Ancistrus Rom, Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Abu Trim
    • May 2016
    • 9

    Ancistrus Rom, Hjälp!!

    Hej på er kära fiskvänner!

    Har ett kar med ancistrus 3 hanar och 3 honor.
    Hade en del sällskaps fiskar i karet med samt 2 st gibbiceps malar som väntade på att flyttas till ett större kar.

    Idag upptäckte jag att en hane låg och vaktade rom i en grotta och blev helt till mig! Har nämligen tänkt att ha detta kar just för att odla ancistrus och detta är första gången för mig som jag gör det..... :/

    Flyttade över all annan fisk(förutom ancistrus) till det nya karet förutom 2 platty och st indiska glasmalar.

    Nu är jag lite orolig och spänd inför denna kull och för de yngel som komma skall så jag undrar:

    Bör jag flytta de andra ancistrus hanarna också?

    Hur kan jag identifiera vilken hona denne har lekt med? Har sett att hanen är väldigt duktig på att vakta då många visar intresse och han jagar iväg dem. Dock låter han en viss hona komma in och vara där en kortare stund... kan detta vara mamman?

    Är orolig över att de andra hanarna ska äta upp dessa yngel när de blir simmfärdiga!

    Skulle uppskatta lite hjälp och råd

    Tack på förhand
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tror det finns en risk att de andra hanarna blir dödade. Nog bäst att ha en hane per akvarium. Ja, den han låter komma nära skulle jag gissa är mamman.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Du skriver inget om hur stort akvariet är?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Abu Trim
        • May 2016
        • 9

        #4
        Akvariet är 150liter med många gömställen.

        De har alla kommit överens väldigt bra faktiskt. Är ofta nära varandra utan bråk eller liknande.

        Endast en hane som är klart tydligt äldst och störst har varit dominant. Det var just av honom jag inte väntade mig att hitta vaktande på rom... tyckte han var för gammal och grinig. Men ack så fel man kan ha !

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Då är det lite på gränsen om det funkar med flera hanar. Men om du som du skriver har många gömställen så kan det funka men var uppmärksam på vad som händer i akvariet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Abu Trim
            • May 2016
            • 9

            #6
            En till snabb fråga som nykomling

            Hittade en vacker sten ute i naturen som jag tänkte skulle se skit snyggt ut i akvariet brevid 2st vita lava stenar.

            Men är osäker på vad det är för nått. Den skiner och är blank svart.

            Här kommer foto

            Kommentar

            • Abu Trim
              • May 2016
              • 9

              #7

              Kommentar

              • Abu Trim
                • May 2016
                • 9

                #8

                Kommentar

                • Abu Trim
                  • May 2016
                  • 9

                  #9
                  Delar med mig av de goda nyheterna
                  Den kull är nu frisimmande och alla ungarna ser ut att ha klarat sig : )

                  Dessutom så idag såg jag ägg igen...!!!!!!

                  Helt sjukt och samtidigt roligt. Såg igår att en hona gick in efter samma pappa som tidiagre i en grotta och i morse så lyfte jag på grottan och såg rom där inne och pappan som vaktar....

                  Dom är verkligen sugna små fiskar.

                  Jag trodde att det skulle ta en bra stund innan det kommer en till kull. Tänkte åtminstone att pappan behöver äta upp sig igen inför uppdraget.

                  Men men : )

                  Kommentar

                  Arbetssätt...