallas "goldstripe" men det finns ju varianter i oändlighet i dessa odlingsvarianter.
        de kopparfärgade tycker jag är mycket fina.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Karin_z
          • November 2011
          • 47

          #5
          Tack för era svar! Det verkar tyvärr som att jag varken fick green eller yellow stripe utan istället corydoras schultzei. Blev lurad av säljaren, men får väl skylla mig själv som köpte av en privatperson.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Karin_z
            Tack för era svar! Det verkar tyvärr som att jag varken fick green eller yellow stripe utan istället corydoras schultzei. Blev lurad av säljaren, men får väl skylla mig själv som köpte av en privatperson.
            Så här står det i Zoopets artbeskrivning för C. schultzei.

            En del menar att denna art är en C. aeneus-variant. C. schultzei kan särskiljas från C. aeneus, C. sp. ’goldstripe’ och C. sp. ’orange shoulder’ på att den orange rygglinjen går hela vägen från huvudet till stjärtspolen och att det mörka på sidan går ut i stjärtfenan. Det finns också en helsvart odlingsform av C. schultzei.

            Så det är som sagt inte mycket som skiljer den från de olika C. aeneus-varianterna


            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...