Tillväxttakt på malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Persson
    • January 2002
    • 120

    Tillväxttakt på malar

    Hej,

    Jag har läst om flera fall om malar som är några år gamla och är runt 1 dm långa. Kollar man i böcker så kan malarna bli över 30 cm. Beror det här på dålig utfodring eller växer malar extremt långsamt?

    Mvh
    Martin Persson

    Mvh
    Martin Persson
    Mvh
    Martin Persson
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Martin,
    Det finns mängder av olika malar och en del blir bara några cm, andra flera meter. Kolla t.ex. igenom de malar som finns med på denna hemsida (70-80 st) och du kommer att finna en oerhörd variation.
    Därför går det inte att ge något generellt svar som gäller för alla malar då en del växer snabbt och andra långsamt, det varierar från art till art.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Martin Persson
      • January 2002
      • 120

      #3
      Ok jag ska nog specifera mig lite mer.

      Om jag väljer familjen Loricariidae. Det är främst från den här gruppen som jag har märkt att fiskarna värkar växa långsamt. T.ex arterna Hypostomus plecostomus, Glyptoperichthys gibbiceps och Ancistrus dolichopterus.


      Mvh
      Martin Persson
      Mvh
      Martin Persson

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej Martin,
        Det kan nog stämma att speciellt L-malar kan växa lite olika, vissa exemplar växer snabbt andra långsammare.
        Lite allmänt om L-malar finns att läsa på
        http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=76
        Vad gäller din fråga kan jag bara spekulera och framföra några teorier.
        1/ I sin naturliga miljö lever många av dem av "grön-foder" vilket är fiberrikt. Detta behöver de också få rikligt av i akvarium eftersom tillgången av alger är alldeles för liten för att fylla deras foderbehov.
        2/ De kan visserligen "skopa" i sig foder som pellets vid ytan, men om detta inte är tillräckligt fiberrikt så "rasar" det bara rakt igenom fiskens tarmsystem utan att tas upp av kroppen.
        3/ Många L-malar behöver ett visst tillskott av cellulosa för att utveklas. Se därför till att det finns åtminstone någon trärot i ett akvarium med L-malar.
        4/ I sin naturliga miljö växer många av dem olika mycket under olika årstider. Under regnperioden när det finns rikligt med foder växer de mycket, medan de i perioderna däremellan växer långsammare.
        Det verkar som en del malar tar med sig detta "beteende" till akvariemiljön och periodvis växer mycket långsamt, för att sedan skjuta fart igen.
        5/ I sin naturliga lever många av dem i strömmande vatten och verkar även växa bäst i akvariemiljö när det är rejäl cirkulation på vattnet.
        6/ Olika malar (även L-malar) blir också olika stora och det är ganska naturligt att de som blir rejält stora också växer snabbare.
        7/ Fiskar (till skillnad från människor) växer egentligen under hela sin livstid och eftersom många malar blir väldigt gamla (ofta äldre än andra akvariefiskar) så blir det utslaget per år en ganska låg tillväxttakt.

        Detta blev ju en del teorier, men som sagt jag vet inte säkert och om någon annan tror sig veta och/eller kan förkasta en del av mina teorier/ eller alla så skriv gärna ihop något.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell


        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Maze
          • January 2002
          • 4

          #5
          <font face='Book Antiqua'></font id='Book Antiqua'><font face='Century Gothic'></font id='Century Gothic'><font color=purple></font id=purple>
          Jag köpte en gibbis i september-01 han var då 6 cm, idag är han 15 cm.
          Han får algtabletter,räkmix och spenatblad... otroligt elegant mal!
          Det börjar bli dags att skaffa en större burk till honom snart, han går i en 152L nu.

          Kommentar

          • Zerephina
            • January 2002
            • 162

            #6
            Min Gibbi är också kring 15 cm och jag fick honom i höstas, ca 6 cm. Ärtor, maltabletter och zucchini är vad han äter mest av.

            Min Ancistrus har jag slarvat mer med i början, han fick inte lika mycket färska grönsaker när han var pytteliten. Men han har efter 1 år gått från 3 cm till 11 cm.

            De bor också väldigt trångt nu och skall flytta så snart jag får deras nya akvarium klart. Där skall de nog trivas ett bra tag! (+ några fler Ancistrusar) VIll Gibbin också ha fler artfränder?

            ~ Sophie ~

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Nja Zerephina,
              Stora exemplar av gibbiceps kan nog gå lite hårt åt varandra. Det bästa är om man låter några stycken växa upp ihop.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Zerephina
                • January 2002
                • 162

                #8
                Okej. Det känns även lite trångt med flera bjässar. Kanske att jag skaffar fera när denna flyttat. (Redan innan jag skaffade honom så såg jag till att ha någon med stort akvarium som ville adoptera honom!)

                ~ Sophie ~
                ~ Sophie ~

                Kommentar

                Arbetssätt...