Tamanco pleco???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mariaa
    • January 2002
    • 591

    Tamanco pleco???

    Hej!
    Är det någon som kan hjälpa mig med lite fakta om min nya mal. Den heter Tamanco pleco och är ganska lik en gibbiceps. Är det någon som vet något om denna fisk?

    Mvh Maria

  • Michael Legnér
    • January 2002
    • 467

    #2
    Hej!

    Jag vet inte mycket om fisken men jag blev rekommenderad den av bästa affären här i Linköping. Ska tydligen vara rätt lik Gibbiceps men inte bli alls lika stor. Äter inte heller upp växterna.

    Vad betalade du? Här är den ganska billig (150 kr) jämfört med många andra malar (utom Gibbicepsen förstås som brukar gå för 75 kr och uppåt).

    Har inte lyckats hitta någon site på Internet om den, men jag ska nog köpa en jag också, och samtidigt förhöra mig mer om den (L-nummer kanske?).

    /Micke
    /Micke
    Mitt akvarium

    Kommentar

    • Antonic
      • January 2002
      • 81

      #3
      Numret är L-001

      Bästa affären menar du fyra tassar alltså?
      (köpte min L-001 mal där)

      Varför tycker du den är så bra? (affären alltså)

      600L med sebracilkilder, guldsömmar och en L001 mal .
      100L med neontetra, guppy, glödbandstetra, platy och metalpansarmal, 2st Gippiceps
      60L har nu 4st banjomalar + att jag har lite yngel i akvariumet

      Kommentar

      • Michael Legnér
        • January 2002
        • 467

        #4
        Tja, de är intresserade, har ett bra sortiment och är trevliga. De har fiskarna för mer än bara pengarnas skull. Fast de är ju inte billiga (men det brukar inte sådana affärer vara). Kikar man i deras förteckning över fiskar de har hemma så finnar man massor av arter man inte lägger märke till i akvarierna om man inte vet att de finns där.


        /Micke

        Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt)
        310-liters akvarium med Corydoras punctatus, Chaetastoma L-146
        /Micke
        Mitt akvarium

        Kommentar

        • Michael Legnér
          • January 2002
          • 467

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          ...Numret är L-001...
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Har du hittat någon bra länk på Internet? Hittar den inte på Planet Catfish eller http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/L-Welse/SAUGWELSE.HTM



          /Micke

          Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt)
          310-liters akvarium med Corydoras punctatus, Chaetastoma L-146
          /Micke
          Mitt akvarium

          Kommentar

          • Michael Legnér
            • January 2002
            • 467

            #6
            L-001 tycks vara den vanliga Leopard Sailfin Pleco.

            /Micke

            Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt)
            310-liters akvarium med Corydoras punctatus, Chaetastoma L-146
            /Micke
            Mitt akvarium

            Kommentar

            • Antonic
              • January 2002
              • 81

              #7
              En sak som jag inte tycker om är att det står aldrig priserna på fiskarna i akvariumet.

              Såg att det fanns en lista på vad dom hade inne eller vad dom kunde ta hem vad jag förstod.

              Tycker faktiskt Djurmagazinet i tornby är lite bättre på en del punkter.
              T.ex lokalen på Fyra tassar är ju extremt liten, trångt överallt.
              större lokal skulle jag vilja se.
              DjurM har ju kanon lokaler.
              Tycker faktistkt dom är minst lika trevliga på DjurM.
              Men alla företag har ju olika + och -
              Köper ialla fall nästan allt ifrån DjurM i tornby

              MVH Anton

              600L med sebracilkilder, guldsömmar och en L001 mal .
              100L med neontetra, guppy, glödbandstetra, platy och metalpansarmal, 2st Gippiceps
              60L har nu 4st banjomalar + att jag har lite yngel i akvariumet

              Kommentar

              • Michael Legnér
                • January 2002
                • 467

                #8
                &gt;En sak som jag inte tycker om är att det står aldrig priserna på fiskarna i akvariumet.

                De har en separat lista liggandes på bordet. Den är hyfsat aktuell och har priserna och namnen dels i akvrariumordning och dels i art/namn-ordning. Rätt bra faktiskt! De har erkänt att det är hopplöst att uppdatera priserna på akvarierna och jag tycker listan ger en bra överblick!

                &gt;Såg att det fanns en lista på vad dom hade inne eller vad dom kunde ta hem vad jag förstod.

                Det är den listan ("lagersaldo").

                &gt;Tycker faktiskt Djurmagazinet i tornby är lite bättre på en del punkter.

                Javisst, de är kunniga och mycket trevliga. Beställde just en fyrarörsramp där. Men deras butik inne i city är det sämre ställt med (personalmässigt). Ger mera prao-känsla.

                &gt;T.ex lokalen på Fyra tassar är ju extremt liten, trångt överallt.
                större lokal skulle jag vilja se.

                Ja fiskarna har lite väl lite utrymme.

                &gt;DjurM har ju kanon lokaler.

                Fast i mina ögon lite för "Matex"-aktig. Men det blir väl effekten av högt till tak och få väggar.

                &gt;Tycker faktistkt dom är minst lika trevliga på DjurM.

                Japp.

                &gt;Men alla företag har ju olika + och -
                &gt;Köper ialla fall nästan allt ifrån DjurM i tornby

                Det är mest den affären och Tassarna, förutom det jag köper i Norrköping. Har bokat sju Corydoras sterbai hos Roland inne i city (Arken Zoo).

                Just nu har jag fått med mig tre Corydoras peru från Tassarna. Det var alla de hade kvar. Guldfärgade saker.

                Hur mår Tamancon då? Ser den ut som en Gibbiceps?


                /Micke

                Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt)
                310-liters akvarium med Corydoras punctatus, Chaetastoma L-146
                /Micke
                Mitt akvarium

                Kommentar

                • Antonic
                  • January 2002
                  • 81

                  #9
                  Jag la i min Tamanco mal i mitt 600L där guldsöm och zebraciklider var
                  såg honom inte på 2veckor

                  Men sen kom han ut och var extremt mycket större.
                  Nu ska gippicepsarna in också.

                  Har köpt 4st Banjomalar (ska hämta dom i helgen) som ska in i mitt 54L så länge sedan får dom vara i mitt 115L så fort jag har fått ut gippicepsarna.




                  600L med sebracilkilder, guldsömmar och en L001 mal .
                  100L med neontetra, guppy, glödbandstetra, platy och metalpansarmal, 2st Gippiceps
                  60L har nu 4st banjomalar + att jag har lite yngel i akvariumet

                  Kommentar

                  • Mariaa
                    • January 2002
                    • 591

                    #10
                    Hej!
                    Tack för alla svar. Har hittat namnet på min fisk och det är en Glyptoperichthys joselimaianus och har nummer L-1. Jag köpte den för 149:- i Borlänge. Den var välldigt skygg i början, men nu börjar den visa sig. Har den i ett 540 liters akvarium där jag också bl.a. har en Gibbiceps (65:-). De småslåss lite ibland, men tror nog inte det är så allvarligt. Tror bara min Gibbiceps (som är några cm kortare) ska visa att han är störst, bäst och vackrast.

                    Mvh Maria

                    Kommentar

                    Arbetssätt...