Ancistrus kamp om grotta med yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ellada
    • February 2015
    • 8

    Ancistrus kamp om grotta med yngel

    Har två honor och två hanar i mitt 450 liters kar. Det ena paret har nu ynglat av sig och hanen har vaktat grottan och fläktat fint. Äggen är kläckta och där är aktivitet i grottan.
    Plötsligt uppenbarade sig den andre hanen och vilt slagsmål uppstod så sand och stenar rök. Allt hände framför grottans mynning. Kampen varade länge och slutade med
    att den riktiga pappan fick ge sig av och grottan intogs av den nye hanen. Nu är han pappa och ligger och fläktar, dock inte med samma intensitet. Han lämnar
    grottmynningen oftare. Är detta vanligt? Ska man flytta över hela grottan med yngel och den ursprungliga pappan som fortfarande visar intresse för sin grotta, men
    blir med en gång bortkörd. Eller ska man låta allt vara som det är och låta grottan vara kvar i karet. Kanske klarar surrogatpappan av det hela. Jag har inga glupska
    fiskar i karet.??!!

    Joho..detta är skrivet morgonen efter natten då allt hände. Inga yngel kvar i grottan alls, inte ett spår, alldeles tomt!! Vad har hänt?? Vi har
    kardinaltetra..äter dom upp ynglen? Äter pappan upp ynglen??
    Hoppas på någon form av svar..
    Senast redigerad av ellada; 19 February 2016, 13:39. Anledning: Eftersom inget svar inkommit valde jag att fortsätta inlägget.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    ja det är frågan vad som hände. Dock var säkert inte "övertagandet" positivt. Nu är det dock så att fiskarna ofta gör "fel" när de leker de första gångerna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Abu Trim
      • May 2016
      • 9

      #3
      Låter som att surrogatpappan ätit upp rommen

      Kommentar

      Arbetssätt...