Ungfisk av C. Pygmaeus eller bara en lookalike?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ullo
    • February 2015
    • 181

    Ungfisk av C. Pygmaeus eller bara en lookalike?

    Denna lilla killen kom med i ett inköp av 15st corydoras pygmaeus.

    De 14 andra är storleken större med rund form och med en diskret guldlyster.
    Den här killen är liten och spenslig och silverskimrande. (Det gröna undertill på honom kanske är guldlyster på väg?)
    Deras teckning (strecket) är identisk vad jag kan se. Svårt att fota de andra dock...

    Han har smal sammanhållen stjärtfena - så som den ser ut på bilden så ser den ut även i simmande tillstånd. De andra har ett mer yvigt roder.

    De 14 stimmar tillsammans och flyr i gäng när läskiga människan tittar in.
    Han chillar ensam och flyr först när jag petar på honom. De andra kan stimma runt och över honom så han driver iväg av deras drivebys, men han hakar ändå inte på.

    Jag funderar på om han är en ungfisk och de är vuxna, men borde inte stimmandet redan vara befäst?

    Han verkar äta, men inte lika glupskt och mycket som dem andra. Han simmar ibland runt och ser ut att leka i motströmmen. Men själv... Inte med de andra.

    Vad är det för individ(ualist) jag fått tag på?
    Är det en c pygmaeus eller är det nån lookalike?
    Kanske att han har nån sjukdom?
    Eller är det de andra som är fel?!

    Hjälp... Är rädd att han behöver andra lekkompisar...
    Bifogade filer
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    På den bilden ser det ut som en sjuk C pygmaeus, tycker jag.

    Jag har gärna fel.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • ullo
      • February 2015
      • 181

      #3

      Förslag på sjukdom?
      Ser inga prickar eller svamp eller nåt udda, utöver att stjärtfenan är ihoptryckt och att han äter mindre än de andra då.

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Håller med om att den inte ser frisk ut, och låter så på beteendet med, men vilken sjukdom vet jag inte. Men att den äter är ju ett bra tecken iaf, och det finns ju en chans att den blir frisk av sig själv så länge den äter, vattenkvalitén är bra och de andra fiskarna låter den vara ifred.
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        Arbetssätt...