Malawi-mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    Malawi-mal?

    Vad finns det för malar som naturligt förekommer i Malawisjön, som man kan ha i ett malawiakvarium tillsammans med malawiciklider, som gillar basiskt vatten och inte blir större än ca. 15-18 cm? Letar både efter sugmalar och "vanliga" malar. Tacksam för idéer.
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • crillo
    • December 2002
    • 15

    #2
    Här har du en, vet inte om den är värst vanlig i handeln:
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=365

    Någon "sugmal" har jag inte hört talas om.

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Humm, OK det verkar inte finnas så många malawi-malar att stoppa i akvariet. För att vända på frågan; Vilka malar (både sugmalar och "slamkrypare") kan tänkas tollerera ett basiskt vatten, utan att bli allför negativt påverkade?
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • crillo
        • December 2002
        • 15

        #4
        De flesta går säkert bra, t.ex Ancistrus funkar finfint, även L177 och många andra L-malar. Synodontis Multipunctatus från Tanganyika funkar perfekt och är hyfsat vanlig i handeln.

        Kommentar

        • Ola paul
          • March 2003
          • 432

          #5
          Finns det inga sugmalar i malawi/tanganyika sjön?

          Bara undrar..

          Mvh Ola
          Ola Lindeberg.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Då jag själv undrar detsamma för att skaffa algätare från Malawisjön vore det konstigt om det inte finns någon. Fast OK, i denna sjö växer det ju knappt några växter alls som hjälper till att sprida alger, så man kanske får kolla en eller flera malar från "närliggande" sjöar (tex. Victoria).
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • kampfisken
              • September 2003
              • 666

              #7
              För att ta upp tråden för en fortsättning; Finns det verkligen inga sugmalar alls från Afrika (Malawi/Tanganyika/Viktoriasjön) eller närliggande vattendrag, som inte blir sådär fasligt stora (10-18 cm är max vad jag får plats med)?
              Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

              Kommentar

              • malman
                • June 2003
                • 25

                #8
                hej allihopa,

                Tyvärr så är sugmalarna endast förekommande i sydamerika. Det finns självklart malar i malawi-sjön men tyvärr är det endast gök-malen som är lättast tillgänglig om man vill ha ett biotop-akvarium. Flera andra vändmalar som annars bor i floder anpassar sig hyffsat lätt till vattenförhållandena om man vill hålla sig till afrikanska malar.

                Om ni promt måste ha en sugmal i ett malawi-kar kan en vanlig plecostomus vara av intresse, antingen det eller några ancistrus.

                Annars tror jag att ett antal utav malawi-cikliderna är algätare men det är jag inte lika säker på.

                Kommentar

                • kampfisken
                  • September 2003
                  • 666

                  #9
                  Då vet jag att det går bra med de vanligaste sugmalarna på marknaden, tex. Taggig sugmal (Plecostomus)? De brukar aklimatisera sig till "icke naturliga" vattenvärden (PH)?
                  Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                  Kommentar

                  • sandrorita
                    • August 2010
                    • 218

                    #10
                    Hittade denna mal men måste ta reda på mer om den och om den går ihop med malawifiskarna.

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Malawisjön är full med ciklider som lever på algpåväxt, så faktum är att man inte behöver några sugmalar. Om man skall ha det, använd gärna vanliga ancistrus, som är rätt tuffa och som inte har några långa fenor malawisarna kan nafsa på.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      Arbetssätt...