Corydoras - vilken är tåligast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mirala
    • June 2015
    • 22

    Corydoras - vilken är tåligast?

    Hej!

    För lite mer än ett halvår sedan skaffade jag 5st corydoras paleatus. Efter en månad gick en av dessa bort efter att ha svällt i buken. Sen har de droppat av en och en med ett par månaders mellanrum utan att jag sett någon orsak/symptom, nu bara två kvar. När jag googlar runt verkar corydoras ha lite mysko dödsorsaker som är svåra att klura ut. Jag vill gärna fortsätta hålla dem för de är verkligen charmiga, håller på att starta upp ett 54L och undrar om det finns någon sort som kan gå så litet och som är relativt tåliga? Pygmépansarmalen passar ju men den verkar väldigt känslig...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du hade nog otur för normalt sett så är nog aeneus och paleatus-varianterna tåligast
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Kollar du i sökguiden för Zoopets artregister så får du upp denna lista https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_a...t1=S%C3%B6k%21 över arter som har en 2:a i svårighetsgrad (vilken innebär att de är lätta)
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 March 2016, 15:55.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • NanoDaniel
        • March 2016
        • 24

        #4
        Corydoras panda är inte jättestor , skulle nog inte vara helt fel , vet inte hur känslig den är i relation till andra corydoras men panda gillar i alla fall lite strömt vatten ( behöver inte köra orkan i akvariet men i alla fall en del med lite flöde ) samt kanske inte alltför varmt vatten.

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #5
          Pansarmalar är så roliga och jag har ganska många av dem just nu, och det är så sällan dem dör.
          Jag har både Albino, Metall, Sterbai, Panda & långsträckt pansarmal.
          Den minsta är Panda & den största är Långsträckt pansarmal.

          De är rätt så tåliga. Känns att du hade otur som Kjell sa.
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          • Mirala
            • June 2015
            • 22

            #6
            Tack hörrni för hjälpen! Är nyfiken på panda, svart, Ariane/cumuru, Napo eller caracha : ) Hoppas jag har mer tur med nästa grupp, de är ju som sagt väldigt charmiga och lagom livliga för min smak. Karet kommer att bli rätt strömt då även filterräkor kommer att ingå i det, så att pandorna tål lite fart i vattnet är ju ett plus!

            Kommentar

            Arbetssätt...