Finns det Corydoras som inte ger hybridavkomma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gamina
    • January 2016
    • 29

    Finns det Corydoras som inte ger hybridavkomma

    Idag hade jag ett ärende in på den lokala akvariehandlen. När jag plockat ihop de grejer jag behövde för att komma vidare med uppstarten av akvariet så tog jag givetvis den obligatoriska rundan i fiskavdelningen. Jag har bestämt att jag ska ha någon typ av pansarmal och troligen då Corydoras Aeneus som jag haft tidigare och var väldigt förtjust i. Det var bara ett problem, det fanns minst 3 arter till som gärna får flytta hem till mig. Jag vet att de kan korsa sig men är det så att alla arterna gör det?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Om man bara väljer arter som skiljer sig väldigt mycket åt så är risken liten.
    Just aeneus är ju annars just den art som är mest korsad av alla i handeln så den skall man nog vara lite försiktig med.

    Sedan rent personligt (av estetiska skäl) så hade jag nog aldrig haft mer än 2 Corydoras-arter i samma akvarium ens om akvariet är mycket stort
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gamina
      • January 2016
      • 29

      #3
      Om jag vill ha renrasigt bör jag altså välja någon annan än Aeneus. Trist för jag gillade dem skarpt men ja de var lite olika från de 2-3 olika ställen jag fick dem från
      Mer än 2 arter skulle jag nog inte tänka på oavsett och till att börja med blir det bara en. Hur vet jag om de är tillräckligt olika för att inte korsa sig? Det lär ju knappast vara färgen man ska utgå från. Ursprungsområde

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Det finns fler pansarmalar än Corydoras, du kan ju välja någon Brochis art (https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_s...is&andor=+and+) då borde korsningsrisken vara minimal.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Gamina
          Hur vet jag om de är tillräckligt olika för att inte korsa sig? Det lär ju knappast vara färgen man ska utgå från. Ursprungsområde
          Nja, kanske inte färgen men teckningen.
          Sedan visst vet man att 2 arter förekommer på samma ställe minskar ju risken för korsningar, men
          1/ Det är ofta svårt att veta eftersom det är svårt att veta exakt fångstplats
          2/ Även om de i naturen förekommer på samma ställe och där inte korsar sig så kan de mycket väl korsa sig i akvarium

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...